Spis treści Show
Kiedy w połowie listopada z taśm montażowych w Saarlouis zjechał ostatni egzemplarz Forda Focusa, wielu miłośników motoryzacji poczuło coś więcej niż nostalgię. To był moment symboliczny — koniec produkcji Forda Focusa stał się także sygnałem głębokich zmian w świecie motoryzacji. Zmian, które nie pytają o zdanie kierowców wychowanych na dźwięku rasowych silników spalinowych.
Przez 27 lat produkcji Ford Focus stał się nie tylko ikoną klasy kompaktowej, ale również modelem, który udowodnił, że auto z segmentu C może być jednocześnie praktyczne, świetnie się prowadzić i wzbudzać emocje. A w sporcie motorowym — być bohaterem, który odbierał dech w piersiach.
Czy to naprawdę koniec pewnej epoki? Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Ford Focus i jego 4 generacje — od futurystycznego debiutu do pożegnania, w tym Ford Focus RS WRC
- Ford Focus I (1998–2004) – samochód z przyszłości
Kiedy w 1998 roku na salonie w Genewie zadebiutował następca wysłużonego Escorta, publiczność przecierała oczy ze zdumienia. Ford Focus I wyglądał jak pojazd przysłany z przyszłości — ostre kanty, charakterystyczna geometria i odważne łuki nawiązywały do stylistyki New Edge Design.
Projektanci John Doughty i Claude Lobo stworzyli auto, które nie tylko przyciągało wzrok. Ono jeździło znakomicie. Tak dobrze, że zdobyło tytuł Car of the Year 1999.
To właśnie ta generacja wprowadziła pierwsze legendy:
- Focus ST 170 – dla entuzjastów szybkiej jazdy,
- Focus RS – dla tych, którzy chcieli poczuć rajdowy dreszcz na własnej skórze.

Ale jeśli mówimy o emocjach, nie sposób pominąć bohatera, który rozsławił Focusa na cały świat: Ford Focus RS WRC. W rękach Marcusa Grönholma, Mikko Hirvonena czy Colina McRae stawał się maszyną do zwyciężania, zapisując się w historii rajdów grubą linią.
- Ford Focus II (2004–2010) – globalny bestseller
Druga generacja Focusa była bardziej stonowana stylistycznie, ale jeszcze dojrzalsza konstrukcyjnie. Produkowana w wielu krajach – od Niemiec po Tajlandię – szybko stała się globalnym hitem.
Do klasycznych odmian hatchback, sedan i kombi dołączyła wersja CC, czyli kabriolet z twardym dachem. To był czas, gdy Focus zdobywał rynki, rozbudowywał gamę i udowadniał, że umie być autem dla każdego.
Najmocniejsze odmiany? Oczywiście ST, RS oraz limitowany RS 500 — dzisiaj łakome kąski dla kolekcjonerów.
- Ford Focus III (2010–2019) – nowoczesność i elektryfikacja
Trzecia odsłona Focusa przyniosła ważne zmiany. Zniknął trzydrzwiowy hatchback, do oferty dołączyła pierwsza elektryczna wersja – Focus Electric, pokazując, że Ford zaczyna dostrzegać rosnący trend elektromobilności.
Warianty pięciodrzwiowe i kombi zdobyły popularność dzięki znakomitemu prowadzeniu, które Focusowi towarzyszyło od początku.
- Ford Focus IV (2018–2025) – pożegnanie z legendą
Wprowadzona w 2018 roku, czwarta generacja okazała się ostatnią. Choć nowoczesna, dopracowana i nadal przyjemna w prowadzeniu, nie miała szans w walce z rosnącą dominacją SUV-ów i prądem elektryfikacji.
W 2023 roku zakończono również produkcję Fiesty, kolejnej motoryzacyjnej legendy.
W salonach pozostały ostatnie sztuki. A po ich wyprzedaniu w ofercie zostaną już tylko auta elektryczne — takie jak Explorer, Capri czy Puma Gen-E — oraz spalinowe osobowe modele: Puma i Kuga, które również nieuchronnie stoją u progu transformacji.
Ford Focus w Polsce — liczby, które mówią wszystko
W ciągu 27 lat polscy kierowcy kupili 228 tys. nowych Focusów. Najpopularniejsza okazała się trzecia generacja (69 tys. egzemplarzy). To jednak tylko część historii, bo rynek wtórny zrobił swoje — Focus stał się jednym z najpopularniejszych aut w naszym kraju.
Pod koniec 2024 roku model znalazł się na szóstym miejscu wśród wszystkich zarejestrowanych samochodów w Polsce, z liczbą ponad 400 tys. egzemplarzy. Przegoniły go tylko giganty segmentu: Golf, Astra, Passat, A4 i Octavia.
To pokazuje, że Focus był samochodem, który trafił w gusta kierowców jak mało który inny model.

Koniec produkcji Forda Focusa to początek końca segmentu kompaktów?
Decyzja Forda to coś więcej niż zamknięcie linii produkcyjnej. To symboliczny moment podkreślający zmianę całej branży:
- spalinowe kompakty ustępują miejsca elektrycznym SUV-om,
- klasyczne nadwozia hatchback odchodzą,
- przyszłość tworzą baterie, oprogramowanie i aerodynamika.
VW Golf i Opel Astra jeszcze pozostają w grze, ale pytanie brzmi: na jak długo?
Patrząc na los Focusa, trudno oprzeć się refleksji, że oto znika ostatni fragment świata, który znaliśmy przez dekady. Świata, w którym samochód kompaktowy był naturalnym wyborem dla milionów kierowców.
Focus odchodzi, legenda zostaje
Ford Focus i jego 4 generacje to historia innowacji, emocji i śmiałych decyzji. To także jedna z ostatnich legend segmentu C, która — choć kończy swój żywot produkcyjny — nadal będzie żyła na drogach całej Europy.
A dla nas, miłośników motoryzacji, pozostaje pytanie:
Czy przyszłość dostarczy nam równie emocjonujących modeli, jak Focus RS czy kultowy Ford Focus RS WRC?
Na odpowiedź przyjdzie nam jeszcze poczekać. Jedno jest jednak pewne – Focus zapisał się w historii na zawsze.
Źródło: SAMAR