Volvo EX30 – mały, elektryczny SUV

Mały elektryczny SUV Volvo EX30

W Mediolanie we Włoszech zaprezentowano światu Volvo EX30, pierwszy mały elektryczny SUV klasy premium, który można już zamówić na wybranych rynkach. Ten model rozszerza ofertę szwedzkiego producenta samochodów do czterech w pełni elektrycznych modeli. Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na samochody elektryczne w dynamicznie rozwijającym się segmencie, Volvo EX30 ma na celu umocnienie pozycji Volvo na rynku.

Nowy mały SUV wyróżnia się stylowym wnętrzem, które promuje zrównoważone podejście. Volvo dba o szczegóły, łącząc starannie dobrane materiały, które podkreślają wyrazisty projekt graficzny wnętrza. Marka wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu i odnawialne, takie jak denim, len i wełna. Oferuje również różnorodne wyraziste kolory i faktury, tworząc odpowiedzialny design wnętrza nowego EX30.

Konsola centralna w Volvo EX30 posiada wielofunkcyjny system przesuwany, który pozwala dostosować przestrzeń według własnych preferencji. Górna część uchwytu na kubek może być wysunięta, aby pomieścić kubek kawy lub smartfon, lub przesunięta do tyłu, aby zyskać więcej miejsca. Dolny tunel zawiera schowek ochronny na drobne przedmioty, takie jak okulary przeciwsłoneczne lub douszne słuchawki, a większe przedmioty można umieścić na otwartej przestrzeni powyżej.

Pomysł centralizacji wewnątrz pojazdu EX30 jest również widoczny poprzez pojedynczy 12,3-calowy ekran umieszczony centralnie na desce rozdzielczej. Ten ekran zawiera wszystkie istotne informacje dla kierowcy i oferuje również prosty widok, który usuwa zbędne informacje, skupiając się tylko na najważniejszych. Ta funkcja jest szczególnie przydatna podczas jazdy nocą, ponieważ zmniejsza obciążenie wzroku podczas długich podróży.

Kilka słów o technologii akumulatorów. Volvo postawiło tutaj na wykorzystanie dwóch akumulatorów. W bazowej wersji Volvo EX30 jest wyposażone w 272-konny (343Nm) silnik umieszczony na tylnej osi, który współpracuje z akumulatorem o pojemności 54kWh. Ten akumulator jest wykonany w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej. Dzięki temu układowi samochód ma zasięg wynoszący 344 kilometry według normy WLTP, a maksymalna moc ładowania wynosi 134kW. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala obniżyć cenę tego małego SUVa. W droższej wersji zastosowano konstrukcję niklowo-manganowo-kobaltową, co przekłada się na większą wydajność. W tej konfiguracji dostępne jest 69kWh pojemności akumulatora. Dzięki temu zasięg wzrasta do 480 kilometrów na jednym ładowaniu, a maksymalna moc ładowania wynosi 153kW.

Najmocniejsza opcja dostępna dla Volvo EX30 to wariant Twin Motor Performance, w którym połączono akumulator NMC z dodatkowym drugim silnikiem elektrycznym. Ten wariant EX30, który posiada napęd na wszystkie koła, generuje moc 315kW, czyli 428KM i osiąga prędkość od 0 do 100km/h w 3,6 sekundy.

Pod względem technologicznym, Volvo EX30 jest pierwszym samochodem wyposażonym w nową generację popularnej funkcji Park Pilot Assist. Ten system umożliwia obsługę różnych rodzajów miejsc parkingowych, w tym równoległych, zakrzywionych czy prostopadłych, co sprawia, że parkowanie w ciasnych przestrzeniach staje się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Od przyszłego roku Volvo EX30 będzie również dostępne w wersji Cross Country. Zamówienia na tę specjalną wersję tego małego elektrycznego SUVa będą przyjmowane w 2024 roku, a produkcja rozpocznie się w tym samym roku.

 


Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share