Jako miłośnik motoryzacji, z zapartym tchem śledzę każdą nową informację na temat polskiej infrastruktury drogowej. Nowe odcinki autostrad, coraz sprawniejsze drogi ekspresowe, a do tego znikające z mapy korki w miastach, to dla każdego kierowcy prawdziwa gratka. Ale dzięki takim programom jak Program budowy dróg krajowych i Program budowy 100 obwodnic, ostatnie dane dotyczące budowy dróg w Polsce napawają optymizmem i pokazują, że nie zwalniamy tempa. Polska sieć drogowa rozwija się w tempie, które przyprawia o zawrót głowy – niczym w kalejdoskopie.
Inwestycje drogowe w Polsce – twarde dane, realny postęp
Polska branża drogowa przeżywa prawdziwy boom, a liczby mówią same za siebie. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, obecnie w realizacji mamy aż 131 zadań, co przekłada się na imponujące 1661 km nowych dróg o łącznej wartości kontraktów sięgającej 66,8 mld zł. Co więcej, w przetargach czeka już 355,5 kilometrów, a w fazie przygotowania znajduje się kolejnych 2816,5 km. To ogromny front robót, który gwarantuje, że przez następne lata będziemy świadkami dynamicznego rozwoju naszej infrastruktury. Rocznie planowane wydatki na inwestycje wynoszą około 20 mld zł, co świadczy o skali i ambicjach państwa w tym obszarze.
Te liczby przybliżają nas do ambitnego celu, jakim jest ukończenie sieci autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości blisko 8000 km. Obecnie możemy pochwalić się już 5222 km dróg szybkiego ruchu. Powstało blisko 1885 km autostrad, a do celu brakuje jedynie około 215 km. Sieć dróg ekspresowych liczy już 3337 km, co oznacza, że do osiągnięcia pełnego założenia pozostało nam nieco ponad 2500 km.

Program budowy dróg krajowych i Program budowy 100 obwodnic – programy, które zmieniają Polskę
Za tym dynamicznym rozwojem stoją konkretne programy. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) jest motorem napędowym tych zmian. W jego ramach realizowanych jest aż 107 zadań o łącznej długości 1448,1 km. W tym roku czeka nas szczególnie wyczekiwana chwila, czyli udostępnienie do ruchu odcinka autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. A to zaledwie jeden z wielu przykładów.
Kolejnym, nie mniej istotnym programem, jest Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. To z kolei odpowiedź na chroniczne korki w miastach i miasteczkach. W jego ramach realizowane są 22 inwestycje o łącznej długości 185,8 km, które mają na celu wyprowadzenie ruchu z centrów miejscowości, poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców. To właśnie dzięki niemu możemy liczyć na to, że w najbliższych latach podróże staną się płynniejsze i mniej stresujące.
Nowe drogi w 2025 roku – to już się dzieje!
Dla kierowców najważniejsze są efekty, a te widać na własne oczy. Od początku roku 2025 oddanych zostało do użytku już ponad 60 km nowych dróg. To między innymi obwodnice Strzelec Krajeńskich, Poręby i Zawiercia, a także Żodynia. Szczególny entuzjazm wzbudziło udostępnienie pierwszej części Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S7, co w końcu odciąży ruch w tej niezwykle zatłoczonej aglomeracji. Kolejne otwarcia są już za pasem.
Co więcej, od początku roku podpisano umowy na ponad 122 km dróg. Wśród nich znalazło się pięć kluczowych odcinków dróg ekspresowych, takich jak S8 Niemcza – Ząbkowice Śląskie czy S11 Ostrzeszów Północ – Kępno Północ. Nowe przetargi ogłaszane są na bieżąco, a jednym z najgorętszych tematów jest budowa dalszych odcinków autostrady A2 oraz poszerzenie istniejących już fragmentów.

Te dane i liczby to nie tylko statystyki, ale przede wszystkim realna zmiana, która dotyczy nas wszystkich. Jako kierowca z pasją widzę w tym ogromną wartość, która przekłada się na oszczędność czasu, większe bezpieczeństwo i przyjemność z podróżowania. Cieszę się, że rozwój naszej infrastruktury drogowej idzie w tak dobrym kierunku i mam nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli jeździć po jeszcze nowocześniejszej i sprawniejszej sieci dróg.
Źródło: GDDKiA