W kwietniu 2025 roku doszło do symbolicznego przełomu w europejskim sektorze elektromobilności. Jak informuje SAMAR, wzrost sprzedaży chińskich samochodów BYD spowodował, że chiński koncern po raz pierwszy zarejestrował więcej samochodów elektrycznych niż Tesla. To nie tylko moment o znaczeniu statystycznym, ale i sygnał nadchodzących zmian na rynku motoryzacyjnym, szczególnie w kontekście wzrostu sprzedaży chińskich samochodów BYD oraz ekspansji hybryd plug-in z Państwa Środka.
BYD wyprzedza Teslę, czyli koniec amerykańskiej dominacji?
Jeszcze niedawno Tesla była bezapelacyjnym liderem rynku pojazdów elektrycznych (BEV) w Europie. Jednak kwiecień 2025 przyniósł przełom, mianowicie chińskie BYD wyprzedziło Teslę pod względem liczby rejestracji w pełni elektrycznych samochodów na Starym Kontynencie. Różnica była symboliczna, ale oznacza ogromną zmianę w układzie sił.
Tesla zanotowała spadek sprzedaży o aż 49% rok do roku, a tymczasem BYD zwiększyło swoje rejestracje aż o 359%.
Taki wynik chińskiej marki to efekt agresywnej strategii cenowej, bogatej oferty modelowej (zarówno BEV, jak i PHEV) oraz dynamicznego rozwoju infrastruktury, również przed uruchomieniem fabryki BYD na Węgrzech.

Elektryki BYD popularniejsze niż Tesla – co stoi za sukcesem?
Wzrost sprzedaży chińskich samochodów BYD w Europie to nie przypadek. Producent skutecznie wykorzystuje europejskie trendy, rosnącą świadomość ekologiczną oraz luki regulacyjne. Choć Unia Europejska wprowadziła cła na elektryczne auta z Chin, to BYD oraz inni producenci z Państwa Środka postawili na hybrydy plug-in, które wciąż pozostają poza zasięgiem taryf celnych.
Według danych JATO Dynamics, w kwietniu 2025 roku rejestracje BEV wzrosły o 59% (do 15 300 sztuk), rejestracje PHEV skoczyły aż o 546% (do 9 649 sztuk), a chińskie auta stanowiły prawie 10% rynku hybryd plug-in w Europie.
Tym samym, chińskie hybrydowe auta plug-in zaczynają dominować w segmencie, który do niedawna należał głównie do europejskich i japońskich producentów.
Chiński plan B to chińskie hybrydowe auta plug-in zamiast „czystych” elektryków
Choć BEV wciąż dominują w komunikacji marketingowej, to strategia PHEV okazuje się być skuteczną alternatywą dla chińskich marek, chcących utrzymać obecność w Europie mimo ceł.
Jak zauważa Felipe Munoz z JATO Dynamics: „Chiny są światowym liderem zarówno w produkcji BEV, jak i PHEV, i to właśnie w tych drugich widzą szansę na utrzymanie ekspansji w Europie.”
W kwietniu 2025 roku aż 26% wszystkich rejestracji stanowiły auta zelektryfikowane. To rekordowy wynik.W tym 17% to samochody w pełni elektryczne (wzrost z 13,4% r/r), a 9% to hybrydy plug-in (wzrost z 6,9% r/r).
Europejska scena – Renault Clio znów na topie, Skoda Elroq liderem wśród BEV
Poza dynamicznymi zmianami w segmencie elektromobilności, kwiecień 2025 przyniósł także roszady w klasycznej sprzedaży. Najczęściej rejestrowanym autem był Renault Clio (19 000 szt.), a wśród SUV-ów wyróżnił się Volkswagen Tiguan (+32% r/r). Segment elektryków zdominowała jednak Skoda Elroq (8 000 sztuk), potwierdzając skuteczność czeskiej strategii w segmencie SUV-ów klasy B i C.
Nieco słabiej radziły sobie dotychczasowe gwiazdy rynku EV. Tesla Model Y zanotowała spadek rejestracji o 53%, a Volvo EX30 spadek o 57%.

Co dalej? Możliwe rozszerzenie ceł i dalsza ekspansja Chin
Rosnąca popularność chińskich aut zarówno elektrycznych, jak i hybryd plug-in, może skłonić Unię Europejską do zaostrzenia przepisów i rozszerzenia ceł także na PHEV. Taki scenariusz byłby jednak ryzykowny dla równowagi rynkowej, a jednocześnie trudny do wprowadzenia w krótkim terminie.
Wzrost sprzedaży chińskich samochodów BYD – nadchodzi era chińskich hybryd plug-in
Wzrost sprzedaży chińskich samochodów BYD, elektryki BYD popularniejsze niż Tesla, a także rosnący udział chińskich hybryd plug-in w Europie to wyraźne sygnały nadchodzącej rewolucji. Chińscy producenci nie tylko zadomowili się na europejskim rynku, ale skutecznie zmieniają jego zasady, elastycznie reagując na regulacje i potrzeby klientów.
Czas pokaże, czy Europa zdoła odpowiedzieć na to wyzwanie, czy też odda kluczowe segmenty rynku bez walki.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe SAMAR