Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Nowa Dacia Evader 2027 dla mas. Miejski elektryczny SUV za mniej niż 15 000 euro.

Nowa Dacia Evader, rodzina Dacii
Nowa Dacia Evader, rodzina Dacii, źródło: Dacia

Kiedy w 2004 roku pierwsze Logany zjeżdżały z taśmy w Mioveni, mało kto przypuszczał, że dwie dekady później Dacia stanie na czele europejskiej krucjaty przeciwko tanim elektrykom z Chin. Dziś jednak rumuńska marka odsłania karty i wygląda na to, że nowa Dacia Evader w nadchodzącym 2027 roku zawalczy o tytuł „elektrycznego Golfa dla mas”.

Cena, której nie da się zignorować

Dacia obiecuje, że mała miejska Dacia Evader zmieści się w granicy 15 000 euro (ok. 60 000 zł) po doliczeniu ewentualnych dopłat, co stanowi prawdziwy nokaut dla konkurencji. Według Luca de Meo, szefa Grupy Renault, tak agresywny pułap cenowy będzie możliwy dzięki maksymalnej standaryzacji i europejskiej produkcji.

To nie tylko liczby w tabelce. Przy takiej kwocie, porównywalnej z ceną dobrze wyposażonego Sandero, polski nabywca wreszcie może przestać traktować „elektryka” jak luksusowy gadżet, a zacząć myśleć o nim jak o codziennym narzędziu do jazdy po mieście.

Mała miejska Dacia Evader made in Europe – AmpR Small i sprint w 16 miesięcy

Produkcja Evadera będzie w całości zlokalizowana w Europie, a konstrukcja oprze się na platformie AmpR Small (dawne CMF-B EV). Dzięki wspólnym modułom z nowym Renault 5, inżynierowie z Bukaresztu i Paryża skrócili czas projektowania do rekordowych 16 miesięcy, a w świecie motoryzacji to sprint godny Formuły 1.

miejski elektryczny SUV Evader 2027
Miejski elektryczny SUV Evader 2027, źródło: Autocar

Europejska fabryka oznacza nie tylko miejsca pracy, lecz także szybszą logistykę części i mniejszy ślad węglowy łańcucha dostaw. A dla nas, kierowców znad Wisły, ważną wiadomością jest to, ze sporo komponentów, w tym akumulatory, ma pochodzić z unijnych „gigafabryk”, co uniezależnia markę od politycznych turbulencji na Dalekim Wschodzie.

Miejski elektryczny SUV Evader 2027 po polsku – gabaryty i technika

Choć nowa Dacia Evader ma mierzyć zaledwie 3,9 m długości, jej sylwetka crossovera i rozstaw osi 2,54 m obiecują przestrzeń segmentu B. Lekka konstrukcja, nisko położony środek ciężkości i bateria około 37 kWh mają zapewnić „realne” 300 km zasięgu, czyli jest to o 30 % więcej niż dotychczasowy Spring.

Nie spodziewajmy się jednak skóry Nappa i ekranu jak w S-klasie. Dacia stawia na funkcjonalność, łatwo zmywalne plastiki i ergonomię. Zamiast fajerwerków będzie kanapa, która nie boi się dziecięcych fotelików, a do bagażnika bez większego prroblemu ma zmieścić się wózek i zakupy z dyskontu.

Starcie budżetowych tytanów – Evader czy BYD Dolphin

Na papierze najgroźniejszym przeciwnikiem pozostaje chiński BYD Dolphin Surf (start od 19 990 euro), a wkrótce także będzie nim nowy Citroen e-C3 czy planowany VW ID.1. Dacia kontruje jednak trójką swoich atutów którymi są niższa cena, unijne pochodzenie i sieć serwisowa.

Co więcej, w Polsce możliwe dopłaty w ramach programu „Mój Elektryk” mogą dodatkowo obniżyć koszt zakupu o kolejne 19 000 zł. W efekcie miejski elektryczny SUV Evader 2027 może kosztować tyle, co dobrze skonfigurowany spalinowy kompakt.

Czy Evader zostanie „nową Clio” ery zeroemisyjnej?

Gdy Renault w latach 90. wypuszczało Clio, mało kto przeczuwał, że auto stanie się ikoną miejskiej mobilności. Mała miejska Dacia Evader ma szansę powtórzyć ten sukces, ale tym razem w świecie zeroemisyjnym. Klucz do wygranej?

  • cena poniżej psychologicznej bariery 60 000 zł,
  • zasięg 300 km, który wystarczy na tydzień codziennych dojazdów,
  • proste, odporne na życie wnętrze – bo auto miejskie musi znosić krawężniki, solankę i hulajnogę w bagażniku,
  • minimalizm technologiczny – wystarczy na przykład CarPlay czy Android Auto, kamera cofania i szybkie ładowanie AC 11 kW.

Jeśli któryś z tych elementów zawiedzie, Chińczycy tylko czekają, by przejąć niezdecydowanych klientów.

Mała miejska Dacia Evader jak Spring
Mała miejska Dacia Evader jak Spring, źródło: Dacia

Co dalej? Jaki jest harmonogram do 2027 roku

  • koniec 2025 – pierwsze prototypy na drogach publicznych,
  • lato 2026 – produkcja rusza pełną parą w europejskiej fabryce,
  • początek 2027 – pierwsi klienci w Polsce odbierają kluczyki,
  • 2027/2028 – wersja Cargo dla flot i kurierów, a potem – kto wie – może wariant z napędem 4×4?

Nowa Dacia Evader

Jako fan motoryzacji z polskim paszportem patrzę na nową Dacię Evader z iskierką optymizmu. Oto doczekamy się być może na auto, które nie każe wybierać między ekologią a domowym budżetem, między patriotyzmem gospodarczym a nowoczesną technologią. Jeśli Dacia dowiezie obiecaną cenę i zasięg, to miejski elektryczny SUV Evader 2027 może stać się przełomem porównywalnym z wejściem Logana czy Dustera, tyle że na prąd.


Źródło: Autocar

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share