Dla nas, miłośników czterech kółek, długa prosta na autostradzie czy drodze ekspresowej to często synonim swobody. Równy asfalt, kilka pasów ruchu, a pod maską konie mechaniczne, które aż rwą się do galopu. W takich warunkach noga sama czasem mocniej wciska pedał gazu. Niestety, na polskich drogach pojawią się aż 43 nowe odcinkowe pomiary prędkości Już wkrótce na blisko 400 kilometrach takich tras czeka nas zimny prysznic w postaci żółtych kamer. Rusza bowiem największa w historii rozbudowa systemu CANARD, a to dopiero początek wielkiej ofensywy na rzecz bezpieczeństwa.
Dlaczego odcinkowy pomiar prędkości w Polsce gęstnieje? Smutna prawda o prędkości
Zanim zaczniemy narzekać na „kolejną maszynkę do zarabiania pieniędzy”, spójrzmy prawdzie w oczy. Statystyki są nieubłagane – nadmierna prędkość wciąż pozostaje jedną z głównych przyczyn najbardziej tragicznych wypadków na polskich drogach. To właśnie na odcinkach, gdzie infrastruktura pozwala na szybką jazdę, dochodzi do zdarzeń, o których wszyscy wolelibyśmy nie słyszeć.
Na drodze publicznej, gdzie dzielimy przestrzeń z innymi, odpowiedzialność staje się kluczowa. I właśnie z tej perspektywy należy patrzeć na rozbudowę systemu odcinkowego pomiaru prędkości w Polsce. Celem nie jest łatanie budżetu mandatami, a prewencja, czyli studzenie zapędów kierowców i wymuszenie płynnej, zgodnej z przepisami jazdy na dłuższym dystansie. Doświadczenia CANARD pokazują, że to działa. W miejscach objętych nadzorem OPP liczba zdarzeń drogowych drastycznie spada, a kierowcy zdejmują nogę z gazu.

Jak działa nowy system? Poznaj UnicamVELOCITY 4
Za rozbudowę sieci odpowiada firma Sprint S.A., która zainstaluje nowoczesne systemy UnicamVELOCITY 4. To nie są zwykłe fotoradary, które „pstrykają” zdjęcie w jednym punkcie. System odcinkowego pomiaru prędkości to znacznie sprytniejsze rozwiązanie.
Na początku monitorowanego odcinka kamera rejestruje nasz wjazd, a na końcu wyjazd. System automatycznie oblicza średnią prędkość na całym dystansie. Jeśli przekroczyłeś dozwolony limit, to nie ma zmiłuj, zdjęcie wraz z kompletem danych trafi prosto do centrali CANARD.
Co ciekawe, urządzenia te to prawdziwe technologiczne kombajny. Rejestrują nie tylko pojazd, ale także takie dane jak:
- dokładne miejsce, datę i czas pomiaru,
- długość odcinka i obowiązujące na nim ograniczenie,
- pas ruchu, którym się poruszaliśmy.
Dzięki zaawansowanej technologii kamery wykonują zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, niezależnie od pory dnia czy warunków pogodowych. To koniec z wymówkami o niewyraźnej fotografii zrobionej w nocy.
Lokalizacje nowych odcinków pomiaru prędkości. Gdzie możemy spodziewać się kontroli?
Lista konkretnych lokalizacji jest stopniowo ujawniana, ale znamy kluczowe założenia. Jak informuje Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, nowe urządzenia pojawią się przede wszystkim na autostradach i drogach ekspresowych. To właśnie tam pokusa do szybkiej jazdy jest największa.
Warto podkreślić, że lokalizacje nowych odcinków pomiaru prędkości nie są wybierane losowo. To wynik szczegółowych analiz prowadzonych we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją. Kamery staną w miejscach realnie niebezpiecznych, gdzie nadmierna prędkość w przeszłości zbierała tragiczne żniwo. Oczywiście, każdy monitorowany odcinek będzie odpowiednio oznaczony znakiem informacyjnym, zatem gra toczy się w otwarte karty.
Po zakończeniu tego etapu rozbudowy CANARD będzie dysponował łącznie 114 takimi urządzeniami, które obejmą swoim zasięgiem ponad 670 km polskich dróg!
