Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Czy w branży transportowej nadal brakuje kierowców?

artykuł sponsorowany

Branża logistyczna zmaga się obecnie z problemem, jakim jest deficyt kierowców zawodowych. Jaka jest skala tego problemu i czym jest to spowodowane? Tego dowiesz się z naszego tekstu.

Czy w Polsce brakuje kierowców?

Brak kierowców to obecnie największy problem branży logistycznej, a daleko idące konsekwencje obecnej sytuacji mają bezpośredni wpływ na nas, czyli ludzi potrzebujących dostępu do towarów.  Szukasz pracy jako kierowca zawodowy? Mnóstwo ogłoszeń znajdziesz w internecie np. na gowork.pl, gdzie można znaleźć też opinie byłych lub obecnych pracowników na temat konkretnego miejsca pracy.

Trudno dokładnie oszacować deficyt kadrowy kierowców zawodowych. Według danych Międzynarodowej Unii Transportu (IRU) w 2021 roku wynosił on w Polsce aż 17%, a według prognozy będzie jeszcze większy. To znacząco utrudni przewóz towarów transportem drogowych i spowoduje znaczący wzrost cen.

Największy brak kierowców notuje się w Polsce, choć z tym problemem borykają się również inne państwa jak Wielka Brytania, Francja i Niemcy. Do 2026 roku ponad 30% wszystkich obecnie pracujących kierowców zawodowych przejdzie na zasłużoną emeryturę. Niestety, ale młode osoby, nie kwapią się, aby ich zastąpić. Prognozuje się, że całkowity nierobów kierowców w UE może przekroczyć dwa miliony do 2026 roku.

Brak kierowców zawodowych w Polsce – główne przyczyny

Dlaczego transport drogowy ma aż tak duże problemy? Praca kierowcy zawodowego jest ciężka i obarczona dużym ryzykiem. To wiele długich dni spędzonych w trasie bez rodziny. Obecnie coraz więcej młodych ludzi chce zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. W przypadku bycia kierowcą zawodowym jest to utrudnione.

Do zawodu kierowcy zniechęca również zła infrastruktura dróg, w tym zbyt mało parkingów i MOP-ów w całej Europie. Brak dostępu do pryszniców, czy toalet jest codziennością w pracy kierowcy zawodowego.

Nie bez znaczenia jest fakt, że niektórzy kierowcy zawodowi muszą pomagać przy rozładunku towarów, które przewożą. Na szczęście, coraz więcej krajów Unii Europejskiej zaczyna regulować prawnie kwestie uczestnictwa kierowców przy załadunkach, aby nie musieli tego robić.

Brak możliwości zatrudnienia osób poniżej 21 lat oraz wysokie koszty uzyskania uprawnień do prowadzenia samochodów osobowych – to również zniechęca kandydatów na potencjalnych kierowców zawodowych. Podobnie jak brak aktywizacji zawodowej kobiet. W raporcie IRA wykazała, że w Polsce tylko 2% wszystkich kierowców zawodowych stanowią kobiety. To zdecydowanie za mało.

Jak zachęcić młode osoby do bycia kierowcą zawodowym?

W jaki sposób szukać sposobu rozwiązania problemu, jakim jest brak kierowców? Należy zwiększyć atrakcyjność zawodu, podnosząc pensję, a przy tym obniżając koszty uzyskania uprawnień, tak aby młodych ludzi było stać, zdobyć prawo jazdy C+E.

Potrzebne są również zmiany legislacyjne. Pracodawcy, którzy przymuszają kierowców do załadunków i rozładunków bez odpowiednich szkoleń i bez wynagrodzenia, powinni być srogo karani.

Firmy transportowe powinny wdrażać nowoczesne technologie, aby odciążyć swoich pracowników i przyczyniać się do zwiększenia efektywności przewozu towarów. Technologia RFID, monitoring GPS to niektóre z nich.

artykuł sponsorowany

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share