W obliczu rosnącej popularności samochodów elektrycznych, Stellantis wprowadza akumulatory półprzewodnikowe Factorial do nowej generacji pojazdów elektrycznych, w tym Dodge Charger Daytona. Ta technologiczna nowinka może okazać się przełomem w branży motoryzacyjnej i przybliżając nas tym samym do bardziej wydajnych, długodystansowych i przystępnych cenowo samochodów elektrycznych. Co wyróżnia te akumulatory na tle innych i dlaczego mają tak duże znaczenie dla przyszłości elektromobilności?
Stellantis i Factorial – technologia akumulatorów półprzewodnikowych
Stellantis jako jeden z globalnych gigantów motoryzacyjnych, nawiązał współpracę z amerykańską firmą Factorial Inc., która specjalizuje się w zaawansowanych technologiach akumulatorów półprzewodnikowych. Owocem tej współpracy jest nowy akumulator o nazwie FEST, który charakteryzuje się wyjątkową gęstością energii, wynoszącą ponad 390 Wh/kg. W porównaniu z tradycyjnymi bateriami litowo-jonowymi, rozwiązanie Factorial oferuje wyższą wydajność przy niższej wadze, a także lepsze osiągi i potencjalnie niższe koszty eksploatacji.
Dodge Charger Daytona oparta na platformie STLA Large
Do 2026 roku Stellantis planuje wprowadzić na rynek flotę całkowicie nowych aut Dodge Charger Daytona opartych na platformie STLA Large. Właśnie te samochody będą pierwszymi, które skorzystają z nowoczesnych akumulatorów półprzewodnikowych Factorial. Platforma STLA Large została zaprojektowana z myślą o pojazdach elektrycznych wysokiej wydajności, takich jak SUV-y i auta sportowe. Ma ona obiąć modele marek takich jak Jeep, Dodge, Chrysler, Alfa Romeo i Maserati, a jej możliwości produkcyjne sięgają aż dwóch milionów pojazdów rocznie.
Integracja akumulatorów Factorial z platformą STLA Large to ogromny krok naprzód w strategii Stellantis na rzecz elektryfikacji. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych akumulatorów półprzewodnikowych, Dodge Charger Daytona zapewni kierowcom lepsze osiągi, większy zasięg oraz skróci czas ładowania. Dodatkowo, lekka konstrukcja samych akumulatorów wpłynie na poprawę dynamiki pojazdu, co jest kluczowe dla entuzjastów wysokiej mocy i sportowych osiągów.
Kluczowa rola technologii akumulatorów półprzewodnikowych
Technologia akumulatorów półprzewodnikowych to przyszłość całej elektromobilności, a Factorial jest jednym z liderów w tej dziedzinie. Współpraca Stellantis z Factorial rozpoczęła się już w 2021 roku i podkreśla rosnące znaczenie innowacji w produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. Dzięki inwestycji o wartości 75 milionów dolarów, obie firmy intensywnie rozwijają tę technologię i dążą do jej wprowadzenia do masowej produkcji.
Akumulatory półprzewodnikowe oferują szereg korzyści w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami. Przede wszystkim, zapewniają one znacznie większą gęstość energii, co przekłada się na dłuższy zasięg na jednym ładowaniu. Ponadto są one lżejsze, a to wpływa na ogólną wydajność pojazdu, a także potencjalnie mogą obniżyć koszty produkcji i eksploatacji pojazdów elektrycznych.
Stellantis i jego śmiałe plany elektryfikacji do 2030 roku
Nowe samochody Dodge Charger Daytona z akumulatorami półprzewodnikowymi to tylko jeden z elementów ambitnej strategii Stellantis, która znana jest jako Dare Forward 2030. Cały ten plan zakłada intensywną elektryfikację floty oraz wprowadzenie na rynek zaawansowanych technologicznie pojazdów, które będą dostępne dla szerokiego grona klientów. Do 2030 roku grupa Stellantis planuje produkcję milionów pojazdów elektrycznych, w tym modeli SUV i samochodów sportowych, które wykorzystywać będą właśnie technologię STLA Large.
Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii i technologii w Stellantis, podkreśla, że nowa flota pojazdów jest kamieniem milowym w długofalowej współpracy z Factorial. Integracja akumulatorów półprzewodnikowych z platformą STLA Large otwiera nowe możliwości, zarówno pod względem osiągów, jak i komfortu użytkowania samochodów elektrycznych.
Stellantis wprowadza akumulatory półprzewodnikowe dla platformy STLA Large
Stellantis wprowadza akumulatory półprzewodnikowe Factorial do nowej generacji samochodów elektrycznych. Dzięki tej współpracy, technologia FEST staje się kolejnym krokiem w kierunku masowej produkcji wydajnych i dużo tańszych elektryków niż ma to miejsce w chwili obecnej. Flota nowoczesnych pojazdów oparta na platformie STLA Large, z pewnością zmieni oblicze motoryzacji i przyspieszy rozwój elektromobilności na całym świecie. Czy tak się faktycznie stanie? Jedno jest pewne, przyszła technologia samochodów elektrycznych będzie zupełnie inna niż znamy ją obecnie.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe producenta