Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Skoda Enyaq RS Race jako elektryczny samochód wyścigowy inspirowany modelem Skoda Fabia RS Rally2

Skoda Enyaq RS Race
Skoda Enyaq RS Race, źródło: Skoda

Przyznam szczerze, że kiedy pierwszy raz usłyszałem o projekcie jakim jest Skoda Enyaq RS Race, uśmiechnąłem się z niedowierzaniem. Elektryczny SUV wyścigowy? Koncept oparty na rodzinnym Enyaqu Coupe RS, który ma cokolwiek wspólnego z legendarną Fabia RS Rally2? A jednak, oto żywy dowód na to, jak dynamicznie zmienia się świat motoryzacji. Dziś, w erze transformacji energetycznej, wyścigowe emocje i ekologia coraz częściej muszą iść ze sobą w parze.

Skoda Motorsport postawiła sobie za cel stworzenie maszyny, która z jednej strony będzie budziła respekt na torze, z drugiej zaś stanie się platformą do testowania przyszłościowych materiałów i rozwiązań. Rezultatem tych ambicji jest właśnie Enyaq RS Race, czyli samochód koncepcyjny, który łączy ducha rajdów z technologią jutra.

Skoda Enyaq RS Race jako inspiracja modelem Skoda Fabia RS Rally2

Nie sposób opowiadać o Enyaqu RS Race bez odwołania do sukcesów modelu Skoda Fabia RS Rally2. Właśnie to doświadczenia zdobyte na oesach rajdowych przeniesiono do nowego projektu. Patrząc na poszerzone błotniki, agresywny dyfuzor i ogromną tylną lotkę, czuć w tym aucie geny rajdowego wojownika.

Samochód został obniżony o 70 mm i poszerzony aż o 116 mm na tylnej osi względem produkcyjnego Enyaqa Coupe RS. Wrażenie robi też specjalne zawieszenie z regulacją sztywności, sportowy układ hamulcowy z tarczami węglowo-ceramicznymi oraz mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu na obu osiach. Dzięki temu elektryczny Enyaq RS jako samochód wyścigowy nie jest pustym sloganem marketingowym, ale faktyczne to laboratorium prędkości, w którym nie zapomniano o sportowym DNA marki.

Enyaq RS Race inspirowany Skoda Fabia RS Rally2
Enyaq RS Race inspirowany Skoda Fabia RS Rally2 ,źródło: Skoda

Biokompozyty i włókno lniane to zrównoważony przełom

Sercem innowacji w Enyaq RS Race są biokompozytowe materiały, czyli elementy z włókien lnianych, które zastąpiły klasyczne włókno węglowe. Dla purystów motorsportu może to brzmieć obrazoburczo, ale te rozwiązania nie ustępują sztywnością i lekkością tradycyjnym kompozytom. Dodatkowo ograniczają emisję CO2 nawet o 85%!

Współpraca z firmą Bcomp pozwoliła stworzyć między innymi:

  • błotniki i panele boczne z lnu (technologia PowerRibs™),
  • dach i wloty powietrza z biopolimerów,
  • wewnętrzne panele drzwiowe i deskę rozdzielczą z AmpliTex.

W sumie aż 16 elementów auta wykonano z materiałów odnawialnych. Warto podkreślić, że włókna lniane stosowane są również w Fabii RS Rally2, co oznacza, że rozwiązania te mają za sobą realne testy w warunkach bojowych.

Wyścigowe emocje w cyfrowym wydaniu

Pod maską (a czy raczej pod podłogą) Enyaq RS Race kryją się dwa elektryczne silniki generujące 250 kW. Choć to tyle samo, co w seryjnym Enyaqu, to zmniejszenie masy o ponad 300 kg i poprawiona aerodynamika dały imponujące osiągi. Przyspieszenie jakie uzyskano od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 5 sekund.

Wrażenie potęguje także system dźwiękowy Havas, zaprojektowany tak, by dostarczać kierowcy emocji zbliżonych do klasycznego silnika spalinowego. To nie jest tylko cichy elektryk, ponieważ powyżej 30 km/h dźwięk sztucznie generowany jest przez większe głośniki i wzmacniacz cyfrowy. Dźwięk zmienia się dynamicznie w zależności od prędkości, co w połączeniu z wyczynowym zawieszeniem i niskim środkiem ciężkości daje namiastkę motorsportowej ekstazy.

Światowy trend, lokalne ambicje

Oglądając Enyaqa RS Race, trudno nie pomyśleć, że podobne projekty wyznaczają kierunek, w którym podąży motoryzacja w najbliższych latach. Z jednej strony coraz bardziej rygorystyczne normy emisji, z drugiej zaś niegasnący głód emocji i adrenaliny.

W pełni elektryczny samochód wyścigowy, inspirowany Fabią RS Rally2, pokazuje, że ekologiczne nie znaczy nudne. Wręcz przeciwnie, to właśnie technologie z wyścigowych laboratoriów mogą dać początek fascynującym modelom seryjnym.

Jeśli więc kiedykolwiek myśleliście, że auta na prąd będą tylko spokojnymi środkami transportu z punktu A do B, to Enyaq RS Race uświadomi Wam, jak bardzo się mylicie.

Elektryczny Enyaq RS jako samochód wyścigowy
Elektryczny Enyaq RS jako samochód wyścigowy, źródło: Skoda

Elektryczny Enyaq RS jako samochód wyścigowy to zwiastun przyszłości

Ten samochód to nie tylko pokaz siły marki Skoda, ale również manifest nowej filozofii motorsportu – bardziej zrównoważonego, ale wciąż pełnego emocji. Elektryczny Enyaq RS jako samochód wyścigowy zrywa z utartym schematem „ekologii bez pasji”.

Czy takie auta trafią kiedyś do prywatnych garaży? Być może szybciej, niż sądzimy. Jeśli tak się stanie, wielu z nas odkryje, że sportowe emocje i zeroemisyjny napęd mogą iść w parze.


Źródło: Skoda

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share