Oto lokalizacja nowych odcinków pomiarowych:
Województwo | Miejscowość początku OPP | Miejscowość końca OPP | Droga |
mazowieckie | węzeł Mińsk Mazowiecki | węzeł Janów | A2 |
mazowieckie | Ostrów Mazowiecka | Ostrów Mazowiecka | S8 |
małopolskie | węzeł Kurdwanów | węzeł Wieliczka | A4 |
łódzkie | węzeł Kamieńsk | węzeł Radomsko | A1 |
śląskie | węzeł Częstochowa Południe | węzeł Woźniki | A1 |
łódzkie | węzeł Piotrków Trybunalski Południe | węzeł Kamieńsk | A1 |
śląskie | wysokość m. Brodowe | węzeł Mykanów | A1 |
mazowieckie | węzeł Tarczyn Południe | węzeł Mszczonowska | S7 |
mazowieckie | Garwolin Zachód | Garwolin Południe | S17 |
mazowieckie | węzeł Warszawa Wilanów | węzeł Lubelska | S2 |
pomorskie | węzeł Gdańsk Owczarnia | węzeł Gdańsk Lotnisko | S6 |
zachodniopomorskie | węzeł Dąbie | węzeł Rzęśnica | A6 |
warmińsko-mazurskie | Rychnowo | Olsztynek | S7 |
opolskie | węzeł Opole Zachód | MOP Prószków | A4 |
wielkopolskie | węzeł Koło | węzeł Dąbie | A2 |
świętokrzyskie | Kajetanów | węzeł Kielce Północ | S7 |
mazowieckie | węzeł Radom Północ | węzeł Wolanów | S7 |
mazowieckie | węzeł Zielonka | węzeł Wołomin (Nowy Janków) | S8 |
małopolskie | Rabka | Rabka | 28 |
zachodniopomorskie | Parlówko | Brzozowo | S3 |
zachodniopomorskie | Kołobrzeg | Kołobrzeg | S6 |
pomorskie | w. Karczemki | Gdańsk ul. Jabłoniowa | S6 |
pomorskie | węzeł Dworek | węzeł Nowy Dwór Gdański | S7 |
warmińsko-mazurskie | węzeł Pasłęk Północ | węzeł Marzewo | S7 |
warmińsko-mazurskie | węzeł Rączki | węzeł Nidzica Południe | S7 |
warmińsko-mazurskie | węzeł Olsztyn Południe | Stawiguda | S51 |
podlaskie | Kołaki | węzeł Mężenin | S8 |
lubelskie | węzeł Kurów Zachód | węzeł Nałęczów | S17 |
lubelskie | Lublin Węglin | Lublin Sławinek | S19 |
zachodniopomorskie | węzeł Borkowice | Stare Bielice | S6 |
mazowieckie | Nadarzyn | Nadarzyn | S8 |
mazowieckie | węzeł Opacz | węzeł Puchały | S8 |
łódzkie | węzeł Kutno | węzeł Piątek | A1 |
śląskie | węzeł Zabrze Północ | węzeł Zabrze Zachód | A1 |
kujawsko-pomorskie | węzeł Pruszcz | węzeł Trzeciewiec | S5 |
wielkopolskie | węzeł Poznań Zachód | węzeł Stęszew | S5 |
opolskie | węzeł Krapkowice | MOP Góra Św. Anny | A4 |
lubuskie | Gorzów Zachód | Gorzów Południe | S3 |
dolnośląskie | węzeł Kąty Wrocławskie | węzeł Wrocław Południe | A4 |
dolnośląskie | węzeł Wrocław Północ | węzeł Wrocław Stadion | A8e |
dolnośląskie | węzeł Krzyżowa | węzeł Krzywa | A4 |
małopolskie | węzeł Tarnów Centrum | MOP Jawornik | A4 |
śląskie | Ochaby | Skoczów | S1 |

Wielka ofensywa na polskich drogach. Co jeszcze się zmieni?
Projekt, finansowany z Krajowego Planu Odbudowy, to znacznie więcej niż tylko 43 nowe odcinkowe pomiary prędkości. To kompleksowa strategia poprawy bezpieczeństwa. W jej ramach na drogach krajowych pojawią się również:
- 70 nowych fotoradarów punktowych,
- 10 systemów monitorujących przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 urządzeń pilnujących przejazdów kolejowych.
Mamy więc do czynienia z prawdziwą technologiczną rewolucją w nadzorze nad ruchem drogowym.
Czy to koniec wolności za kółkiem? Moim zdaniem – nie
Wielu kierowców na wieść o setkach nowych kamer z pewnością poczuje złość. „Wielki Brat patrzy”, „kolejny sposób na łupienie nas”. Rozumiem te emocje. Ale spójrzmy na to inaczej. Czy wolność za kierownicą to prawo do narażania siebie i innych? Czy przyjemność z jazdy musi oznaczać łamanie przepisów?
Moim zdaniem – nie. To raczej zmiana zasad gry. Koniec z nerwowym hamowaniem przed fotoradarem i ponownym przyspieszaniem tuż za nim. System OPP wymusza kulturę jazdy i poszanowanie limitów na całej trasie. A w efekcie? Bezpieczniejsze drogi, mniej wypadków i, paradoksalnie, często płynniejszy ruch. To cena, którą jako świadomi kierowcy i miłośnicy motoryzacji powinniśmy być gotowi zapłacić za powrót do domu w jednym kawałku. Bo przecież o to w tym wszystkim chodzi.
Źródło: CANARD