Dacia Duster do samochód odnoszący od wielu lat sukcesy dla marki Dacia. Od 2010 roku producent wyprodukował już 2,2 miliona egzemplarzy tego popularnego taniego auta. W 2022 roku Duster stał się najpopularniejszym SUV-em w Europie w segmencie samochodów prywatnych. Teraz Dacia wprowadza na rynek nową wersję Dacii Duster, która będzie produkowana w rumuńskiej fabryce w Pitesti i sprzedawana od 2024 roku.
Jak wygląda i czy jest większa od poprzednika?
Nowa Dacia Duster korzysta z platformy CMF-B, podobnie jak nowa Dacia Sandero i Dacia Jogger. Zewnętrznie przypomina Volvo lub Land Rover, z charakterystyczną dla siebie przednią częścią, stylizowanymi na Sandero, oraz ze światłami i grillem stylizowanych na powstającej nowej Dacii Bigster Concept. Nowy model jest tylko o 2 mm dłuższy od poprzednika, ale wydaje się znacznie solidniejszy. Charakterystyczne są również LED-owe światła do jazdy dziennej w kształcie litery Y, które nawiązują do nowych reflektorów z tyłu pojazdu.
Sprawdź również: Nowa Dacia Spring o mocy 95 KM? Na pewno większa i nowocześniejsza
Nowe wnętrze i większy bagażnik
Przejście na platformę CMF-B przyniosło więcej miejsca w kabinie – szczególnie z przodu i z tyłu pod względem przestrzeni na nogi. Bagażnik ma teraz 472 litry pojemności, co stanowi wzrost o 6% w porównaniu do obecnego modelu. Wnętrze charakteryzuje się cyfrowymi wyświetlaczami, z wyjątkiem podstawowej wersji, która ma tradycyjne zegary analogowe z 3,5 cala wyświetlaczem. W Wyższych wersjach nowy system multimedialny wyróżnia się nowy 10,1-calowy centralnym wyświetlacz, skierowany pod kątem 10 stopni w stronę kierowcy.
Co pod maską nowej Dacia Duster?
Dacia Duster 2024 nie będzie już dostępna z silnikiem diesla. Zamiast tego rumuńska marka skupiła się na rozwoju łagodnej hybrydy 48V, która ma zbliżoną wydajność i zużycie paliwa do silnika diesla. W ofercie znajdą się układy napędowe: Duster Hybrid 140 z silnikiem benzynowym 1.6 połączonym z silnikiem elektrycznym o łącznej mocy 140 KM wraz z automatyczną skrzynią biegów, nowy silnik TCe 130 z trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.2 i 48-voltowym akumulatorem z manualną skrzynią biegów, oraz Duster ECO-G 100 z opcją dwupaliwową zarówno na benzyną jaki LPG. To opcja dla tych którzy lubią ekonomię.
Wersje wyposażenia nowej Dacii Duster 3 generacji
- Duster Essential – Jest to podstawowa wersja wyposażenia, która obejmuje Media Control, sześć poduszek powietrznych, pomoc przy parkowaniu z tyłu i inne standardowe funkcje. Ta wersja jest skierowana do klientów szukających funkcjonalnego i ekonomicznego SUV-a bez dodatkowych luksusów.
- Duster Expression – Ta wersja oprócz podstawowego wyposażenia Essential dodaje między innymi 17-calowe koła z aluminium, cyfrowy 7-calowy wyświetlacz przed kierownicą, centralny 10,1-calowy ekran dotykowy z systemem multimedialny Media Display, połączenie ze smartfonami przez Apple CarPlay i Android Auto oraz kamerę cofania. Duster Expression jest przeznaczony dla tych, którzy chcą nieco więcej technologii i nowoczesności w swoim Dusterze.
- Duster Extreme – Wersja ta zawiera wszystko, co oferuje Expression, plus modułowy bagażnik dachowy, tapicerkę TEP MicroCloud, którą można łatwo wyczyścić, gumowe dywaniki podłogowe i matę bagażnika, automatyczną klimatyzację, system YouClip 3-in-1, dekoracyjne elementy w kolorze miedzi wewnątrz i na zewnątrz samochodu oraz wiele innych. Wersja Extreme jest idealny dla tych, którzy chcą bardziej wyrafinowanego i wszechstronnego SUV-a.
- Duster Journey – Najbogatsza wersja dodaje do modelu Expression między innymi 18-calowe koła ze stopów lekkich, światła przeciwmgielne, automatyczną klimatyzację, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu, elektryczny hamulec postojowy, ładowarkę indukcyjną do smartfonów, system multimedialny Media Nav Live z połączoną nawigacją czy system dźwiękowy Arkamys 3D Sound z sześcioma głośnikami. Journey jest przeznaczony dla tych, którzy oczekują najwyższego poziomu wygody i nowoczesnej technologii w swoim Dusterze.
Czytaj także: Nowy model Dacia. To nie Sandero czy Duster. To coś pomiędzy
Dacia jeszcze nie ujawniła cen nowego Duster, ale oczekujemy, że podstawowy model z 100-konnym silnikiem będzie kosztował poniżej 20 000 euro. Wersje Extreme i Journey mają kosztować tyle samo. Pierwsze egzemplarze mają trafić do dealerów w maju 2024 roku. Czy będzie to, tak długo wyczekiwany, hit sprzedaży? Przekonamy się już wkrótce.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe producenta