Jako entuzjasta motoryzacji widziałem już wiele premier i rewolucji. Ale że Opel Grandland Electric AWD? No właśnie, co jakiś czas pojawia się samochód, który nie tylko imponuje technologią, ale realnie odpowiada na potrzeby kierowców. Potrzeby, o których być może nawet nie wiedzieli, że da się je zaspokoić w erze elektromobilności. Wyobraźcie sobie idealny wakacyjny wyjazd: bez kolejek do wypożyczalni, bez dopłat za dodatkowy sprzęt. Po prostu pakujecie rodzinę, bagaże, podpinacie przyczepę z własnym skuterem wodnym i ruszacie w drogę. Brzmi jak marzenie? Opel twierdzi, że ma na to odpowiedź.
Elektryczny siłacz który pociągnie nawet 1350 kg
Zacznijmy od tego, co w tym modelu jest absolutnie przełomowe i co wyróżnia go na tle konkurencji. Mówimy o pierwszym w historii Opla w pełni elektrycznym modelu z napędem na cztery koła, który nie boi się ciężkiej pracy. Kiedy myślimy o autach na prąd, to holowanie ciężkiej przyczepy rzadko jest pierwszą rzeczą, która przychodzi nam do głowy. Jednak Opel postanowił złamać ten stereotyp.
Elektryczny Grandland z napędem na 4 koła może pociągnąć przyczepę o masie do 1,350 kg! To wartość, która pozwala bez problemu zabrać na wakacje nie tylko wspomniany skuter wodny, ale też niewielką łódkę czy przyczepę kempingową. Skąd ta moc? Dwa silniki elektryczne (po jednym na każdą oś) generują potężny, dostępny od zaraz moment obrotowy sięgający 509 Nm. To właśnie dzięki niemu ruszanie z miejsca, nawet z pełnym obciążeniem, jest płynne i pozbawione jakiegokolwiek wysiłku. Co więcej, montaż haka holowniczego jest banalnie prosty i nie wymaga użycia narzędzi. Kilka sekund i jesteśmy gotowi do drogi.

Nie tylko moc, ale to także przestrzeń oraz komfort
Siła to jedno, ale prawdziwy SUV dla rodziny musi być przede wszystkim praktyczny i wygodny. Tutaj nowy Grandland również nie zawodzi. Wnętrze zaprojektowane zostało z myślą o komforcie na długich trasach. Fotele kierowcy i pasażera z certyfikatem niemieckiej organizacji Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR) to gwarancja zdrowego kręgosłupa nawet po setkach kilometrów.
Centrum dowodzenia stanowi nowoczesny system infotainment z ekranem dotykowym o przekątnej sięgającej nawet 16 cali. Natomiast w konsoli środkowej znajdziemy również sprytne rozwiązanie takie jak przezroczysty schowek Pixel Box, który nie tylko bezpiecznie przechowa smartfon, ale również naładuje go bezprzewodowo.
A co z bagażami? Bagażnik oferuje co najmniej 485 litrów pojemności. To wystarczająco dużo, by zmieścić wakacyjne walizki i czworonożnego członka rodziny. A jeśli potrzebujemy więcej miejsca, to po złożeniu tylnej kanapy (dzielonej w proporcji 40:20:40) uzyskujemy imponującą przestrzeń 1,580 litrów.
Technologia w służbie kierowcy: Jak jeździ elektryczny Grandland z napędem na 4 koła?
Moc systemowa samochodu, która wynosi 239 kW (325 KM) robi wrażenie, ale to, jak jest ona przenoszona na drogę, jest prawdziwym majstersztykiem. Kierowca ma do dyspozycji cztery tryby jazdy:
- Normal: idealny do codziennej jazdy, balansujący między osiągami a wydajnością,
- Eco: maksymalizuje zasięg, optymalizując pracę układu napędowego,
- Sport: wyostrza reakcję na gaz i układ kierowniczy, uwalniając pełen potencjał i moment obrotowy,
- 4WD: w tym trybie oba silniki pracują nieustannie, rozdzielając moc równomiernie na wszystkie koła. To idealne rozwiązanie na śliskie nawierzchnie, zapewniające maksymalną przyczepność i bezpieczeństwo.
Jednak prawdziwą gwiazdą jest tu zawieszenie z technologią Frequency Selective Damping (FSD). Mówiąc prościej, amortyzatory potrafią w czasie rzeczywistym dostosowywać swoją charakterystykę tłumienia. Na nierównościach, takich jak kostka brukowa, zawieszenie staje się bardziej miękkie, zapewniając komfortowe „płynięcie”. Z kolei podczas dynamicznej jazdy w zakrętach usztywnia się, gwarantując precyzję i bezpośredni kontakt z drogą. To rozwiązanie, które znane jest z droższych aut sportowych, sprawia, że Grandland pozostaje stabilny i przewidywalny w każdych warunkach, także podczas holowania przyczepy. System ESP został dodatkowo wyposażony w funkcję stabilizacji przyczepy (TSM), która aktywnie zapobiega jej niebezpiecznemu „wężykowaniu”.

Jaki zasięg i ładowanie ma Opel Grandland Electric AWD?
Pytanie, które zadaje sobie każdy przy zakupie „elektryka” to: „jak daleko dojadę?”. Opel Grandland Electric AWD w dostępnej obecnie wersji Ultimate oferuje zasięg do 483 kilometrów, oczywiście wg WLTP. Wkrótce pojawią się kolejne warianty, których zasięg ma sięgać nawet 501 km.
Akumulator litowo-jonowy o użytecznej pojemności 73 kWh na publicznej szybkiej ładowarce naładujemy od 20% do 80% w około 30 minut. To jest dobry czas, który pozwala na szybką kawę i toaletę podczas dłuższej podróży.
A gdy już dotrzemy na miejsce i odepniemy przyczepę, nowy SUV Grandland Electric pokaże wam swoje drugie, sportowe oblicze. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 6.1 sekundy!
Czy nowy SUV Grandland Electric to strzał w dziesiątkę?
Opel stworzył samochód, który może realnie namieszać na rynku. Opel Grandland Electric z napędem AWD to nie jest kolejny, nudny elektryczny SUV, lecz to wszechstronna maszyna, która łączy bezemisyjną jazdę z potężną mocą, zaawansowaną technologią napędu na cztery koła i praktycznością, jakiej oczekujemy od rodzinnego auta. To zdecydowanie propozycja dla aktywnych rodzin, które nie chcą iść na kompromisy. To auto dla tych, którzy kochają wolność i niezależność, jaką daje możliwość zabrania ze sobą własnego sprzętu sportowego, gdziekolwiek poniosą ich oczy.
Źródło: Opel