W erze, gdzie przemysł motoryzacyjny stawia coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój i redukcję emisji CO2, można by pomyśleć, że dni potężnego silnika, jakim jest silnik V12, są już policzone. Jednak luksusowe marki takie jak Ferrari, Lamborghini i Aston Martin, nadal inwestują w nie ogromne pieniądze.
i choć silniki te nie są najbardziej przyjazne dla środowiska to technologia hybrydowa typu plug-in pozwala na ich utrzymanie na rynku, przyciągając zamożnych klientów gotowych zapłacić duże kwoty za emocje związane z jazdą takim autem.
Nowe samochodY Z silnikiem V12
W tych samochodach wciąż króluje mocne V12.
Ferrari 12Cilindri
Ferrari z dumą prezentując swoje najnowsze dzieło – model 12Cilindri, pokazuje, że tradycyjny silnik V-12 wciąż ma swoje miejsce. Nowy model dostępny jako coupe i kabriolet, wyposażony jest w wolnossący silnik V-12 o pojemności 6.5 litra, który generuje 818 KM.
Czytaj również: Subaru i Toyota wspólnie stworzą samochody. Trzy nowe modele elektryków do 2026 roku
Aston Martin DBS 770 Ultimate
Aston Martin pracuje natomiast nad przeprojektowaniem swojego turbodoładowanego silnika V-12 o pojemności 5.2 litra, który zasila model DBS 770 Ultimate. Nowy silnik ma generować 824 KM, a pierwsze dostawy planowane są na czwarty kwartał tego roku.
Lamborghini Revuelto
Lamborghini wprowadziło na rynek model Revuelto z hybrydą plug-in, która łączy wolnossący silnik V-12 o pojemności 6.5 litra z trzema silnikami elektrycznymi, osiągając łączną moc 1001 KM. Revuelto emituje 276 g/km CO2 w cyklu WLTP, co jest niższym wynikiem w porównaniu do poprzedniego modelu Huracan EVO z silnikiem V-8, który emitował 332 g/km CO2.
Poznaj najdroższe samochody świata
Dlaczego silnik V12 wciąż jest tak atrakcyjny?
Mimo wyzwań związanych z redukcją emisji spalin, producenci luksusowych samochodów wciąż widzą wartość w oferowaniu silników V12. Te jednostki napędowe są nie tylko symbolem prestiżu, ale również są niezwykle dochodowe.
Przykładowo, Lamborghini Revuelto kosztuje 517 000 euro we Włoszech, co stanowi 50-procentowy wzrost w porównaniu do wcześniejszego modelu Aventador. Ferrari podniosło cenę modelu 12Cilindri Coupe o 30% w porównaniu do modelu 812 Superfast.
Silniki V12 póki co nie znikną z rynku
Podczas gdy niektóre marki takie jak Bentley, Audi czy BMW, rezygnują z silników V-12, inne nadal w nie inwestują. Rolls-Royce mimo wprowadzenia modelu Spectre wciąż oferuje V12 w większości swoich modeli. Mercedes-Benz sprzedaje luksusowy sedan Maybach S 680 z silnikiem V12, który jest również wykorzystywany przez producentów super samochodów, takich jak Pagani.
Sprawdź także: Chińska marka BYD chce produkować samochody w Europie już za 2 lata. Otworzy swoją fabrykę we Francji?
Silniki V12 pozostają symbolem motoryzacyjnego luksusu i mocy, a dzięki postępowi technologicznemu, takim jak technologia hybrydowa plug-in, mogą one nadal funkcjonować w zgodzie z nowoczesnymi normami emisji.
Marki takie jak Ferrari, Lamborghini i Aston Martin pokazują, że mimo wyzwań związanych z ekologiczną transformacją, tradycja i nowoczesność mogą iść w parze i dostarczać klientom niepowtarzalnych wrażeń z jazdy i niezapomnianych emocji.
Opracowanie: Moto Magazyn. Źródło zdjęć: materiały prasowe producentów