Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Droga do elektrowni jądrowej pomiędzy DW213 i S6 w realizacji. To nowa historia w tym regionie

droga do elektrowni jądrowej pomiędzy DW213 i S6
Droga do elektrowni jądrowej pomiędzy DW213 i S6, źródło: GDDKiA

Jak informuje GDDKiA, droga do elektrowni jądrowej pomiędzy DW213 i S6 wchodzi w fazę realizacji. Nowa inwestycja drogowa nabiera tempa, bo mowa o budowie drogi Lubiatowo-Kopalino, która połączy strategiczne punkty naszej sieci komunikacyjnej. Projekt obejmuje kluczowy odcinek, łączący drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na S6, czyli fragment drogi do elektrowni jądrowej pomiędzy DW213 i S6. Decyzje podejmowane w ramach tego przedsięwzięcia mają ogromne znaczenie dla mieszkańców regionu oraz przyszłych inwestycji energetycznych.

Szczegóły przetargu i oferty

W sierpniu 2024 r. ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”. Aż jedenaście firm złożyło swoje oferty. W przypadku odcinka od DW213 do węzła Łęczyce na S6, najniższą ofertę o wartości 199 995 570,92 zł przedstawiło konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, natomiast najwyższą – 289 656 820,24 zł – złożył Intercor. Całkowity budżet GDDKiA na tę inwestycję wynosi 417 855 507,06 zł.

Budowa drogi Lubiatowo-Kopalino
Budowa drogi Lubiatowo-Kopalino, źródło: GDDKiA

Głównym kryterium oceny ofert jest cena, stanowiąca aż 60% całkowitej punktacji. Pozostałe 40% oceny opiera się na kryteriach pozacenowych, takich jak przedłużenie okresu gwarancji jakości dla obiektów mostowych (30%) oraz instalacji zasilających i konstrukcji wsporczych (10%). Natomiast dla odcinka Lubiatowo do DW213 oferta nadal jest weryfikowana przez komisję przetargową.

Budowa drogi Lubiatowo-Kopalino – harmonogram i warunki realizacji

Planowana umowa na budowę ma zostać podpisana w II kwartale 2025 r. Realizacja całego projektu, obejmującego prace projektowe, roboty budowlane oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, potrwa maksymalnie 35 miesięcy. Warto zaznaczyć, że okresy zimowe (od 16 grudnia do 15 marca) nie są wliczane do terminu realizacji, co umożliwia elastyczne planowanie prac.

Projekt budowy drogi do elektrowni jądrowej podzielony został na dwa główne fragmenty:

  • Odcinek Lubiatowo do DW213 (ok. 11 km)
  • Odcinek od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km)

Dodatkowo, w ramach trasy S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, powstanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, co skomunikuje nową drogę krajową z istniejącą infrastrukturą.

Droga do elektrowni jądrowej pomiędzy DW213 i S6 ma znaczenie strategiczne

Budowa drogi do elektrowni jądrowej pomiędzy DW213 i S6 to nie tylko kwestia modernizacji infrastruktury. Nowa trasa znacząco zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży lokalne drogi, a także skróci czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami, szczególnie w gminie Choczewo. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżnych, co jest kluczowe w sezonie turystycznym, oferując alternatywną trasę dojazdu nad Bałtyk.

Dodatkowym atutem jest zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych. Znaczy to, że droga zaprojektowana jest w klasie GP o przekroju 1×2, z nawierzchnią przystosowaną do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś. Takie rozwiązania nie tylko podniosą komfort jazdy, ale również wpłyną na zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, redukując hałas, drgania i emisję zanieczyszczeń.

Odcinek Lubiatowo do DW213
Odcinek Lubiatowo do DW213, źródło: GDDKiA

Odcinek Lubiatowo do DW213

Budowa drogi Lubiatowo-Kopalino, łączącej odcinek Lubiatowo do DW213 oraz drogę do elektrowni jądrowej pomiędzy DW213 i S6, to kluczowy projekt infrastrukturalny dla regionu. Inwestycja ta nie tylko usprawni komunikację, ale również przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz rozwoju gospodarczego regionu. Wprowadzenie nowoczesnych standardów budowlanych oraz strategiczne podejście do planowania prac gwarantują, że nowa trasa stanie się ważnym elementem w systemie transportowym północnej Polski.

Z niecierpliwością czekamy zatem na dalsze etapy realizacji tego ambitnego projektu, który już teraz budzi nadzieję na lepszą przyszłość komunikacyjną naszego regionu.


Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe GDDKiA

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share