Nowy rok przyniesie znaczną poprawę infrastruktury drogowej w Polsce. Powstaną nowe drogi w 2025 roku, a w planach jest oddanie do użytku ponad 400 kilometrów nowych dróg, w tym autostrad i tras ekspresowych. Są to inwestycje, które znacznie wpłyną nie tylko na komfort podróży, ale również na bezpieczeństwo i rozwój gospodarczy kraju. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym projektom, które zmienią oblicze polskiej sieci drogowej.
Nowe autostrady i drogi ekspresowe, w tym autostrada A2
Jednym z kluczowych przedsięwzięć drogowych jest rozbudowa autostrady A2 na wschód od Warszawy. W 2025 roku kierowcy zyskają ponad 67 kilometrów nowej drogi, łączącej Białą Podlaską z Warszawą. W planach jest otwarcie czterech odcinków między węzłami Siedlce Południe a Białą Podlaską. Oddanie tych odcinków nie tylko skróci czas podróży, ale również połączy wschodnią część kraju z europejską siecią autostrad.
Droga ekspresowa S1 to nowe połączenie z granicą słowacką
W województwie śląskim kierowcy zyskają trzy nowe odcinki drogi ekspresowej S1 o łącznej długości ponad 36 kilometrów. Szczególnie interesujący jest odcinek Przybędza – Milówka, znany jako obejście Węgierskiej Górki. To dlatego, że trasa ta obejmuje dwa nowoczesne tunele, drążone w masywie Baraniej Góry. To ma uczynić podróże nie tylko szybsze, ale też bardziej widowiskowe.
Ponad 400 kilometrów nowych dróg w tym połączenie Szczecina i Świnoujścia na S3
Jak informuje GDDKiA, droga ekspresowa S3, która połączy Szczecin ze Świnoujściem, to kolejna strategiczna inwestycja wpływająca na sieć dróg w Polsce. W 2025 roku zostaną oddane dwa ostatnie odcinki tej trasy, o łącznej długości 33 kilometrów. To pozwoli na otwarcie ekspresowego połączenia z tunelem drogowym pod Świną i znacząco poprawi dojazd do granicy z Czechami w Lubawce.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej i nowe odcinki S7
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (OMT) to jeden z najbardziej oczekiwanych projektów w województwie pomorskim. Kierowcy zyskają 42 kilometry drogi ekspresowej S7, łącznie z odcinkami Chwaszczyno – Żukowo i Modlin – Czosnów. OMT ma na celu rozładowanie ruchu w Trójmieście, ale także skrócenie czasu przejazdu na trasie Warszawa – Gdańsk.
Kolejne obwodnice i poprawa komfortu w mniejszych miejscowościach
W 2025 roku od uciążliwego ruchu tranzytowego uwolni się także wiele mniejszych miejscowości. W planach jest budowa obwodnic m.in. Opatowa, Suchowoli, Strzelec Krajeńskich i Wąchocka. Każda z tych inwestycji poprawi jakość życia mieszkańców i zapewni płynniejszy ruch na drogach krajowych.
Nowe drogi w 2025 roku. Lista kluczowych inwestycji
W przyszłym roku zostaną oddane do użytku następujące odcinki dróg:
- A2 Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km plus ok. 2 km odcinka Siedlce Zachód – Siedlce Południe),
A2 Malinowiec – Łukowisko (20 km),
A2 Łukowisko – Swory (12,5 km),
A2 Swory – Biała Podlaska (14,1 km),
- S1 Oświęcim – Dankowice (15,8 km),
S1 Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km),
S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km),
S3 Świnoujście – Dargobądz (17,1 km),
S3 Dargobądz – Troszyn (15,9 km),
S6 Koszalin – Sławno (23,2 km),
S6 Sławno – Słupsk (22,9 km),
S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km),
S7 OMT Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km),
S7 OMT Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa (22,4 km),
S7 Modlin – Czosnów (9,7 km),
S7 w obrębie Krakowa (2,3 km od w. Grębałów do w. Igołomska wraz z ul. Kocmyrzowską),
S19 Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km),
S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (6 km) wraz z odcinkiem DK66 (2,2 km),
S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km),
S61 Łomża Zachód – Kolno (udostępnimy drugą jezdnię S61 oraz 3 km DK64),
S74/DK9 obwodnica Opatowa (10,9 km),
- DK8 obwodnica Suchowoli (15,2 km),
DK8 obwodnica Sztabina (4,3 km),
DK12 obwodnica Gostynia (17,3 km),
DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego (5,9 km),
DK20 obwodnica Szczecinka (4,4 km),
DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich (7,3 km),
DK32 obwodnica Żodynia (3,3 km),
DK42 obwodnica Wąchocka (11,7 km),
DK44 obwodnica Oświęcimia (3,5 km),
DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego (3 km),
DK74 obwodnica Dzwoli (2,7 km),
DK74 łącznik północny obwodnicy Opatowa (3 km),
DK75 łącznik brzeski (3 km),
DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia (odcinek Siewierz – Poręba – Zawiercie,16,7 km),
DK79 obwodnica Lipska (6,4 km).
Nowe autostrady i drogi ekspresowe w 2025 roku to ma być ponad 400 kilometrów zakończonych inwestycji, które zmienią oblicze podróży po Polsce. Poprawa komfortu i bezpieczeństwa, skrócenie czasu przejazdu oraz odciążenie mniejszych miejscowości to tylko niektóre z korzyści płynących z realizacji tych projektów. Kierowcy z całej Polski mogą oczekiwać roku pełnego zmian na lepsze i poprawy naszych dróg.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe GDDKiA