Nie w każdą podróż rowerową da się wybrać bezpośrednio jednośladem. Bagażnik rowerowy to praktyczny sprzęt, który rozwiązuje ten problem. Na rynku znajdziesz kilka modeli odmiennych pod względem specyfiki, ceny i możliwości, jakie oferują. Oto szybki przegląd rozwiązań, które możesz wybrać.
Bagażniki rowerowe na dach
To jedno z najczęściej wybieranych rozwiązań przez osoby, które cenią sobie prostotę i niską cenę. Bagażnik rowerowy na dach składa się zazwyczaj z dwóch belek montowanych na dachu samochodu specjalnych uchwytów mocujących rower za ramę i/lub koła. Bagażnik rowerowy montowany na dach to dobra opcja, gdy okazjonalnie zabierasz rower w trasę i nie potrzebujesz przewozić dużej liczby jednośladów, a także nie masz haka holowniczego.
Zalety
- nie ogranicza dostępu do bagażnika samochodu,
- uniwersalność — pasuje do większości modeli aut,
- idealny do przewozu jednego lub dwóch rowerów,
- niska cena w porównaniu do platform na hak.
Wady
- rower trzeba podnieść wysoko – co może być trudne przy cięższych modelach,
- większy opór powietrza i wpływ na spalanie,
- ograniczona liczba rowerów (w praktyce do 2–3),
- konieczność uwzględnienia wysokości całego zestawu przy wjazdach do garażu, tunelu itp.
Bagażnik rowerowy na tylną klapę
To rozwiązanie pośrednie pomiędzy platformą na hak a wersją dachową. Bagażnik na tylną klapę montuje się przy pomocy specjalnych pasów i uchwytów bezpośrednio do tylnej części samochodu – najczęściej sedana, hatchbacka lub SUV-a. Przyda Ci się przy okazjonalnym przewozie rowerów, gdy nie chcesz inwestować w hak. Ten typ bagażnika poleca się do okazjonalnego transportu rowerów oraz dla osób, które nie chcą inwestować w hak. Warto jednak sprawdzić wcześniej, czy dany model jest kompatybilny z typem nadwozia pojazdu.
Zalety
- przystępna cena,
- nie wymaga haka ani relingów,
- prosty montaż (choć wymaga dokładności),
- możliwość przewozu kilku rowerów (2-4).
Wady
- może ograniczać widoczność i dostęp do bagażnika auta,
- wymaga dokładnego dopasowania do konkretnego modelu samochodu,
- ryzyko porysowania lakieru, jeśli bagażnik nie jest odpowiednio zamocowany,
- brak funkcji odchylania, utrudniony dostęp do bagażu.
Bagażnik rowerowy na hak holowniczy
Opcja uznawana za najwygodniejszą i najbezpieczniejszą, zwłaszcza gdy wybierasz się w długą podróż i/lub robisz to często. Bagażnik rowerowy na hak montuje się bezpośrednio na kuli haka, a rowery ustawia na specjalnej platformie. Tym zależności od modelu możesz przewozić od 1 do 4 jednośladów.
Zalety
- bardzo łatwy załadunek (nie trzeba podnosić roweru – cenne zwłaszcza przy ciężkich modelach),
- stabilność jazdy i wysoki poziom bezpieczeństwa,
- funkcja odchylania – pozwala otworzyć bagażnik auta z zamontowanymi rowerami,
- wygoda montażu oraz demontażu rowerów elektrycznych i cięższych modeli,
- nie wpływa na wysokość pojazdu i aerodynamikę.
Wady
- wymaga posiadania haka holowniczego,
- wyższy koszt zakupu (choć rekompensowany wygodą),
- nawet w pełni składany zajmuje często więcej miejsca w przechowywaniu niż uchwyty dachowe.
Podsumowanie – co i kiedy wybrać?
Nie ma jednego „najlepszego” bagażnika rowerowego. Wszystko zależy od tego, ile rowerów chcesz przewozić, jak często to robisz oraz jakim autem dysponujesz. Przykładowo:
- Jeśli przewozisz rowery sporadycznie i bez haka – wybierz bagażnik dachowy.
- Chcesz niskim kosztem przewieźć dwa rowery? Rozważ model na tylną klapę.
- Szukasz komfortu i pełnej wygody? Postaw na platformę na hak holowniczy.
- Jeżeli preferujesz wyjazdy z rodziną lub grupą – wybierz bagażnik na hak na 3-4 rowery.
Jeśli nie masz pewności w kontekście jakiegoś produktu, warto skonsultować wybór z doradcą – najlepiej zaufanej, renomowanej marki. Podobna sprawa dotyczy wyboru sprzętu – bezpiecznego, praktycznego i trwałego na lata. Warto wybierać produkty z trwałych materiałów, z możliwością rozbudowy, a przede wszystkim pozwalające dopasować się do Twojego auta — teraz czy w przyszłości.
Materiał sponsorowany.