Jak podaje GDDKiA, wielkimi krokami zbliża się moment, na który czekają kierowcy i mieszkańcy czterech województw. Droga S11 Siemianice – Gotartów i jej budowa właśnie wkroczyła w kluczowy etap. Do Wojewody Opolskiego złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. To oznacza, że ostatni z trzech fragmentów trasy między Kępnem a Olesnem może niebawem wejść w fazę budowy
Droga S11 Siemianice – Gotartów. Zakończono projektowanie, czyli czas na plac budowy
Podpisana w lipcu 2024 roku umowa obejmuje zaprojektowanie i budowę 22,7-kilometrowego odcinka ekspresówki. Projektowanie właśnie się zakończyło, a dokumentacja została przygotowana i złożona w celu uzyskania decyzji ZRID. Jej wydanie umożliwi przekazanie placu budowy wykonawcy i rozpoczęcie robót budowlanych. To także zielone światło dla wypłat odszkodowań za nieruchomości przejęte pod inwestycję.

Nowy ślad drogi i obiekty inżynierskie
Nowy odcinek S11 poprowadzony zostanie niemal w całości nowym śladem, przebiegając przez województwa wielkopolskie, łódzkie i opolskie. Trasa ominie miejscowości Gołkowice, Byczynę, Biskupice, Sarnów oraz Krzywiznę. W rejonie Gotartowa połączy się ona z kolejnym odcinkiem ekspresówki prowadzącym do obwodnicy Olesna.
W ramach inwestycji zaplanowano aż 14 obiektów inżynierskich, w tym nowoczesne przejścia dla zwierząt oraz węzeł drogowy Byczyna. Wszystko po to, by zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu na nowej drodze.
Budowa drogi ekspresowej S11 – trzy etapy jednej inwestycji
Budowa drogi ekspresowej S11 na trasie Kępno – Olesno podzielona została na trzy główne odcinki:
- koniec obwodnicy Kępna – Siemianice (12,5 km)
- Siemianice – Gotartów (22,7 km)
- Gotartów – początek obwodnicy Olesna (10,5 km)
Dla każdego z nich trwają już procedury ZRID. Łącznie powstanie 46 kilometrów nowoczesnej trasy z wieloma obiektami inżynierskimi, węzłami drogowymi (m.in. Kluczbork Północ, Kluczbork Południe, Siemianice, Byczyna) oraz dodatkowymi jezdniami do obsługi terenów przyległych.
Nie zabraknie również infrastruktury towarzyszącej. Zaplanowano kompleksową przebudowę sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej oraz urządzeń melioracyjnych. W trosce o środowisko i bezpieczeństwo, pojawią się także specjalne urządzenia ochrony środowiska i systemy BRD.
Cała S11 i cztery województwa to kręgosłup transportowy
Po zakończeniu wszystkich etapów, cała S11 połączy cztery województwa od Pomorza Środkowego przez Wielkopolskę, Łódzkie aż po Śląsk. Docelowo trasa będzie liczyć ponad 560 kilometrów, a wraz ze wspólnymi odcinkami S6 i autostrady A2 to aż niemal 620 kilometrów.

Obecnie kierowcy mogą korzystać z około 220 km drogi ekspresowej S11, w tym między innymi z fragmentów w okolicach Kołobrzegu, Koszalina, Poznania oraz obwodnic Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna. W nadchodzących latach, podróż samochodem osobowym z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie (połączenie z autostradą A1) ma zająć nieco ponad 5 godzin.
Rok 2028 to przełom dla regionu
Wszystkie trzy nowe odcinki między Kępnem a Olesnem mają zostać oddane do użytku w 2028 roku. To ogromna szansa dla rozwoju regionów, poprawy komfortu jazdy i odciążenia lokalnych dróg. Budowa drogi ekspresowej S11 to inwestycja, która realnie wpłynie na jakość życia mieszkańców i tempo rozwoju gospodarczego czterech województw.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe GDDKiA