Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Toyota opracowała nowy mały autobus wodorowy

Partnerstwo firm Toyota i CJPT z prefekturą Fukuoka wchodzi w nową fazę wraz z uruchomieniem pierwszego wspólnego programu wodorowego w transporcie publicznym. Nowy prototyp autobusu z małymi ogniwami paliwowymi zostanie wykorzystany go jego 40-kilometrowej trasie w ramach 1,5-letniego pilotażu. Próby tego14-miejscowego samochodu opartego na koncepcji Toyocie Coaster powinny doprowadzić do rozwoju modelu produkcyjnego firmy CJPT. Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT), spółka założona przez Toyotę w 2021 r., połączyła  japońskie firmy motoryzacyjne w celu rozwoju bezemisyjnego transportu w Japonii. W grudniu 2022 roku CJPT podpisała umowę z prefekturą Fukuoka na rozszerzenie lokalnego transportu opartego na  wodorze. Pierwszy wspólny projekt to pilotażowy program wykorzystujący małe autobusy elektryczne z ogniwami paliwowymi dla linii autobusowej .

Do obsługi 40-kilometrowego odcinka w prefekturach Fukuoka i Ōita Toyota opracowała prototyp małego autobusu FC, oparty na 20-miejscowej Toyocie Coaster. Autobus ma 6 990 mm długości, 2 100 mm szerokości i 2 630 mm wysokości i będzie oferował 14 miejsc siedzących dla kierowcy i pasażerów. Został wyposażony w elektryczny napęd na wodorowe ogniwa paliwowe z Toyoty Mirai drugiej generacji. Tak jak wszystkie pojazdy typu FCEV, nowy autobus jest bezemisyjny i przyjazny dla środowiska, a jednocześnie nie będzie wymagał długotrwałego ładowania baterii, gdyż tankowanie wodoru trwa tylko kilka minut. Napęd FCEV opiera się na silniku elektrycznym zasilanym energią produkowaną na bieżąco w ogniwach paliwowych, w reakcji chemicznej wodoru i tlenu, której jedynym produktem ubocznym jest czysta woda.

Partnerem projektu pilotażowego jest Kyushu Railway Company (JR Kyushu), która obsługuje linię autobusową Hikoboshi. 40-kilometrowy odcinek linii JR Hitahikosan będzie linią zastępczą między stacją Soeda i stacją Hita, która została uszkodzona przez ulewny deszcz. Testy prototypowego autobusu zaplanowano na jesień 2023 r. do wiosny 2025 r. Bazując na zgromadzonym doświadczeniu, Toyota i CJPT planują opracować seryjny wodorowy nowej generacji autobus.

Commercial Japan Partnership Technologies Corporation to spółka joint venture Toyoty, Isuzu, Suzuki i Daihatsu założona w kwietniu 2021 roku, której zadaniem jest popularyzacja w samochodach użytkowych najnowszych technologii z dziedziny elektryfikacji, automatyzacji prowadzenia, łączności i współdzielenia pojazdów. 26 grudnia 2022 roku CJPT i prefektura Fukuoka zawarły umowę partnerską o rozbudowie transportu wodorowego w regionie. Umowa obejmuje wprowadzenie autobusów i ciężarówek na wodór do komunikacji publicznej i logistyki, a także zakup samochodów osobowych na ogniwa paliwowe do oficjalnych flot instytucji samorządowych. Współpraca zakłada także promowanie rozwoju infrastruktury wodorowej przy głównych arteriach komunikacyjnych.

 


Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share