Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Droga ekspresowa S16 i S19 w rozbudowie. Kluczowe inwestycje dla Białegostoku

droga ekspresowa S16 droga ekspresowa S19

Podpisanie umów na budowę dwóch kluczowych odcinków, czyli droga ekspresowa S16 Knyszyn – Krynice oraz droga ekspresowa S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo, stanowi istotny krok w rozwoju infrastruktury drogowej w regionie Białegostoku. Zbudowane one będę w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra plus pas awaryjny i będą miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji oraz bezpieczeństwa na drogach.

Droga ekspresowa S16 Knyszyn – Krynice połączy północ z południem

Przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka S16 Knyszyn – Krynice został rozstrzygnięty w styczniu bieżącego roku. Konsorcjum firm MIRBUD i KOBYLARNIA, które złożyło najkorzystniejszą ofertę, zrealizuje tę inwestycję w systemie „Projektuj i buduj” w okresie 39 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy.

Długość odcinka S16 od Knyszyna do okolic Krynic wyniesie 8,44 kilometra. Sam projekt obejmuje budowę 12 obiektów inżynierskich, w tym czterech wiaduktów, sześciu przejść dla zwierząt oraz dwóch przepustów o funkcji ekologicznej. Na północy droga będzie łączyć się z obecną drogą krajową nr 65 za pomocą ronda, natomiast na południu, w rejonie miejscowości Krynice, połączy się z projektowaną drogą ekspresową S19. Dalsza trasa, wspólnym przebiegiem S16 i S19, poprowadzi do węzła Białystok Zachód na istniejącej drodze ekspresowej S8.

droga ekspresowa S16 droga ekspresowa S19
Droga ekspresowa S16 i S19

Sprawdź także: Autostrada A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce. Nowa odsłona odcinka o wartości ponad 600 mln zł

Droga ekspresowa S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo to kluczowy fragment obwodnicy Białegostoku

Jak informuje GDDKiA, odcinek S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo to kolejny kluczowy element rozbudowy sieci dróg ekspresowych w tym regionie. Przetarg na realizację tego odcinka rozstrzygnięto w grudniu ubiegłego roku, a wykona go firma Unibep. Planowana długość tego odcinka wynosi 9,47 kilometra, a realizacja zadania przewidziana jest na lata 2025-2028.

Projekt obejmuje budowę 18 obiektów inżynierskich, w tym 11 wiaduktów oraz siedmiu przejść dla zwierząt. W ramach zadania powstanie także węzeł Dobrzyniewo, który umożliwi wyprowadzenie ruchu w kierunku Ełku (S16) oraz węzła Białystok Zachód na S8, a w przyszłości także w kierunku Białystok – Lublin (S19).

Kompleksowa rozbudowa ekspresówki S19 wokół Białegostoku

W ramach kompleksowej rozbudowy infrastruktury drogowej wokół Białegostoku realizowane są również inne odcinki drogi ekspresowej S19. W systemie „Projektuj i buduj” są obecnie realizowane trzy odcinki, z których jeden jest już w budowie:

  • S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód (10,2 km) – Umowa została podpisana z konsorcjum firm PORR i UNIBEP, a odcinek jest w budowie od marca bieżącego roku.
  • S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (13 km) – Umowa podpisana z firmą Unibep.
  • S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9,47 km) – Umowa podpisana także z firmą Unibep.
droga ekspresowa S16 droga ekspresowa S19
Droga ekspresowa S16 i S19

Problemy z budową S19 na południu Białegostoku

Na południe od Białegostoku sytuacja związana z budową S19 jest bardziej skomplikowana. Nowa decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka S19 Białystok Zachód – Ploski oraz odcinka drogi krajowej nr 65 spotkała się z odwołaniami, które obecnie są procedowane przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Dopiero po rozstrzygnięciu tych odwołań możliwe będzie rozpoczęcie realizacji podzielonej na odcinki drogi ekspresowej:

– Białystok Zachód – Białystok Księżyno (16,6 km)
– Białystok Księżyno – Białystok Południe wraz z drogą krajową nr 65 (8 km dla S19 oraz 13,8 km dla DK65)
– Białystok Południe – Deniski (15 km)

Czytaj również: Droga ekspresowa S10 w realizacji. Nowy odcinek od Torunia Zachód do Torunia Południe

      Rozbudowa dróg ekspresowych S16 i S19 to strategiczne inwestycje, które przyczynią się do poprawy komunikacji i bezpieczeństwa na drogach wokół Białegostoku. Realizacja tych projektów, mimo pewnych trudności na południu, jest krokiem milowym w rozwoju infrastruktury drogowej w regionie, który przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom, jak i podróżnym korzystającym z tych tras.


      Opracowanie: Portal motoryzacyjny Zdjęcia i materiały prasowe GDDKiA

      Sprawdź także
      Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
      Total
      0
      Share