Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Nissan GT-R R32 powraca jako elektryczna wersja R32 EV. To połączenie legendy z nowoczesnością. Czy zobaczymy go na naszych drogach?

Nissan GT-R R32
Nissan GT-R R32, źródło: Nissan

Tokyo Auto Salon 2025 stało się miejscem wyjątkowej premiery, która wywołała niemałe poruszenie wśród miłośników motoryzacji. To tam właśnie został zaprezentowany Nissan GT-R R32 EV w wersji elektrycznej. Projekt ten łączący klasyczną motoryzacyjną legendę z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Inicjatywa ta powstała w ramach eksperymentu zespołu badawczo-rozwojowego Nissana, który postawił sobie ambitny cel – zachować wyjątkowy charakter i osiągi kultowego modelu GT-R, ale jednocześnie dostosować go do obecnej technologicznej motoryzacji.

Połączenie pasji i innowacji

Za sterami tego przełomowego projektu stanął Ryozo Hiraku – inżynier specjalizujący się w elektrycznych zespołach napędowych, a zarazem pasjonat i były właściciel Nissan GT-R R32. Jego marzeniem było stworzenie wersji tego modelu, która mogłaby przetrwać kolejne dekady bez kompromisów związanych z tradycyjnym silnikiem spalinowym. „Chciałem, aby R32 GT-R pozostał ikoną również za 30 lat. Elektryfikacja to sposób na zachowanie jego dziedzictwa” – tłumaczy Hiraku.

Elektryczny R32 GT‑R to niezmienne DNA i moc nowoczesnego napędu

Z zewnątrz elektryczny R32 wygląda jak klasyczny Nissan GT-R i utrzymany jest w eleganckim kolorze Gun Metallic. Jednak pod jego nadwoziem skrywa się zupełnie nowy napęd. Oryginalny 2,6-litrowy silnik RB26DETT z podwójnym turbodoładowaniem ustąpił miejsca elektrycznej jednostce napędowej. Zamiast tradycyjnej jednostki benzynowej, R32 EV otrzymał dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 435 KM i momencie obrotowym 680 Nm. Energia ta dostarczana jest przez akumulator o pojemności 62 kWh, który został zapożyczony z modelu Nissan Leaf NISMO RC02. Bateria została umieszczona w miejscu tylnej kanapy, co pozwoliło na optymalne rozłożenie masy i zachowanie dynamicznego charakteru samochodu.

Elektryczny R32 GT‑R
Elektryczny R32 GT‑R, źródło: Nissan

Choć nowy R32 EV jest cięższy od pierwowzoru o około 370 kg, to inżynierowie zadbali o to, aby osiągi dorównywały oryginałowi. Dzięki natychmiastowej reakcji elektrycznych silników na naciśnięcie pedału przyspieszenia, samochód zapewnia wrażenia równie ekscytujące jak legendarny spalinowy Nissan R32 GT-R.

Nowoczesne zawieszenie i precyzyjny napęd

Jednym z największych wyzwań projektu było wierne odwzorowanie legendarnego systemu napędowego na cztery koła ATTESA E-TS. W wersji spalinowej to właśnie on zapewniał doskonałą przyczepność i stabilność auta. W R32 EV zastosowano nowoczesny układ napędu elektrycznego, który dzięki zaawansowanym czujnikom jest jeszcze bardziej precyzyjny niż oryginalny system.

Samochód wyposażono w sportowe zawieszenie NISMO oraz amortyzatory Öhlins, które redukują przechyły nadwozia i zapewniają stabilność jazdy nawet przy większej masie. Układ hamulcowy zapożyczono został z modelu R35 GT-R. To oznacza większe tarcze oraz zaciski monoblock, które gwarantują pewne i skuteczne zatrzymanie auta. Całość dopełniają 18-calowe felgi inspirowane oryginalnym R32, które podkreślają jego klasyczny charakter.

Fotele Recaro Nissan R32 EV
Fotele Recaro Nissan R32 EV, źródło: Nissan

Połączenie legendy z nowoczesnością to wyjątkowe wrażenia z jazdy

Choć wiele elektrycznych samochodów jest niemal bezgłośnych, to Nissan zadbał o to, aby elektryczny R32 GT-R zachował swój wyjątkowy dźwięk. W kabinie zastosowano system audio, który symuluje brzmienie legendarnego silnika RB26DETT. Dodatkowo zmiana biegów odbywa się za pomocą łopatek przy kierownicy, a system wibracyjny imituje uczucie pracy sprzęgła.

Wnętrze samochodu, choć wzbogacone zostało o nowoczesne rozwiązania, to mimo wszystko zachowuje stylistykę oryginalnego GT-R. Niemniej jednak, wskaźniki analogowe zastąpiono wysokiej rozdzielczości ekranami cyfrowymi, które dostarczają teraz kierowcy kluczowych informacji. Nowe fotele Recaro zapewniają sportowy komfort, a deska rozdzielcza utrzymana jest w duchu klasycznej wersji R32.

Czy nowy Nissan R32 EV ma szansę na produkcję seryjną?

Choć projekt R32 GT R na prąd jest jedynie eksperymentem, to zdobyta wiedza może wpłynąć na przyszłe modele elektryczne Nissana. Pojazd przeszedł rygorystyczne testy pod okiem Hiroyoshiego Kato – legendarnego kierowcy testowego Nissana, który współtworzył oryginalny model GT-R R32. To właśnie jego wskazówki pomogły dostroić dynamikę jazdy, aby zachować ducha kultowego GT-R.

Na chwilę obecną Nissan jednak nie planuje seryjnej produkcji R32 EV, ale projekt stanowi dowód na to, że przyszłość motoryzacji może czerpać inspirację z jej bogatej historii. „To nasz hołd dla legendy i krok w stronę przyszłości” – podsumował Ryozo Hiraku.

Wnętrze Nissana GT-R
Wnętrze Nissana GT-R, źródło: Nissan

Nissan GT-R R32 w nowej, elektrycznej odsłonie

Elektryczny R32 GT-R to unikalne połączenie klasyki z nowoczesnością, które udowadnia, że legendarne modele mogą odnaleźć się w erze elektromobilności. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym udało się zachować sportowy charakter i emocjonujące wrażenia z jazdy. Czy to początek nowego rozdziału w historii GT-R i marki Nissan? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – Nissan R32 EV to innowacja, budzi emocje wśród fanów motoryzacji na całym świecie.


Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe producenta

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share