Spis treści Show
Od dawna obserwuję rynek motoryzacyjny i rzadko zdarza się, by jeden model tak skutecznie łączył tradycję z futurystyczną wizją. Peugeot od lat jest kluczowym graczem w segmencie kompaktów, ale to, co prezentuje najnowszy miejski kompakt Peugeot 308, wykracza poza zwykły lifting.

Zawsze ceniłem sobie francuską szkołę designu za jej „to coś” – ten nieuchwytny French Flair. Nowy Peugeot 308, projektowany i produkowany w fabryce w Miluzie, jest kwintesencją tej filozofii. Jednak czy za pięknym nadwoziem idzie równie imponująca treść? Sprawdziłem to dla Was, przyglądając się gamie, która ma zaspokoić potrzeby każdego kierowcy – od entuzjasty diesla po zwolennika elektromobilności.
Design, który hipnotyzuje spojrzeniem
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to absolutnie nowa twarz tego samochodu. Miejski kompakt Peugeot 308 zrywa z zachowawczością. To pierwszy model w gamie, który nie tylko dumnie nosi nowe logo marki, ale co jest nowością, podświetla je.
Ukryty za emblematem radar systemów bezpieczeństwa jest niewidoczny, co pozwala cieszyć się czystą formą grilla. Wersje GT i GT Exclusive idą o krok dalej, oferując w standardzie podświetlany przód oraz technologię Peugeot Matrix LED. Te ultracienkie reflektory, ułożone w charakterystyczny wzór trzech pazurów, nie tylko wyglądają obłędnie, ale też genialnie oświetlają drogę, nie oślepiając innych.
Ciekawostka: Aerodynamika to nie tylko puste hasło, bowiem wloty powietrza w zderzaku realnie kierują strugi powietrza w nadkola, co czyni nowe 308 jednym z najbardziej opływowych aut w klasie. To przekłada się na ciszę w kabinie i niższe spalanie.
Wnętrze i-Cockpit wchodzi na wyższy poziom

Wsiadając do środka, wkraczamy do świata, w którym kierowca jest w centrum uwagi. Architektura deski rozdzielczej, z nowymi materiałami takimi jak prawdziwe aluminium czy Alcantara, daje poczucie obcowania z autem klasy premium.
Cyfrowe zegary 3D oraz 10-calowy ekran dotykowy to standard, ale prawdziwą rewolucją są i-Toggles. To konfigurowalne, wirtualne przyciski, które możemy zaprogramować pod własne potrzeby – skrót do ulubionej stacji radiowej, temperatury klimatyzacji czy nawigacji do domu. To koniec ery przekopywania się przez skomplikowane menu. Ergonomia i jakość wykonania w nowym 308 stoją na poziomie, który może zawstydzić wielu konkurentów.
Elektryczny Peugeot e-308 – cisza i dynamika
Peugeot doskonale rozumie, że przyszłość jest elektryczna, ale nie chce rezygnować z emocji. Elektryczny Peugeot e-308 to propozycja dla tych, którzy szukają wydajności bez kompromisów.
Silnik o mocy 156 KM (115 kW) i momencie obrotowym 270 Nm zapewnia dynamiczny start, a nowa bateria (54 kWh netto) pozwala na przejechanie do 450 km (zgodnie z cyklem WLTP). Co ważne, e-308 jest niesamowicie efektywny energetycznie.
Ładowanie? Z publicznej ładowarki 100 kW uzupełnimy energię od 20% do 80% w zaledwie 32 minuty. Kierowca ma też do dyspozycji łopatki przy kierownicy do sterowania rekuperacją – od swobodnego toczenia się, po mocne hamowanie silnikiem odzyskujące energię.
Hybryda, Diesel czy Benzyna? Wybór należy do Ciebie
To, co jako dziennikarza cieszy mnie najbardziej, to wolność wyboru, jaką daje Peugeot. Oprócz wersji elektrycznej, mamy do dyspozycji:
- Hybrydy Plug-in – najmocniejsza wersja oferuje łącznie 195 KM i zasięg w trybie czysto elektrycznym do 85 km. To idealne rozwiązanie na dojazdy do pracy bez emisji spalin i długie trasy bez stresu o zasięg.
- Miękka Hybryda (MHEV) – 136-konny układ, który pozwala poruszać się w mieście na prądzie przez nawet 50% czasu jazdy, znacząco obniżając spalanie.
- Diesel 1.5 BlueHDi – tak, Peugeot nie zapomniał o połykaczach autostradowych kilometrów, oferując sprawdzony i oszczędny silnik wysokoprężny o mocy 130 KM.
Nowy Peugeot 308 SW – elegancja spotyka praktyczność
Często kombi w tym segmencie są po prostu „wydłużonymi hatchbackami”. Tutaj jest inaczej. Nowy Peugeot 308 SW to model o własnej tożsamości. Posiada smukły profil i wyrafinowany tył, który kryje w sobie ogromną praktyczność.
Bagażnik o pojemności od ok. 600 do blisko 1500 litrów (po złożeniu siedzeń), dzielona kanapa 40/20/40 i dwupoziomowa podłoga sprawiają, że to auto jest gotowe na każde rodzinne wyzwanie. A wszystko to bez rezygnacji ze sportowego charakteru, który podkreślają nowe wzory felg (nawet do 18 cali) i paleta kolorów, w tym zjawiskowy błękit Ingaro.

Miejski kompakt Peugeot 308 to więcej niż samochód
Nowy Peugeot 308 to dowód na to, że w dobie unifikacji motoryzacji wciąż jest miejsce na charakter. Niezależnie od tego, czy wybierzesz zwinny miejski kompakt Peugeot 308, rodzinny nowy Peugeot 308 SW, czy postawisz na przyszłość wybierając elektryczny Peugeot e-308, otrzymujesz auto dopracowane, bezpieczne i dające frajdę z jazdy.
Z programem Peugeot Care (gwarancja do 8 lat/160 000 km), francuski producent pokazuje też, że jest pewny swojej jakości. Jako pasjonat mogę powiedzieć jedno – ten lew ma pazur i nie boi się go użyć w walce o tytuł lidera segmentu.
Źródło: NetCarShow