Kierowcy od lat czekają na poprawę przepustowości i bezpieczeństwa na jednym z kluczowych odcinków komunikacyjnych Polski południowo-wschodniej. To droga krajowa DK73. Jak informuje GDDKiA, jest już pewne, że obwodnica Jasła w ciągu tej drogi powstanie, a zadanie zrealizuje firma Intercor, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu opiewającym na 324 miliony złotych.
Jeśli nie wpłynie żadne odwołanie, przetarg trafi do standardowej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, po której możliwe będzie podpisanie umowy i rozpoczęcie realizacji.
Droga nr 73 Pilzno–Jasło zyska nowy standard
Inwestycja ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Jasła, ale dla całego szlaku komunikacyjnego między Pilznem a Jasłem. Powstanie ponad 9-kilometrowy odcinek obwodnicy, z czego 6 km będzie poprowadzone nowym śladem.
Pierwsze 3 km zostaną wybudowane na bazie istniejącej drogi krajowej nr 73, która zyska parametry drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z dodatkowym pasem wielofunkcyjnym o szerokości 3,5 metra. Pojawią się także skrzyżowania skanalizowane, miejsce do kontroli i ważenia pojazdów oraz nowoczesne ronda turbinowe, które zakończą i rozpoczną kolejne odcinki trasy.

Przebieg trasy – zachodnia część Jasła z nową jakością
Nowa obwodnica ominie centrum Jasła od zachodu. Przebiegnie przez tereny gmin Kołaczyce i Jasło, a także miasta Jasło. Na trasie znajdą się trzy ronda turbinowe, jedno na przecięciu z drogą powiatową relacji Jasło–Błażkowa–Jodłowa oraz drugie i trzecie na włączeniach do DK73 i DK28.
Co istotne, trasa przetnie rzekę Wisłokę i zostanie poprowadzona przez tereny rolnicze i niezabudowane. W ciągu nowej drogi zaplanowano budowę aż 41 obiektów inżynierskich, w tym:
- 3 mostów,
- 1 wiaduktu,
- 18 przepustów pełniących funkcje przejść dla zwierząt.
Inwestycji towarzyszyć będzie również kompleksowa infrastruktura drogowa niezbędna do obsługi przyległych terenów.
Harmonogram inwestycji – zakończenie do 2029 roku
Realizacja projektu, która obejmować będzie zarówno prace projektowe, jak i roboty budowlane, ma potrwać 51 miesięcy od podpisania umowy. Do tego czasu nie są wliczane zimowe przerwy technologiczne (od 1 grudnia do 31 marca). Oznacza to, że zakończenie budowy obwodnicy Jasła przewidywane jest na drugą połowę 2029 roku.
Budowa obwodnicy Jasła to część większego planu
Nowa trasa to nie tylko lokalna inwestycja. To element szerszego planu modernizacji ciągu drogi krajowej nr 73, łączącej Wiśniówkę pod Kielcami z Jasłem. W planach są kolejne odcinki takie jak:
- obwodnice Brzostku i Kołaczyc,
- obwodnica Pilzna,
- przebudowa DK73 na odcinku Pilzno–Brzostek.
Łącznie kierowcy zyskają około 35 km nowoczesnej, bezpiecznej drogi, z czego ponad 20 km poprowadzone będzie nowym śladem. Zmniejszy to natężenie ruchu w miastach oraz poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży na całej długości DK73.

Droga krajowa DK73 ma znaczenie ogólnopolskie i międzynarodowe
Droga krajowa DK73 to ważna arteria w układzie komunikacyjnym Polski. Łączy ona północ z południem, biegnąc od S7 w Wiśniówce aż do Jasła. W województwie podkarpackim stanowi kluczowe połączenie od autostrady A4 przez Pilzno, Brzostek i Jasło.
Co więcej, DK73 wraz z drogą DK28 i DK84 prowadzi do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku, a poprzez DK28 i DK19 także do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. To czyni ją trasą o znaczeniu międzynarodowym, szczególnie w kontekście współpracy transgranicznej i wymiany handlowej.
Koniec korków już w 2029 roku
Budowa obwodnicy Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73 to nie tylko lokalna inwestycja, ale element przemyślanej modernizacji ważnego szlaku komunikacyjnego. Dla kierowców oznacza to większe bezpieczeństwo, płynność ruchu i krótszy czas podróży. Dla regionu natomiast, nowe możliwości rozwoju i większą dostępność komunikacyjną. Wszystko wskazuje na to, że w 2029 roku pożegnamy się z korkami w Jaśle i przywitamy nowoczesną obwodnicę z prawdziwego zdarzenia.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe GDDKiA