Polska sieć dróg ekspresowych rozwija się w zawrotnym tempie. Jak podała GDKKiA,w 2024 roku podpisano już 31 umów na realizację strategicznych inwestycji drogowych o łącznej długości ponad 400 kilometrów, a wartość tych projektów przekroczyła 15,1 mld zł. Dwie najnowsze umowy dotyczą rozbudowy dróg ekspresowych S16 i S17. Przyjrzyjmy się bliżej, jakie korzyści przyniosą te inwestycje oraz co to oznacza dla kierowców i gospodarki.
Droga ekspresowa S16 – nowoczesna infrastruktura na Warmii i Mazurach
Jednym z najważniejszych projektów jest modernizacja drogi S16 w województwie warmińsko-mazurskim. Odcinek łączący Olsztyn i Barczewo doczeka się nowej, blisko 11-kilometrowej nitki ekspresowej. Umowa, podpisana na realizację tego odcinka, jest warta 507 mln zł. Prace będą prowadzone przez firmę Budimex, a zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 rok.
Modernizacja istniejącej drogi krajowej DK16 do standardu ekspresówki przyniesie szereg korzyści. Po pierwsze, zwiększy się przepustowość trasy, co znacząco skróci czas podróży. Dzięki rozbudowie i budowie nowych węzłów drogowych, takich jak Wójtowo i Łęgajny, ruch będzie płynniejszy, a dostęp do okolicznych miejscowości zdecydowanie łatwiejszy.
Co ważne, S16 to nie tylko kluczowa trasa dla regionu Warmii i Mazur, ale będzie ona częścią większego systemu dróg, łącząc północno-wschodnią Polskę z zachodem kraju, a także z państwami bałtyckimi. To ważna nitka nie tylko dla lokalnych mieszkańców, ale również dla przedsiębiorców i turystów, którzy będą mogli sprawnie poruszać się pomiędzy miastami takimi jak Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, czy Iława. S16 stanie się istotnym elementem polskiej sieci dróg, ułatwiając tym samym transport towarów i podróże po Europie.
Ekspresówka S17. Połączenie Warszawy z granicą ukraińską
Druga inwestycja dotyczy drogi ekspresowej S17, która stanie się kluczowym korytarzem łączącym Warszawę z południowo-wschodnią częścią Polski, a także z Ukrainą. Najnowsza umowa, podpisana na odcinek Piaski Wschód – Łopiennik, obejmuje ponad 16 km trasy i jest warta 810 mln zł. Konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones będzie odpowiedzialne za realizację tego projektu, który zakończy się budową trzech nowych węzłów drogowych: Piaski Południe, Fajsławice i Łopiennik.
Budowa tego odcinka to kluczowy krok w tworzeniu trasy, która połączy Warszawę z miastami takimi jak Lublin, Krasnystaw, Zamość i Tomaszów Lubelski. Droga S17 nie tylko ułatwi podróże mieszkańcom regionu, ale także wpłynie na rozwój gospodarczy, łącząc Polskę z Ukrainą przez międzynarodową trasę E372. To ogromne znaczenie dla rozwoju relacji handlowych oraz mobilności międzynarodowej.
Obecnie w budowie są także inne odcinki drogi S17, w tym Izbica – Zamość Sitaniec, Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne. Łącznie modernizowanych jest już około 55 km tej trasy. W przyszłości planowane są kolejne etapy rozbudowy, w tym odcinek Krasnystaw – Izbica, którego przetarg jest już na ukończeniu.
Polska sieć dróg to korzyści dla regionów i całego kraju
Rozbudowa dróg ekspresowych, takich jak S16 i S17, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju całej polskiej sieci dróg. Inwestycje te nie tylko skracają czas podróży i zwiększają bezpieczeństwo na drogach, ale także przyciągają nowych inwestorów, a to sprzyja rozwojowi gospodarczemu w regionach, przez które przebiegają te odcinki. Nowoczesne drogi stanowią również istotny element integracji Polski z europejską siecią transportową, umożliwiając sprawny przepływ towarów i osób między krajami.
Droga ekspresowa S16, która rozciąga się na północny wschód, zyska na znaczeniu jako międzynarodowy korytarz transportowy łączący Europę Zachodnią z państwami bałtyckimi. Z kolei S17 biegnąca w kierunku granicy z Ukrainą, stanie się kluczowym elementem szlaku handlowego łączącego Polskę z naszym wschodnim sąsiadem.
Podsumowując, polska sieć dróg ekspresowych, dzięki rozbudowie nie tylko tych tras, ale także innych fragmentów, stale się rozwija, podnosząc standardy komunikacyjne w kraju oraz wzmacniając pozycję Polski na arenie międzynarodowej. Z pewnością kolejne lata przyniosą dalsze inwestycje, które jeszcze bardziej poprawią naszą jakość podróży po polskich drogach.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło zdjęć: materiały prasowe producenta