Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Droga ekspresowa S1. Nowoczesna infrastruktura i nowe tunele na S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką coraz bliżej ukończenia

tunele na S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką
tunele na S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką, źródło: GDDKiA

Trwają intensywne prace przy budowie nowoczesnej drogi ekspresowej. Szczególnie ważnym elementem tego projektu są tunele na S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką, które mają zapewnić płynny i bezpieczny ruch między Żywcem a Zwardoniem. Jak informuje GDDKiA, cała droga będąca kluczową częścią korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej zbliża się do finalizacji, a to jest o tyle ważne, że jej strategiczne znaczenie dla komunikacji i gospodarki regionu staje się coraz bardziej oczywiste.

Tunele na S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką – technologia i postęp prac

Budowa tuneli na odcinku S1 to imponujące przedsięwzięcie inżynieryjne. Pierwszy z tuneli (TD1), o długości około 830 metrów przebiega przez masyw Barania. W maju 2024 roku zakończono budowę obudowy zasadniczej, a w sierpniu zakończono układanie nawierzchni betonowej. Aktualnie trwają prace związane z montażem systemów bezpieczeństwa oraz monitorowania ruchu. To są kluczowe aspekty dla przyszłego komfortu i bezpieczeństwa kierowców.

Drugi tunel (TD2) znajdujący się w masywie Białożyński Groń ma długość około 1000 metrów. W tunelu prowadzącym w kierunku Zwardonia betonowanie zakończono we wrześniu 2024 roku, a nawierzchnia powinna być gotowa do końca tego roku. Z kolei w kierunku Żywca betonowanie ma zakończyć się na początku 2025 roku.

tunel na drodze S1
Tunel na drodze S1, źródło: GDDKiA

Do budowy tuneli wykorzystano 70 tys. m³ betonu oraz 7 700 ton stali zbrojeniowej, a także ponad 100 tys. m² hydroizolacji. Te liczby obrazują nam, jak ogromna skala materiałów i technologii jest potrzebna do realizacji takiego projektu. Dodatkowo podczas drążenia tuneli usunięto ponad 650 tys. ton urobku, co pokazuje trudności, jakie inżynierowie musieli pokonać w trakcie tych prac.

Tunel na drodze S1 to nowoczesna jezdnia i zabezpieczenia

Droga ekspresowa S1 w tunelach będzie wyposażona w nowoczesną nawierzchnię betonową, która jest niepalna i bardziej odporna na uszkodzenia niż tradycyjny asfalt. Każda jezdnia w tunelach będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m, co zapewni komfort i bezpieczeństwo kierowcom. Po obu stronach jezdni zaplanowano także chodniki techniczne o szerokości 1 m.

Zarówno nawierzchnia, jak i technologie zastosowane w tunelach, mają na celu maksymalne zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych. Oprócz zaawansowanych systemów monitoringu, znajdą się tam również specjalne systemy oświetleniowe, które dostosują natężenie światła do warunków atmosferycznych. Ten nowoczesny system ma poprawić widoczność i bezpieczeństwo jazdy.

Prace na drodze S1 – zaawansowanie projektu

Budowa drogi ekspresowej S1 między Przybędzą a Milówką, która liczy 8,5 kilometra, jest już bliska ukończenia. Na dzień dzisiejszy jest to 87 procent prac, które na tej trasie zostało już wykonanych. Szczególnie imponujące są postępy przy budowie mostów, bo aż 98 procent prac mostowych zostało już zrealizowanych. Z kolei budowa ekranów akustycznych, które mają na celu ochronę mieszkańców przed hałasem, również jest praktycznie na finiszu.

nowoczesne rozwiązanie w tunelu na S1
Nowoczesne rozwiązanie w tunelu na S1, źródło: GDDKiA

Cała trasa będzie miała długość 8,5 km, z czego 2,3 kilometra stanowić będzie dwujezdniowa droga, a 2,65 km – jednojezdniowa. Zaawansowanie układania warstw bitumicznych wynosi 89 proc., a warstwy ścieralnej, po której odbywać się będzie ruch, osiągnęło poziom 42 proc.

Nowa droga ekspresowa S1 – to korzyści z budowy

Droga ekspresowa S1 na odcinku Przybędza – Milówka nie tylko poprawi dostępność komunikacyjną między miejscowościami, ale także z pewnością przyczyni się do rozwoju gospodarczego tego regionu. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze, transport towarów stanie się tu bardziej efektywny, a mieszkańcy zyskają szybszy dostęp do wielu usług, edukacji oraz opieki zdrowotnej.

Co więcej, cała inwestycja jest częścią międzynarodowego korytarza transportowego, który łączy kraje basenu Morza Bałtyckiego z Europą Południową. Usprawnienie połączeń na trasie S1 przyniesie korzyści zarówno turystom, jak i przedsiębiorcom, którzy skorzystają na lepszym transporcie oraz większym ruchu turystycznym.

droga ekspresowa S1
Droga ekspresowa S1 , źródło: GDDKiA

Kiedy koniec prac na nowobudowanym odcinku?

Zakończenie prac na drodze ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką przewidywane jest na koniec 2025 roku. Droga dzięki zaawansowanym technologiom oraz nowoczesnym rozwiązaniom inżynieryjnym, stanie się jednym z kluczowych odcinków w Polsce, wspierając rozwój transportu i turystyki całego kraju.

Tunele na drodze S1 oraz cała infrastruktura tej trasy to przykład nowoczesnej inżynierii, która nie tylko ułatwi życie kierowcom, ale także poprawi jakość podróżowania, bezpieczeństwo i komfort.


Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe GDDKiA

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share