Spis treści Show
Droga S74 na odcinku Opatów-Nisko to tylko część drogi, która od lat rozpala wyobraźnię kierowców, urbanistów i pasjonatów infrastruktury. To trasa, która ma realny potencjał zmienić komunikacyjną mapę Polski Wschodniej – skrócić podróż, odciążyć lokalne miejscowości i połączyć centrum kraju z Podkarpaciem szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Dziś projekt wkracza w kluczowy etap, bowiem ruszył przetarg na wykonanie elementów koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla odcinka Opatów–Nisko.
To moment, w którym marzenia użytkowników dróg zaczynają materializować się w dokumentach, planach i przyszłych placach budowy. A dla nas – miłośników motoryzacji – to fascynująca chwila obserwacji, jak rodzi się nowa linia komunikacyjnego krwiobiegu Polski.
Nowy kręgosłup regionu – 73 km ekspresowego przyspieszenia
Projektowany odcinek drogi ekspresowej S74 pomiędzy Opatowem a połączeniem z drogą ekspresową S19 w okolicach Niska będzie miał około 73 km długości. To trasa, która przetnie dwa województwa i poprawi transport w aż 11 gminach.
Podział na województwa to:
- Świętokrzyskie – 29 km
Opatów, Lipnik, Obrazów, Samborzec
- Podkarpackie – 44 km
Tarnobrzeg, Gorzyce, Stalowa Wola, Zaleszany, Radomyśl nad Sanem, Pysznica, Nisko
To nie tylko liczby, lecz konkretne miejscowości, które dzięki S74 wreszcie odetchną od ciężkiego ruchu tranzytowego, dziś prowadzącego głównie drogami krajowymi 9 i 77.

Droga S74 na odcinku Opatów-Nisko, czyli pięć odcinków, jeden cel
Aby usprawnić projektowanie i przyszłą budowę, trasę podzielono na pięć fragmentów:
- Opatów (Okalina Kolonia) – Lipnik (9,8 km)
- Lipnik – Samborzec (14,4 km)
- Samborzec – Gorzyce (13,9 km)
- Gorzyce – Radomyśl (18,3 km)
- Radomyśl – Nisko (16,5 km)
Z motoryzacyjnego punktu widzenia podział ten jest kluczowy – pozwala planować etapami, minimalizując ryzyko opóźnień i dając możliwość wprowadzenia nowoczesnych rozwiązań technicznych.
Co obejmuje przetarg? Zanim ruszą koparki to rusza nauka o gruncie
Choć dla wielu kierowców liczy się przede wszystkim efekt końcowy – równa, cicha i szybka droga – prawda jest taka, że najważniejsza praca odbywa się pod powierzchnią.
Przetarg obejmuje między innymi pełne rozpoznanie geologiczne (wiercenia rdzeniowane, sondowania, badania geofizyczne), przygotowanie map do celów projektowych, wykonanie analizy i prognozy ruchu, oraz stworzenie elementów koncepcji programowej, która określi możliwe rozwiązania techniczne i finansowe.
To właśnie tutaj zapadają decyzje o rodzaju podbudowy, typach wzmocnień gruntu czy potencjalnych lokalizacjach węzłów. Innymi słowy: to fundament tego, jak przyszła droga ekspresowa S74 będzie funkcjonować przez dziesięciolecia.
Droga szybkiego ruchu, która odmieni region
Jak informuje GDDKiA, projektowana S74 będzie trasą nowoczesną i przemyślaną, która wyróżniać się będzie takimi elementami jak dwie jezdnie, w każdą po dwa pasy ruchu, do tego wyłącznie węzły jako punkty włączania się do ruchu, a także pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast takich jak Tarnobrzeg czy Stalowa Wola.
To ogromna ulga dla lokalnych społeczności, ponieważ to oznacza mniej tirów, mniej hałasu, mniej spalin. Dla kierowców – pewność płynnej jazdy bez korków i wąskich gardeł.
Jako miłośnik motoryzacji nie mogę nie zauważyć, jak mocno poprawi to kulturę podróżowania w regionie. S74 stanie się odciążeniem dla starych dróg, ale też nową, atrakcyjną alternatywą dla kierowców zmierzających na południe Polski.
Kluczowe połączenie to połączenie S74 z drogą S19
Najważniejszym efektem budowy będzie połączenie S74 z drogą ekspresową S19 w okolicach Niska. To właśnie ten węzeł diametralnie zmieni mobilność regionu.
- S19 jest częścią szlaku Via Carpatia, łączącego północ i południe Europy,
- S74 połączy centrum Polski – przez S12, S8 i A1 – z Podkarpaciem,
- otworzy się najkrótsza droga z Łodzi, Warszawy czy Radomia w stronę Rzeszowa i Przemyśla.
Dla kierowców to oszczędność czasu, dla firm logistycznych – oszczędność pieniędzy, a dla regionu – nowe możliwości gospodarcze.

Horyzont czasowy, czyli kiedy pojedziemy S74?
Wykonawcy mają od 15 do 20 miesięcy na opracowanie dokumentacji, w zależności od odcinka. To oznacza, że realnie, że po 2026 roku dokumentacja będzie gotowa, a budowa może ruszyć w formule „Projektuj i buduj”.
To proces długotrwały, ale konieczny, jeśli chcemy otrzymać drogę trwałą, bezpieczną i nowoczesną.
Droga ekspresowa S74 – droga, która zbliży regiony
Budowa drogi S74 na odcinku Opatów – Nisko to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych we wschodniej Polsce. Jej wpływ wykracza daleko poza kwestie komunikacyjne. To przede wszystkim impuls rozwojowy dla małych gmin, poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie mobilności mieszkańców, oraz podniesienie atrakcyjności gospodarczej regionu.
Dla nas – kierowców i pasjonatów – to również fascynujący projekt, który pokazuje, jak zmienia się komunikacyjny krajobraz kraju.
A kiedy w przyszłości pojedziemy nowiutką, równą S74, mijając Nisko z prędkością ekspresową, będziemy pamiętać, że wszystko zaczęło się od przetargu, odwiertów i map. Od wizji, która właśnie nabiera realnych kształtów.
Źródło: GDDKiA