Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Fakty i mity o samochodach elektrycznych na przykładzie BMW Group Polska. Czy Polacy naprawdę rozumieją elektromobilność w 2024 roku?

BMW Group Polska 2024
BMW Group Polska 2024, źródło: BMW

Elektromobilność w Polsce rozwija się z roku na rok. Obecnie po polskich drogach porusza się ponad 70 tysięcy pojazdów całkowicie elektrycznych, a BMW Group Polska intensywnie działa na rzecz popularyzacji modeli samochodów elektrycznych BMW. Mimo że świadomość ekologiczna Polaków stale rośnie, badania pokazują, że wiele osób nadal opiera swoje opinie o pojazdach BEV (Battery Electric Vehicle) na mitach i nieaktualnych przekonaniach oraz informacjach zawartych gdzieś w internecie. Jakie są najczęściej spotykane mity, co sądzą o nich Polacy i jaka jest tak naprawdę prawda?

Mój artykuł nie jest artykułem sponsorowanym, tylko opartym na badaniach przeprowadzonych i opublikowanych przez BMW Group. Zatem zaczynamy.

Mit 1: „Samochody elektryczne mają mały zasięg”

Zasięg samochodów elektrycznych to jeden z najczęściej poruszanych tematów. Według badania BMW Group Polska aż 74% Polaków uważa, że elektryki mają ograniczony zasięg, a prawie połowa z nich twierdzi, że samochody te mogą przejechać jedynie 200-300 kilometrów na jednym ładowaniu. Tymczasem nowoczesne samochody elektryczne BMW czy innych marek oferują zasięg dochodzący do 600 kilometrów, co znacząco przewyższa przeciętne potrzeby codziennego użytkownika.

  • Przykładem jest BMW i4, które może przejechać nawet do 600 km bez ładowania. To dystans wystarczający nie tylko na krótkie, miejskie dojazdy, ale także na trasy między miastami – mówi Mateusz Grupa, E-mobility Manager w BMW Group Polska.

Statystyki pokazują, że przeciętny kierowca pokonuje dziennie około 60 kilometrów, co oznacza, że elektryczne BMW z pełnym naładowaniem akumulatora może być używane przez tydzień bez konieczności ładowania.

Samochody elektryczne BMW
Samochody elektryczne BMW, źródło: BMW

Mit 2: „Ładowanie samochodów elektrycznych trwa zbyt długo”

Ponad dwie trzecie respondentów (66%) twierdzi, że ładowanie samochodów elektrycznych trwa zbyt długo. W rzeczywistości czas ładowania skraca się wraz z rozwojem technologii. Najnowsze szybkie ładowarki pozwalają naładować baterię na trasie w czasie krótszym niż przerwa na kawę. Przykładowo, samochody elektryczne BMW, takie jak BMW i5, zyskują 156 km zasięgu po zaledwie 10 minutach ładowania.

Rozbudowa infrastruktury ładowania w Polsce, w tym instalacja ładowarek przy centrach handlowych i supermarketach, sprawia, że samochód można naładować przy okazji robienia codziennych czynności.

Mit 3: „Samochody elektryczne BMW lub innych marek są równie szkodliwe dla środowiska jak spalinowe”

Według badania BMW Group Polska połowa ankietowanych uważa, że samochody elektryczne nie są bardziej ekologiczne od spalinowych. Powodem tego przekonania jest fakt, że energia w Polsce nadal pochodzi głównie z węgla, a produkcja baterii i ich eksploatacja generują emisje. Warto jednak spojrzeć na cały cykl życia pojazdu.

Nowoczesne baterie w samochodach elektrycznych, produkowane przy użyciu energii odnawialnej, emitują o 2 tony mniej CO2, co stanowi prawie 10% całkowitego śladu węglowego związanego z ich produkcją. Na przykład BMW Group Polska planuje dalsze ograniczenie emisji, zakładając zmniejszenie ich o 40% do 2030 roku. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie BMW Vision Neue Klasse – nowego modelu zaplanowanego na 2025 rok, który ma wyznaczyć nowe standardy zrównoważonej mobilności.

Mit 4: „Baterie w samochodach elektrycznych szybko się zużywają, zwłaszcza zimą”

Wielu Polaków nadal wierzy, że baterie w samochodach elektrycznych tracą swoją wydajność już po kilku latach. 54% badanych twierdzi, że baterie zużywają się szybko, a 43% uważa, że samochody elektryczne są praktycznie nieużyteczne zimą. Tu również rzeczywistość wygląda jednak inaczej. Dziesięcioletnie doświadczenie np. BMW Group pokazuje, że nawet najstarsze baterie zachowują ponad 80% swojej pojemności, a to jest bardzo dobry wynik.

W kontekście zimowych wyzwań, nowoczesne samochody elektryczne BMW są projektowane tak, aby radzić sobie z niskimi temperaturami, co przekłada się na niewielki – to znaczy około 10% spadek zasięgu, który jest porównywalny do zwiększonego zużycia paliwa w pojazdach spalinowych w zimie.

baterie w samochodach elektrycznych
Baterie w samochodach elektrycznych, źródło: BMW

Elektromobilność w Polsce – czas na zmianę przekonań według BMW Group Polska

W dobie transformacji energetycznej i rozwoju zrównoważonej mobilności, BMW Group Polska jak i pozostali producenci, zachęcają na nowo do ponownego spojrzenia na samochody elektryczne. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym i coraz lepiej rozwiniętej infrastrukturze, samochody elektryczne są nie tylko bardziej ekologiczne, ale także wygodniejsze w codziennym użytkowaniu. Dążenie do neutralności klimatycznej i zmniejszenia emisji CO2 to główne cele, bynajmniej jeśli chodzi o rynek europejski, które będą kształtować rynek motoryzacyjny w nadchodzących latach.

Polska elektromobilność też rośnie w siłę, a BMW Group Polska jest liderem tych zmiany. Producent zapewnia nowoczesne i ekologiczne rozwiązania dla wszystkich, którzy pragną zadbać o przyszłość naszej planety.


Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe producenta

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share