Skoda Superb ma już 90 lat

Już tej jesieni odbędzie się premiera czwartej generacji nowego modelu Skoda Superb, a minęło już 90 lat od premiery pierwszego historycznego modelu, który był produkowany w latach 1934-1949. Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się ponad 50 lat później. W 2008 roku Skoda Superb drugiej generacji zadebiutowała, oferując dwie wersje nadwozia i najnowocześniejsze systemy wspomagania. Trzecia generacja tego modelu, która jest obecnie dostępna na rynku od 2015 roku, jest pierwszą serią Superb opartą na modułowej platformie MQB Grupy. W 2019 roku do gamy dołączył wariant hybrydowy typu plug-in.

Przed rozpoczęciem produkcji historycznego modelu Skoda Superb w 1934 roku, marka już wprowadziła na rynek kilka luksusowych modeli. Ten model był innowacyjny pod wieloma względami – zastosowano w nim nowy system okablowania pokładowego o napięciu 12 V, który jest nadal używany w dzisiejszych samochodach. Auto, podobnie jak jego poprzednicy, opierało się na nowatorsko zaprojektowanej konstrukcji podwozia. Z tradycyjnej ramy wzdłużnej o przekroju ceowym zastosowano zaawansowaną ramę szkieletową z centralną rurą, która rozdzielała się na dwie belki z przodu. Taka konstrukcja umożliwiła umieszczenie wału napędowego wewnątrz rury oraz zapewniła więcej miejsca dla niezależnego zawieszenia, gwarantując doskonały komfort jazdy. Skoda Superb była także pierwszym modelem marki wyposażonym w jednoobwodowy układ hamulcowy hydrauliczny, działający równo na wszystkie cztery koła. Podczas produkcji modelu w 1938 roku zaczęto stosować silniki z nowo opracowanym rozrządem OHV. W przeciwieństwie do niektórych wcześniejszych modeli, takich jak luksusowy Skoda Hispano-Suiza, Skoda Superb została w pełni opracowana przez markę. W ciągu 13 lat powstało pięć wersji cywilnych i trzy wojskowe. Samochód był dostępny z silnikami SV lub OHV o mocy od 40,5 do 70,7 kW i pojemności skokowej od 2.492 do 3.991 cm3. Większość silników miała sześć cylindrów, z wyjątkiem Skody Superb 4000, która była wyposażona w silnik V8. Jedno z niewielu zachowanych aut Skoda Superb 4000 obecnie znajduje się w Muzeum Skody w Mladá Boleslav i jest uważane za jedną z najcenniejszych eksponatów.

W roku 2001 miało miejsce wiele istotnych wydarzeń dla marki Skoda, w tym dziesięciolecie istnienia pod nadzorem Grupy Volkswagen. Wprowadzono również charakterystyczną koncepcję praktycznych innowacji o nazwie Simply Clever. Jednak głównym wydarzeniem roku było przedstawienie limuzyny Superb, która powróciła na rynek po 50 latach przerwy. Premiera pierwszej generacji Skody Superb odbyła się w czasie Salonu Samochodowego w Genewie we wrześniu 2001 roku. Samochód został zbudowany na podwoziu PL 45, które specjalnie dla tego modelu zostało poszerzone o 100 mm, co zaowocowało niezwykle przestronnym wnętrzem. Pierwsza nowoczesna generacja Superba była dostępna z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, począwszy od 1,8-litrowego czterocylindrowego turbodoładowanego o mocy 110 kW (150 KM), aż do najmocniejszej wersji z 2,8-litrowym silnikiem V6 o mocy 142 kW (193 KM). Model ten wprowadził kilka pierwszych dla marki Skoda innowacji, takich jak reflektory bi-ksenonowe, automatyczną skrzynię biegów Tiptronic, system oświetlenia Coming Home oraz elektronicznie sterowane wspomaganie hamowania. Unikalne dla samochodów marki Skoda było również przednie zawieszenie wielowahaczowe oraz montaż silników wzdłużnie. W 2006 roku pierwsza generacja Superba przeszła modernizację, która wprowadziła charakterystyczną koncepcję tylnych świateł w kształcie litery C.

W lutym 2015 roku w Pradze miała miejsce premiera trzeciej generacji Skody Superb w wersji limuzyny, a kilka miesięcy później również w wersji kombi. Samochód wykorzystywał modułową platformę MQB Grupy Volkswagen, co pozwoliło na wykorzystanie najnowszych technologii. Po raz pierwszy w historii modelu Superb, został wyposażony w adaptacyjny układ jezdny DCC, trójstrefową klimatyzację oraz zaawansowane systemy wspomagające, takie jak Traffic Jam Assist i Emergency Assist. W gamie Superba pojawiły się także inne funkcje, takie jak adaptacyjny tempomat ACC, asystent pasa ruchu i asystent podróżowania. Ponadto, liczba funkcji Simply Clever została znacznie zwiększona – po raz pierwszy Skoda wprowadziła takie rozwiązania jak bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika, gniazdo 230 V dla pasażerów tylnych siedzeń oraz parasole w panelach obu przednich drzwi. Po modernizacji w 2019 roku Skoda Superb trzeciej generacji otrzymała dodatkowe najnowocześniejsze wyposażenie, w tym reflektory Matrix-LED, adaptacyjny tempomat oraz bezkluczykowe otwieranie wszystkich drzwi. Najważniejszą nowością był jednak wprowadzenie wariantu hybrydowego typu plug-in z silnikiem 1.4 TSI PHEV. Od roku 2001 marka Skoda wyprodukowała ponad 1 550 000 egzemplarzy modelu Superb we wszystkich typach i generacjach, z czego ponad 780 000 stanowiły modele trzeciej generacji.

 


Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share