Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

E-autostrada w Szwecji z ładowaniem indukcyjnym w drodze. Rewolucja na autostradzie E20!

e-autostrada w Szwecji E20
e-autostrada w Szwecji, zdjęcie poglądowe, źródło: Testauto

Szwecja jest raczej krajem słynącym z innowacji i troski o środowisko. Co za tym idzie, szykuje prawdziwą rewolucję na drogach. Już wkrótce na autostradzie E20 łączącej Sztokholm z Göteborgiem powstanie pierwsza na świecie stała e-autostrada w Szwecji z ładowaniem indukcyjnym w ruchu. Jeśli ten przełomowy projekt wypali, to nie tylko przybliży on Europę do celu jakim jest pełna elektromobilność do 2035 roku, ale również może na nowo zdefiniować przyszłość transportu elektrycznego.

Ładowanie samochodu podczas jazdy oraz ładowanie indukcyjne umieszczone w drodze -jak to działa?

Kluczowym elementem projektu są cewki indukcyjne wbudowane w nawierzchnię drogi. Pojazdy elektryczne, wyposażone w specjalną cewkę odbiorczą pod podłogą, generują prąd podczas przejazdu nad cewkami. Energia ta bezpośrednio ładuje akumulator pojazdu, eliminując potrzebę zatrzymywania się przy stacjach ładowania. To rozwiązanie sprawia, że ładowanie samochodu podczas jazdy staje się nie tylko wygodniejsze, ale także bardziej wydajne.

Technologia ładowania indukcyjnego oferuje wiele korzyści takich jak:

  • Bezpieczeństwo i płynność ruchu: brak konieczności instalacji stacji ładowania wzdłuż drogi.
  • Mniejsze baterie w pojazdach: wstępne analizy pokazują, że dzięki indukcyjnym drogom wielkość baterii może zostać zredukowana nawet o 60-70%. To nie tylko obniża koszty produkcji aut elektrycznych, ale także poprawia ich osiągi.
  • Ekologia: zmniejszenie zapotrzebowania na surowce potrzebne do produkcji dużych baterii.
ładowanie samochodu podczas jazdy
Ładowanie samochodu podczas jazdy, zdjęcie poglądowe, źródło: WNP

Przebudowa autostrady E20 to krok w przyszłość

E20 to strategiczna arteria Szwecji, a jej modernizacja jest pilotażowym projektem e-autostrady w Szwecji. Odcinek o długości 21 km między Hallsberg a Örebro jest w fazie zaawansowanego planowania. Chociaż pierwotny termin ukończenia drogi planowano na 2027 rok, to niestety administracyjne opóźnienia wydłużyły cały proces projektowania i budowy.

Według szwedzkiego Trafikverket, technologia ładowania indukcyjnego jest najbardziej obiecująca spośród dostępnych opcji. Alternatywne metody, takie jak ładowanie z przewodów (stosowane w tramwajach czy trolejbusach) czy z szyn elektrycznych w drodze są bardziej kosztowne i mniej wydajne.

E-autostrada w Szwecji – wyzwania technologiczne i koszty

Choć e-autostrada w Szwecji brzmi jak rozwiązanie idealne, to sam projekt nie jest pozbawiony wyzwań. Wysokie koszty instalacji cewek indukcyjnych oraz konieczność ich odpowiedniego zabezpieczenia przed uszkodzeniami to tylko niektóre z przeszkód. Zastosowane cewki muszą być bardzo trwałe, a jednocześnie nie mogą wpływać negatywnie na przyczepność nawierzchni.

Dodatkowo utrzymanie takiej drogi w odpowiednim stanie technicznym będzie wymagało specjalistycznej infrastruktury. Ale jak widać, pomimo tych trudności, Szwecja chce pozostać na pozycji lidera w rozwoju technologii elektromobilnych.

Co przyniesie przyszłość?

Realizacja projektu e-autostrady to ważny krok na drodze do zrównoważonego transportu nie tylkow samej Szwecji. Dzięki takim rozwiązaniom, jak ładowanie indukcyjne w ruchu, samochody elektryczne mogą stać się bardziej dostępne dla przeciętnego Kowalskiego. Czy redukcja wielkości baterii zmniejszy koszty pojazdów, a eliminacja przestojów na ładowanie zwiększy wygodę podróżowania?

Do 2035 roku wszystkie nowo rejestrowane pojazdy w Europie muszą być zeroemisyjne. Ładowanie samochodu podczas jazdy może się okazać technologią, która może znacznie przyspieszyć ten proces i wyeliminować bariery związane z ograniczonym zasięgiem pojazdów elektrycznych.

ładowanie indukcyjne umieszczone w drodze
Ładowanie indukcyjne umieszczone w drodze, zdjęcie poglądowe, źródło: Zielonagospodarka

E-autostrada ma szansę na sukces

Projekt e-autostrady w Szwecji to dowód na to, że przyszłość transportu elektrycznego już się dzieje. Ładowanie indukcyjne umieszczone w drodze to innowacja, która może zmienić zasady gry w motoryzacji na całym świecie. Jeżeli pilotaż zakończy się sukcesem, możemy spodziewać się szybkiego wdrażania podobnych technologii w innych krajach. Bardzo bym sobie tego życzył, może nie dla mnie, ale na pewno dla przyszłych pokoleń.

E-autostrady to już nie science fiction, ale realna szansa na bardziej ekologiczny, wydajny i dostępny transport. Szwecja ponownie nam pokazuje, że innowacja i ekologia mogą iść w parze i wyznacza kierunek, w którym powinna podążać reszta świata. Jeśli ten kierunek wypali to możemy być pełni nadziei na lepszą przyszłość przemieszczania się samochodem.


Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe: Zielonagospodarka, internet

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share