Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Budowa drogi S52 BDI rusza pełną parą. Poznaliśmy wykonawców dokumentacji dla dwóch kluczowych odcinków

budowa drogi S52 BDI
Budowa drogi S52 BDI, źródło: GDDKiA

Beskidzka Droga Integracyjna (BDI) nabiera realnych kształtów. Rusza budowa drogi S52 BDI. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła wybór wykonawców odpowiedzialnych za badania geologiczne i przygotowanie projektów budowlanych dla dwóch strategicznych fragmentów nowej trasy. To milowy krok na drodze do połączenia DK52 z DK7 i odciążenia komunikacyjnego południowej Polski.

Beskidzka Droga Integracyjna DK52 połączy się z DK7

Droga ekspresowa S52, znana także jako Beskidzka Droga Integracyjna, połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, biegnąc nowym śladem przez między innymi Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską. Trasa ta liczyć będzie 61 km i zaoferuje dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Dzięki niej DK52 połączy się z DK7, co znacząco poprawi komunikację w Małopolsce i na Śląsku.

BDI zastąpi obecną drogę krajową nr 52, która już teraz jest jedną z najbardziej obciążonych tras w regionie – tylko na odcinku między Bielskiem-Białą a Andrychowem notuje się ruch od 13 do 19 tysięcy pojazdów dziennie.

S52 Bielsko-Biała – Bulowice: 17 km nowoczesnej infrastruktury

Pierwszy analizowany odcinek obejmuje trasę od Bielska-Białej do Bulowic (16,9 km). To tu powstaną trzy węzły drogowe: Kozy, Kęty i Bulowice, a także dwa MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych) w Kobiernicach. Szczególną uwagę zwraca imponujący, niemal kilometrowy most na rzece Sole, będący najdłuższym obiektem inżynieryjnym tego fragmentu.

Beskidzka Droga Integracyjna
Beskidzka Droga Integracyjna, źródło: GDDKiA

W ramach prac powstanie aż 21 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, estakad) oraz 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 11,6 mln litrów – niezbędnych dla skutecznego odprowadzania wód opadowych.

S52 Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska: najdłuższy odcinek BDI

Drugi z wybranych do opracowania odcinków to liczący 21 km fragment między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Obejmuje on aż pięć węzłów drogowych: Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ i Kalwaria Wschód. Między ostatnimi dwoma powstanie również MOP.

Skalę inwestycji podkreśla liczba obiektów inżynieryjnych – będzie ich aż 43, czyli średnio dwa na każdy kilometr trasy! Uzupełnieniem infrastruktury będą 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 9,3 mln litrów, z których największy pomieści niemal 1,6 mln litrów.

To odcinek o kluczowym znaczeniu dla Wadowic, dzięki niemu ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza centrum miasta, co znacząco poprawi komfort życia mieszkańców.

DK52 połączy się z DK7
DK52 połączy się z DK7, źródło: GDDKiA

Badania geologiczne to ponad 6,6 tys. odwiertów

Przed przystąpieniem do realizacji inwestycji zaplanowano szeroko zakrojone badania geologiczne. Łącznie wykonanych zostanie ponad 6 600 odwiertów i 2 400 sondowań. Średnia głębokość odwiertów wyniesie 11 metrów, a w razie potrzeby – nawet 30 m. Z kolei sondowania osiągną średnio 13 m głębokości.

Celem tych badań jest dokładne rozpoznanie struktury geologicznej terenu, nośności gruntu oraz przygotowanie terenu pod budowę nowoczesnej drogi ekspresowej.

Kiedy ruszy budowa?

Jeśli nie zostaną zgłoszone odwołania, umowy z wykonawcami dokumentacji mają zostać podpisane już w maju 2025 roku. Wnioski o wydanie decyzji ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) dla pozostałych odcinków S52 planowane są na 2027 rok. Realizacja inwestycji odbędzie się w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).

Budowa drogi S52 BDI, czyli przyszłość transportu w regionie

Dzięki budowie drogi S52 BDI, mieszkańcy południowej Polski zyskają wygodne, szybkie i bezpieczne połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Ułatwiona komunikacja między województwami śląskim i małopolskim, wyprowadzenie ruchu z miast oraz odciążenie zatłoczonych odcinków DK52 sprawiają, że Beskidzka Droga Integracyjna stanie się jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w regionie.


Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe GDDKiA

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share