Beskidzka Droga Integracyjna (BDI) nabiera realnych kształtów. Rusza budowa drogi S52 BDI. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła wybór wykonawców odpowiedzialnych za badania geologiczne i przygotowanie projektów budowlanych dla dwóch strategicznych fragmentów nowej trasy. To milowy krok na drodze do połączenia DK52 z DK7 i odciążenia komunikacyjnego południowej Polski.
Beskidzka Droga Integracyjna DK52 połączy się z DK7
Droga ekspresowa S52, znana także jako Beskidzka Droga Integracyjna, połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, biegnąc nowym śladem przez między innymi Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską. Trasa ta liczyć będzie 61 km i zaoferuje dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Dzięki niej DK52 połączy się z DK7, co znacząco poprawi komunikację w Małopolsce i na Śląsku.
BDI zastąpi obecną drogę krajową nr 52, która już teraz jest jedną z najbardziej obciążonych tras w regionie – tylko na odcinku między Bielskiem-Białą a Andrychowem notuje się ruch od 13 do 19 tysięcy pojazdów dziennie.
S52 Bielsko-Biała – Bulowice: 17 km nowoczesnej infrastruktury
Pierwszy analizowany odcinek obejmuje trasę od Bielska-Białej do Bulowic (16,9 km). To tu powstaną trzy węzły drogowe: Kozy, Kęty i Bulowice, a także dwa MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych) w Kobiernicach. Szczególną uwagę zwraca imponujący, niemal kilometrowy most na rzece Sole, będący najdłuższym obiektem inżynieryjnym tego fragmentu.

W ramach prac powstanie aż 21 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, estakad) oraz 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 11,6 mln litrów – niezbędnych dla skutecznego odprowadzania wód opadowych.
S52 Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska: najdłuższy odcinek BDI
Drugi z wybranych do opracowania odcinków to liczący 21 km fragment między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Obejmuje on aż pięć węzłów drogowych: Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ i Kalwaria Wschód. Między ostatnimi dwoma powstanie również MOP.
Skalę inwestycji podkreśla liczba obiektów inżynieryjnych – będzie ich aż 43, czyli średnio dwa na każdy kilometr trasy! Uzupełnieniem infrastruktury będą 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 9,3 mln litrów, z których największy pomieści niemal 1,6 mln litrów.
To odcinek o kluczowym znaczeniu dla Wadowic, dzięki niemu ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza centrum miasta, co znacząco poprawi komfort życia mieszkańców.

Badania geologiczne to ponad 6,6 tys. odwiertów
Przed przystąpieniem do realizacji inwestycji zaplanowano szeroko zakrojone badania geologiczne. Łącznie wykonanych zostanie ponad 6 600 odwiertów i 2 400 sondowań. Średnia głębokość odwiertów wyniesie 11 metrów, a w razie potrzeby – nawet 30 m. Z kolei sondowania osiągną średnio 13 m głębokości.
Celem tych badań jest dokładne rozpoznanie struktury geologicznej terenu, nośności gruntu oraz przygotowanie terenu pod budowę nowoczesnej drogi ekspresowej.
Kiedy ruszy budowa?
Jeśli nie zostaną zgłoszone odwołania, umowy z wykonawcami dokumentacji mają zostać podpisane już w maju 2025 roku. Wnioski o wydanie decyzji ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) dla pozostałych odcinków S52 planowane są na 2027 rok. Realizacja inwestycji odbędzie się w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).
Budowa drogi S52 BDI, czyli przyszłość transportu w regionie
Dzięki budowie drogi S52 BDI, mieszkańcy południowej Polski zyskają wygodne, szybkie i bezpieczne połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Ułatwiona komunikacja między województwami śląskim i małopolskim, wyprowadzenie ruchu z miast oraz odciążenie zatłoczonych odcinków DK52 sprawiają, że Beskidzka Droga Integracyjna stanie się jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w regionie.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe GDDKiA