Jako fan motoryzacji z zapartym tchem śledzę każdy sygnał świadczący o zmianie trendów na rynku nowych samochodów. Czy auto gaz LPG w 2025 roku ma jeszcze sens? Nasza Polska, kraj przez dekady przywiązany do silników spalinowych, szczególnie benzynowych i diesla, przechodzi właśnie fascynującą transformację. Dane opublikowane przez IBRM Samar nie pozostawiają złudzeń – kierowcy w Polsce coraz chętniej wybierają pojazdy zelektryfikowane, a także poszukują alternatyw dla klasycznych źródeł napędu. Co to oznacza dla przyszłości motoryzacji nad Wisłą?
Benzyna nadal na szczycie, ale powoli traci grunt
Nie będzie zaskoczeniem, że wciąż najwięcej nowych samochodów w Polsce napędzanych jest benzyną. Od stycznia do maja 2025 roku aż 51,85% klientów wybrało auta z tym typem napędu, co przekłada się na ponad 122 tys. sprzedanych egzemplarzy. Jednak ta liczba, choć wciąż imponująca, oznacza… spadek. Rok wcześniej było ich więcej o ponad 1800 sztuk. To niewielka zmiana, ale sygnał bardzo wymowny, kierowcy zaczynają się rozglądać za alternatywami.

Zwykłe hybrydy zyskują serca kierowców
Klasyczne hybrydy (HEV) rosną w siłę. To oznacza wzrost aż o 7,2% względem 2024 roku. 53 802 klientów postawiło w 2025 roku na tę technologię, która łączy napęd spalinowy z elektrycznym, oferując niższe zużycie paliwa i większy komfort jazdy w mieście. To bezpieczny wybór dla tych, którzy chcą zrobić krok w stronę elektromobilności, ale nie są jeszcze gotowi na pełne przejście.
Hybrydy plug-in coraz popularniejsze
Jeśli miałbym wskazać największego zwycięzcę 2025 roku, to są nim bez wątpienia hybrydy typu plug-in. Zyskały aż 79% więcej nabywców niż rok temu! Choć ich udział rynkowy wynosi tylko 4,61%, to dynamika wzrostu nie pozostawia wątpliwości, z pewnością jest to technologia, która potrafi przekonać sceptyków.
Dzięki możliwości ładowania z gniazdka, kierowcy mogą pokonywać codzienne dystanse w trybie bezemisyjnym. A kiedy trzeba pokonać trasę z Wrocławia do Gdańska? Spalinowy silnik hybrydowy staje się gwarantem niezależności.
Wzrost sprzedaży elektryków napędzany dotacjami
Choć samochody elektryczne wciąż są w mniejszości, dynamika ich wzrostu zasługuje na szczególne uznanie. Wzrost sprzedaży elektryków w 2025 roku wyniósł aż 55,27%. W ciągu zaledwie pięciu miesięcy na drogach pojawiło się 10 473 nowe auta na prąd. W dużej mierze zawdzięczamy to programowi „NaszEauto”, który pomógł wielu osobom przełamać finansowe bariery zakupu EV.
Dla porównania, w 2024 roku w tym samym okresie sprzedano nieco ponad 6700 takich pojazdów. Elektryki nie są już ciekawostką, lecz realną opcją zakupową.
Auto gaz LPG w 2025 roku jest nadal obecny, ale słabnący
Polska była i wciąż jest bastionem LPG w Europie, ale dane z 2025 roku pokazują, że zainteresowanie autogazem wyraźnie słabnie. Spadek sprzedaży o 4,39% i udział rynkowy na poziomie 2,76% to sygnał, że fabryczne instalacje gazowe powoli stają się marginesem.
Mimo to, nadal dostępne są ciekawe modele z LPG, od tanich i praktycznych Dacii (Duster, Sandero, Jogger), przez Hyundaia i10 czy i20, po Renault Clio czy Mitsubishi Colt. Dla wielu osób to wciąż atrakcyjna forma oszczędności w codziennej eksploatacji.

Diesel to już schyłek epoki
Kiedyś dominował a dziś musi się zadowolić marginalną rolą. Olej napędowy wybrało zaledwie 13,48% klientów. To o ponad 3% mniej niż rok temu. To już nie są tylko cyfry, to wyraźny koniec pewnej epoki w historii polskiej motoryzacji. Ekologiczne ograniczenia, strefy czystego transportu, spadek popularności diesli w autach miejskich, wszystko to sprawia, że diesel staje się wyborem coraz rzadszym.
Motoryzacja w Polsce 2025 to nowy rozdział?
Nie tak prędko. Ale jedno jest pewne, Polacy coraz śmielej patrzą w stronę alternatywnych napędów. Auto gaz LPG w 2025 roku traci na znaczeniu, hybrydy plug-in coraz popularniejsze, a wzrost sprzedaży elektryków pokazuje, że rynek zaczyna się naprawdę zmieniać. Dla pasjonata motoryzacji to moment ekscytujący bo jesteśmy świadkami transformacji, która jeszcze dekadę temu wydawała się niemożliwa.
Jakie będą kolejne lata? Czy infrastruktura nadąży za zainteresowaniem klientów? Czy ceny zelektryfikowanych aut będą dalej spadać? Tego jeszcze nie wiemy, ale motoryzacyjna rewolucja dzieje się tu i teraz, a każdy z nas może być jej częścią.
Źródło: SAMAR