Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, podpisana została umowa na projekt i budowę ponad 6-kilometrowego odcinka pomiędzy Lutczą a Domaradzem – droga ekspresowa S19. To przedostatni odcinek szlaku Via Carpatia w województwie podkarpackim, który wchodzi w fazę realizacji. Projekt obejmuje budowę blisko kilometrowego tunelu, a wykonawcą prac będzie firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Wartość tego kontraktu to 1 416 239 220 zł.
Duży zakres prac wraz z budową tunelu
Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości około 6,4 kilometra z pasem awaryjnym oraz węzłem drogowym Domaradz, na którym łączy się S19 i droga wojewódzka nr 886. Także droga krajowa nr 19 zostanie tymczasowo dołączona w miejscowości Lutcza.
Sprawdź również: Autostrada A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce. Nowa odsłona odcinka o wartości ponad 600 mln zł
Największym wyzwaniem technicznym będzie budowa tunelu pod górą Hyb o długości około 990 metrów. W ramach inwestycji powstaną także estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście dla zwierząt, oraz liczne obiekty inżynierskie. W Domaradzu wybudowany zostanie “obwód drogowy”, w skład którego wejdzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim.
Na potrzeby akcji ratunkowych przewidziano dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Droga zostanie wyposażona w urządzenia zwiększające bezpieczeństwo ruchu oraz ochronę środowiska.
Droga Ekspresowa S19 na nowym odcinku z długim czasem realizacji
Projekt podzielono na dwa etapy realizacyjne. Aby przyspieszyć oddanie do użytku sąsiedniego odcinka Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z odcinkiem drogi ekspresowej zostanie ukończony w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy. Pozostała część odcinka, w tym tunel, zostanie ukończona w ciągu 53 miesięcy. Okresy zimowe (1 grudnia – 31 marca) nie są wliczane w czas realizacji robót budowlanych.
Trudności geologiczne w tym rejonie to sama natura
Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz przebiega przez Karpaty Zewnętrzne, znane również jako Karpaty fliszowe. Ten obszar charakteryzuje się skomplikowaną budową geologiczną i różnorodnym ukształtowaniem terenu. Przechodzi on przez liczne wzniesienia i doliny. Dominują tu zlepieńce, piaskowce oraz łupki ilaste. Ponadto teren jest narażony na osuwiska, co wymagało dokładnych badań geologicznych, geofizycznych oraz monitoringu osuwisk.
Ekspresówka S19 to istotny odcinek szlaku Via Carpatia
Trasa Via Carpatia to strategiczny korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. W Polsce trasa będzie miała około 700 kilometrów długości i będzie przebiegać przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
W województwie podkarpackim droga S19 docelowo będzie miała długość około 169 kilometrów. Obecnie użytkowane jest 81,8 km trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Kolejne 79,3 km są w trakcie realizacji, a 5,2 km jest na etapie przetargu. Najdłuższy tunel na trasie o długości prawie 3 km, będzie częścią odcinka Jawornik – Lutcza.
Czytaj także: Droga ekspresowa S16 i S19 w rozbudowie. Kluczowe inwestycje dla Białegostoku
Droga ekspresowa S19 nie tylko połączy stolicę województwa podkarpackiego z lubelskim, ale także zapewni mieszkańcom Podkarpacia szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcom z województwa lubelskiego z autostradą A4.
Rozpoczęcie budowy odcinka S19 pomiędzy Lutczą a Domaradzem to ważny krok w realizacji szlaku Via Carpatia. Inwestycja przyczyni się do poprawy infrastruktury drogowej w województwie podkarpackim, zwiększy bezpieczeństwo i wygodę podróżowania oraz wzmocni połączenia transportowe między północą a południem Europy.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny, Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad