Jeszcze kilka lat temu samochody elektryczne (EV – Electric Vehicles) były egzotyczną ciekawostką widywaną głównie na YouTube lub targach motoryzacyjnych. Dziś mijamy je na co dzień – pod marketami, na autostradach, a nawet w najmniejszych polskich miejscowościach. Zmienia się nie tylko oferta producentów, ale także świadomość kierowców. W tym kontekście coraz częściej pada pytanie: jaki jest koszt jazdy samochodem elektrycznym? I co równie ważne – czy koszt ładowania samochodu elektrycznego jest rzeczywiście jest niższy niż benzyny i jazda autem spalinowym?
Ładowanie samochodu elektrycznego, czyli skąd te różnice w kosztach?
Na początek musimy rozróżnić trzy główne źródła ładowania:
- ładowanie samochodu z gniazdka domowego – tzw. ładowanie AC z domowego kontaktu 230V,
- stacje ładowania AC (wolne publiczne ładowarki) – często dostępne przy centrach handlowych, urzędach, hotelach,
- stacje szybkiego ładowania DC – np. Ionity, GreenWay, ORLEN Charge czy Tesla Supercharger.
Każde z nich różni się ceną, czasem ładowania oraz wygodą. Z punktu widzenia użytkownika najtańszą opcją zazwyczaj jest ładowanie samochodu elektrycznego z gniazdka domowego, ale wymaga czasu i zaplanowania. Najdroższe, szybkie ładowarki DC, pozwalają uzupełnić energię w kilkanaście minut, ale kosztują nawet 3-4 razy więcej.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w 2025 roku?
Przyjrzyjmy się realnym przykładom z rynku:
- Ładowanie z gniazdka (domowego):
cena za 1 kWh (2025): ok. 0,90 zł – 1,10 zł (w taryfie nocnej G12 nawet 0,50-0,60 zł!)
auto o zużyciu 17 kWh / 100 km, czyli koszt przejechania 100 km: 8,50 – 18,70 zł
- Ładowanie na publicznej ładowarce AC:
średnia cena za 1 kWh: 1,50 – 2,20 zł
przejechanie 100 km kosztuje 25 – 37 zł
- Ładowanie na stacji DC (szybka ładowarka):
cena za 1 kWh: 2,50 – 3,50 zł (czasem więcej!)
daje nam to koszt za100 km – 42 – 60 zł
Wniosek: koszt jazdy samochodem elektrycznym w dużej mierze zależy od tego, gdzie ładujesz swój samochód. Użytkownicy mający dostęp do domowego gniazdka są w uprzywilejowanej sytuacji.
Porównanie z samochodem spalinowym – elektryk nadal tańszy?
Średnie spalanie popularnych kompaktów benzynowych to ok. 7 litrów/100 km. Przy cenie 6,50 zł za litr wychodzi zatem około 45,50 zł / 100 km. Dla diesla, który spala około 6 l / 100 km, będzie to koszt 39 zł / 100 km.
Nawet korzystając z najdroższych ładowarek DC, koszt jazdy autem elektrycznym jest porównywalny lub nieco niższy. Ale już przy ładowaniu z domowego gniazdka różnica jest drastyczna, bowiem wynosi ona nawet do 70-80% taniej!
Dodatkowe koszty i pułapki
Warto pamiętać, że oszczędności to nie tylko koszt ładowania:
- brak konieczności wymiany oleju, filtrów, sprzęgła czy rozrządu to niższe koszty serwisu,
- mniejsze zużycie elementów mechanicznych np. hamulce dzięki rekuperacji,
- zniżki i darmowe parkowanie w wielu miastach (np. Warszawa, Kraków i wiele innych),
- bezpłatne ładowarki – wiele hoteli, galerii czy firm oferuje ładowanie jako bonus.
Ale uwaga! Część sieci ładowania stosuje opłaty postojowe (np. 1 zł/min po zakończeniu ładowania), a także abonamenty, które wymagają dokładnego przeliczenia opłacalności.
Czy warto zainwestować w domową ładowarkę?
Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak, jeśli masz własny garaż lub miejsce postojowe. Zakup tak zwanego wallboxa (np. 7,4 kW) to koszt od 2500 do 4000 zł. Jednak zwraca się już po kilku-kilkunastu miesiącach użytkowania – bo nie musisz korzystać z drogich publicznych stacji.
Jeśli dodatkowo połączysz to z fotowoltaiką, koszt jazdy może zbliżyć się do… zera. Tak, są kierowcy, którzy realnie „tankują za darmo”.
Ładowanie samochodu z gniazdka, czy to się opłaca? Moje subiektywne spojrzenie
Jako dziennikarz, ale przede wszystkim miłośnik motoryzacji, obserwuję transformację rynku z autentycznym zaciekawieniem. Sam jeżdżę hybrydą plug-in i coraz częściej łapię się na tym, że szukam pełnego elektryka jako kolejnego auta.
Z perspektywy użytkownika, który ma dostęp do ładowania w domu, koszt jazdy samochodem elektrycznym jest wręcz zaskakująco niski. Komfort cichej jazdy, zero emisji i brak wizyt na stacjach benzynowych to styl życia, do którego można się przyzwyczaić bardzo szybko.

Zatem jaki jest koszt jazdy samochodem elektrycznym?
Miejsce ładowania | Cena za 1 kWh | Koszt 100 km (przy zużyciu 17 kWh/100 km) |
---|---|---|
Gniazdko domowe | 0,90 – 1,10 zł | 15 – 19 zł |
Taryfa nocna G12 | 0,50 – 0,70 zł | 8,50 – 12 zł |
Ładowarka AC | 1,50 – 2,20 zł | 25 – 37 zł |
Ładowarka DC | 2,50 – 3,50 zł | 42 – 60 zł |
Co warto wiedzieć na zakończenie?
- koszt jazdy samochodem elektrycznym może być nawet czterokrotnie niższy niż spalinowym,
- ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? – od kilku do kilkudziesięciu złotych, zależnie od miejsca,
- ładowanie samochodu z gniazdka to najtańsza opcja, ale wymaga planowania i czasu.
Jeśli stoisz przed wyborem nowego auta i zastanawiasz się, czy elektryk to dobry kierunek, policz to sam. Możliwe, że właśnie nadszedł moment, by wejść w świat nowoczesnej mobilności.