Chińska motoryzacja przeżywa prawdziwy boom. Sprzedaż samochodów z Chin wzrosła w lutym 2025 roku o imponujące 34% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Jak podaje portal informacyjny Just-auto, Według danych China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), liczba sprzedanych pojazdów wyniosła 2,13 mln sztuk, podczas gdy rok wcześniej było to 1,58 mln sprzedanych aut z Azji.
Produkcja chińskich samochodów i wzrost sprzedaży
Zdecydowaną większość sprzedaży stanowił rynek wewnętrzny, który zanotował wzrost o 40%, osiągając poziom 1,69 mln pojazdów. Eksport chińskich samochodów również dynamicznie rośnie – w lutym wzrósł o 16%, czyli do 441 tys. sztuk.
Wzrost sprzedaży można przypisać kilku czynnikom. Przede wszystkim, w lutym 2024 roku sprzedaż była osłabiona przez obchody chińskiego Nowego Roku. W 2025 roku chiński rząd wdrożył również nowe środki stymulacyjne, które pobudziły popyt w kraju.

Dynamiczny początek roku 2025
Pierwsze dwa miesiące 2025 roku to dla chińskiej motoryzacji czas dynamicznego wzrostu. Sprzedaż samochodów wzrosła o 13% i wyniosła łącznie 4,55 mln sztuk. Na rynku wewnętrznym wzrost wyniósł 14% (3,64 mln), a eksport zwiększył się o 11%, wyniósł on 911 tys sztuk.
Segment pojazdów osobowych zanotował wzrost o 13% (3,95 mln sztuk), natomiast pojazdy użytkowe osiągnęły wynik 604 tys sztuk, co oznacza 5% wzrost.
Nowa energia napędem chińskiej motoryzacji
Jednak to chińskie samochody elektryczne oraz hybrydowe odnotowały spektakularny wzrost. W pierwszych dwóch miesiącach roku sprzedano 1,83 mln pojazdów nowej energii (NEV), co oznacza 52% wzrost. W tym:
- sprzedaż aut elektrycznych (BEV) wzrosła o 53% do 1,117 mln sztuk,
- sprzedaż hybryd plug-in (PHEV) wzrosła o 58% do 718 tys. sztuk,
- eksport pojazdów elektrycznych wzrósł o 54% do 282 tys. sztuk.
Sprzedaż samochodów z chin – prognozy na 2025 rok
CAAM przewiduje, że do końca 2025 roku sprzedaż samochodów z Chin osiągnie 32,9 mln sztuk, co oznacza wzrost o 5% w porównaniu do 2024 roku. Sprzedaż pojazdów elektrycznych ma osiągnąć 16 mln sztuk, co przełoży się na 24% wzrost. Liczby te są imponujące.
Najwięksi chińscy producenci – chińskie samochody ze wzrostem sprzedaży
BYD – lider wzrostu
BYD kontynuuje ekspansję – jego globalna sprzedaż wzrosła o 90% do 614 679 sztuk. Eksport urósł aż o 124% (133 361 sztuk). W segmencie hybryd plug-in BYD zanotował wzrost o 124% do 364 400 sztuk, a sprzedaż aut elektrycznych wzrosła o 56% do 250 279 sztuk.

SAIC Motor – wzrost pomimo spadków w spółkach joint venture
SAIC Motor sprzedał 559 108 pojazdów, co oznacza wzrost o 23%. Marka SAIC-GM-Wuling zanotowała wzrost o 86%, natomiast sprzedaż SAIC-VW spadła o 13% do 138 150 sztuk.
Geely – wzrost w segmencie BEV
Geely zwiększyło sprzedaż o 45%, osiągając 471 647 sztuk. Sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV) wzrosła o 170% do 152 195 sztuk, a hybryd o 57% do 67 309 sztuk.
GAC i Great Wall Motor ze spadkami
GAC odnotował spadek sprzedaży o 14% (197 158 sztuk), a Great Wall Motor o 9% (158 816 sztuk).
Tesla – spadek sprzedaży w Chinach
Tesla zanotowała spadek o 28%, sprzedając 93 926 sztuk. Produkcja na rynek chiński zmniejszyła się o 14% do 60 480 sztuk, a eksport spadł o 46% do 33 446 sztuk. Firma wprowadziła jednak nowy Model Y, aby zahamować spadek sprzedaży. Czy to poprawi jej sytuację? A może Chińczycy mają już dosyć amerykańskiego giganta? W obecnej sytuacji politycznej jest to bardzo duże prawdopodobieństwo.
Chińskie samochody ze wzrostem sprzedaży coraz mocniej konkurują na globalnym rynku. Ich rozwój napędzają nowoczesne technologie, rosnąca jakość oraz atrakcyjna cena. Produkcja chińskich samochodów dynamicznie rośnie, a segment pojazdów elektrycznych bije kolejne rekordy. Czy w najbliższych latach chińskie marki zdobędą dominującą pozycję na światowym rynku motoryzacyjnym? Wszystko na to wskazuje!
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe BYD, Just-auto