Alians Renault-Nissan-Mitsubishi po uzyskaniu zgody zarządów Grupy Renault i Nissan Motor Co., Ltd ogłosił szereg nowych inicjatyw, które umożliwią rozszerzenie współpracy. Grupa Renault i Nissan podpisały wiążącą umowę ramową, określającą wyżej wymienione obszary działania. Ostateczne porozumienie ma zostać podpisane do końca pierwszego kwartału 2023 roku. Operacje ujęte w końcowym porozumieniu będą podlegać niewielkiej liczbie warunków powodujących ich zawieszenie, m.in. konieczności uzyskania niezbędnych zezwoleń określonych w obowiązujących przepisach. Realizacja transakcji będącej przedmiotem umowy ma nastąpić w ostatnim kwartale 2023 roku.
Szeroko zakrojony program otwiera drogę do odnowienia i wzmocnienia współpracy, która trwa już od 24 lat. Ma tchnąć w nią nowego ducha i pozwolić wykorzystać pionierskie technologie opracowane przez trzech członków Aliansu. Nowy rozdział w partnerskiej współpracy otworzy możliwości rozwoju, zwiększy efektywność działania poszczególnych koncernów i będzie sprzyjać innowacyjności i transformacji w obliczu szybko zachodzących zmian na rynku oraz nowych produktów i usług w zakresie mobilności.
Rok po przyjęciu planu działań Aliansu do roku 2030 trzy koncerny wchodzące w jego skład zapowiadają nowe, kluczowe projekty w Ameryce Łacińskiej, Indiach i Europie. Ich celem jest zapewnienie namacalnych korzyści na wielką skalę wszystkim trzem partnerom w obszarach rynków, samochodów oraz technologii. Każdy koncern będzie odnosił korzyści z projektów generujących wartość dodaną w perspektywie średnioterminowej, przy jednoczesnym zapewnieniu również krótkoterminowych zysków dzięki podziałowi kosztów i ich optymalizacji.
W Europie będą to projekty:
– Grupa Renault i Mitsubishi wykorzystają modele Renault Captur i Renault Clio do opracowania dwóch nowych modeli nowej generacji – ASX i Colt na platformie CMF‑B,
– W 2026 roku Grupa Renault wprowadzi na europejski rynek samochodów dostawczych FlexEVan – swój pierwszy model, w którym wykorzysta technologię Software-Defined Vehicle – i udostępni go Nissanowi,
– Jeśli chodzi o gamy modeli po 2026 roku, Nissan i Grupa Renault przeanalizują wspólnie możliwości współpracy przy samochodach elektrycznych z segmentu C przyszłej generacji. Aby zapewnić optymalny czas ładowania, Nissan i Grupa Renault wykorzystają wzajemnie swoje technologie w samochodach przeznaczonych na rynek europejski, łącznie z potencjalnym zastosowaniem wspólnej instalacji 800-woltowej,
– Te inicjatywy przyczynią się do wzmocnienia wcześniej podjętych zobowiązań, m.in. budowy przyszłego kompaktowego samochodu elektrycznego Nissana z segmentu B z wykorzystaniem platformy CMF-BEV. Model będzie produkowany w należącym do Grupy Renault francuskim zakładzie ElectriCity od 2026 roku.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny