Sportowe modele Toyoty z serii GR, takie jak GR Supra, GR Yaris i GR86, są inspirowane osiągnięciami zespołu Toyota Gazoo Racing i pokazują, że Toyota potrafi tworzyć samochody, które dostarczają kierowcom emocji za kierownicą. Modele GR SPORT są z kolei nawiązaniem do sukcesów marki w rajdach i wyścigach na całym świecie.
Toyota Gazoo Racing to zespół, który reprezentuje Toyotę w najbardziej prestiżowych światowych zawodach mistrzowskich. Zdobyli tytuły mistrza WRC, pięć razy wygrali 24-godzinny wyścig w Le Mans, są mistrzami świata w wyścigach długodystansowych i odnosili zwycięstwa w trudnym Rajdzie Dakar. Ale ich działalność nie ogranicza się tylko do rywalizacji. Jest to także centrum technologiczne Toyoty, w którym wykorzystuje się sprawdzone rozwiązania z motorsportu i zdobytą wiedzę do tworzenia nowych samochodów.
Linia GR powstała na bazie doświadczeń zespołów rajdowych i wyścigowych. To samochody, które oferują sportowe emocje. Mają dynamiczny wygląd, zostały starannie zaprojektowane pod względem aerodynamiki i mechaniki. Oprócz mocnych silników, wyróżnia je również sportowe pochodzenie, co symbolizuje oznaczenie GR, zawsze poprzedzające nazwę modelu.
Toyota GR Supra
Pierwszym samochodem z linii GR dostępnym na polskim rynku była GR Supra – klasyczne dwumiejscowe coupe. To auto wyróżnia się doskonałymi właściwościami jezdnymi, które są wynikiem jego szczególnych konstrukcyjnych cech – idealnych proporcji rozstawu osi i kół, równomiernego rozłożenia masy między przodem a tyłem oraz tylnego napędu.
GR Supra jest dostępna z dwoma do wyboru silnikami. Pierwszy to 3,0-litrowy silnik Twin Scroll z turbodoładowaniem, generujący moc 340 KM i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Drugi to 2,0-litrowy silnik Twin-Scroll Turbo, który rozwija moc 258 KM i posiada maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Oba silniki współpracują z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, choć ten mocniejszy silnik można także wyposażyć w sześciobiegową manualną skrzynię biegów z inteligentnym systemem sterowania iMT. W wersji z 3-litrowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy.
Czytaj także: NOWA TOYOTA YARIS 2023 – RUSZA REZERWACJA ONLINE
Toyota GR Yaris
W 2020 roku światło dzienne ujrzała GR Yaris, wyjątkowy hot hatch z rajdowym rodowodem. Model ten szybko zdobył ogromną popularność na całym świecie i stał się prawdziwym kultowym samochodem. Produkcja GR Yarisa jest ściśle limitowana i odbywa się w wyspecjalizowanej fabryce GR Factory w Japonii.
Samochód został stworzony na bazie architektury TNGA, która wykorzystuje unikalną płytę podłogową. Frontowa część platformy pochodzi od modelu GA-B Yaris, natomiast tylna część od GA-C Corolli. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe było wprowadzenie napędu 4×4 GR-FOUR, który przekazuje moc 261 KM generowaną przez trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1.6 litra. Samochód jest wyposażony w sześciobiegową manualną skrzynię biegów i potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,2 sekundy. Ważnym elementem projektu było również zmniejszenie masy i poprawa aerodynamiki – w efekcie samochód waży zaledwie 1280 kg, a stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg/KM.
Toyota GR86
W 2022 roku do gamy sportowych samochodów Toyoty dołączył model GR86. Na polskim rynku dostępna partia tych aut została wyprzedana w zaledwie 35 sekund, co czyni GR86 niezwykle wyjątkowym modelem.
Ten następca kultowego GT86 to czteromiejscowe coupe z napędem na tylną oś. Samochód zachował tradycyjny układ z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła. Pod jego maską znajduje się 2,4-litrowy silnik typu bokser o mocy 234 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm.
Model GR86, który wyposażony może być w sześciobiegową skrzynię manualną, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy, natomiast auto z automatyczną skrzynią biegów osiąga wynik 6,9 sekundy. Maksymalna prędkość samochodu z manualną skrzynią wynosi 226 km/h, a z automatyczną – 216 km/h. Standardowo, samochód jest wyposażony w tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu typu Torsen. W porównaniu z poprzednikiem, GR86 ma sztywniejszą konstrukcję, niższy środek ciężkości i jest o 20 kg lżejszy od swojego poprzednika. Dlatego, podobnie jak GT86, stał się ulubionym modelem pasjonatów driftingu.
Linia stylistyczna GR SPORT
Obecnie najpopularniejsze modele Toyoty są teraz dostępne w wersji GR SPORT, która charakteryzuje się sportowymi detalami stylistycznymi inspirowanymi zespołem TOYOTA GAZOO Racing. Te samochody są wyposażone w specjalne wzory felg, unikalne lakiery, liczby emblematów GR oraz posiadają sportowy wystrój wnętrza. Zazwyczaj wersje GR SPORT mają także zmienioną charakterystykę zawieszenia i układu kierowniczego.
Sprawdź również: ZABUDOWANA TOYOTA PROACE VERSO. KAMPER NA WAKACJE
Obecnie wersja GR SPORT jest dostępna w modelach Yaris, Yaris Cross, Corolla w wersjach hatchback, sedan i kombi TS, Toyota C-HR, RAV4, RAV4 Plug-in Hybrid oraz Hilux. Wariant GR SPORT będzie także oferowany w drugiej generacji Toyoty C-HR, która miała już swoją premierę 26 czerwca.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta