Żyjemy w motoryzacyjnym świecie, gdzie SUV-y nie tylko dominują na drogach, ale robią to z klasą i elegancją. Mowa oczywiście o serii Q modeli Audi, która od 2005 roku kusi kierowców swoją wszechstronnością. Zabieram was zatem w podróż po tej niezwykłej linii modelowej, gdzie luksus spotyka się z praktycznością, a każdy model ma coś wyjątkowego do zaoferowania. Przygotujcie się na przejażdżkę pełną ciekawostek!
Audi Q7 – pionier serii w klasie SUV
Zaczynamy od modelu, który rozpoczął całą serię – Audi Q7. To SUV, który w 2005 roku zadebiutował z pompą i pokazał, że wielkość ma znaczenie, ale w dobrym tego zanczenia stylu. Z liftingami w 2010 i 2019 roku, Q7 przeszło metamorfozę od dużego, ale nieporęcznego SUV-a do eleganckiego kolosa z nowoczesnym wnętrzem i technologią. Czy wspomniałem o hybrydowej wersji 60 TFSI e-quattro? To jak dodać trochę zieleni do tego metalowego giganta.
- Ciekawostki:
– Pierwsze Q7 pojawiło się w 2005 roku, oferując wówczas silniki benzynowe i diesla. Po liftingu w 2010 roku wprowadzono nowe silniki i 8-stopniową skrzynię biegów.
– W 2015 roku powstała druga generacja, gdzie Q7 przeszło na lżejszą konstrukcję ze stali i aluminium, z nowym wyposażeniem takich jak Virtual Cockpit i światła Matrix LED.
– W bieżącej ofercie znajdują się silniki 3.0 TFSI (333 KM), 3-litrowe TDI (218 i 272 KM), oraz SQ7 z 4-litrowym TDI, który ma 435 KM. Po liftingu w 2019 roku dołączyła wersja hybrydowa 60 TFSI e-quattro o mocy 456 KM.
Sprawdź również: Audi A6 Avant e-tron 2024. Szykuje się kolejna rewolucja. Czas na klasę Kombi
Audi Q8. SUV w stylu Coupe
Następnie mamy model Audi Q8 – to największy model w rodzinie, który zadebiutował w 2018 roku. Z opadającym dachem, który nadaje mu sylwetkę coupe, Q8 jest jak sportowy atleta w garniturze. Po liftingu, wersja Q8 chwali się nowymi reflektorami HD Matrix LED i światłami laserowymi, które sprawiają, że jazda nocą jest jak pokaz świetlny na Broadwayu.
- Ciekawostki:
-Audi Q8 zadebiutowało w 2018 roku jako największy model w serii. Jego charakterystyczną cechą jest opadający dach, nadający mu dynamiczny wygląd coupe.
– W ofercie znajdują się modele SQ8 i RS Q8 z 4-litrowym silnikiem TFSI, generującym 507 KM w modelu SQ8 i aż 600 KM w RS Q8.
– Po liftingu Q8 zyskało nowy grill, obręcze kół, zderzaki, a przede wszystkim zaawansowane reflektory HD Matrix LED i światła laserowe. Wnętrze zostało odświeżone, gdzie został wprowadzony nowy Virtual Cockpit i centralny ekran z nowymi aplikacjami.
– Dostępne są wersje z 3-litrowym dieslem o mocach 231 lub 286 KM oraz 3-litrowym TFSI 340 KM.
Audi Q5. Kompromis między miastem a przygodą
Model Q5 to odpowiedź Audi na pytanie – “Czy można mieć SUV-a, który jest idealny zarówno do miasta, jak i na weekendowe wypady?”. Pierwsza generacja z 2008 roku i jej następca z 2016 roku pokazują, że tak. W wersji hybrydowej i z pakietami Audi Business Edition, Audi Q5 jest jak szwajcarski scyzoryk – ma odpowiednie narzędzie do każdej sytuacji.
- Ciekawostki:
-Pierwsza generacja Q5 zadebiutowała z silnikami 2.0 TFSI 211 KM i 2- oraz 3-litrowymi TDI o mochach 170 i 240 KM. Po liftingu w 2012 roku wprowadzono wersję hybrydową i usportowioną odmianę SQ5.
-W 2016 roku Q5 zostało odświeżone jako druga generacja, a w 2020 roku przeszło kolejny lifting, dostosowując się do nowej linii stylistycznej Audi. W ofercie pojawiły się nowe silniki, w tym hybrydowe plug-in.
Audi Q3. Mały SUV, ale wariat
Audi Q3 to najmniejszy samochód z rodziny, ale nie dajcie się zwieść jego rozmiarom. Ten SUV jest jak młodszy brat, który zawsze chce udowodnić, że jest równie dobry jak jego starsze rodzeństwo. Z wersją RS Q3, która ma 400 KM – Q3 pokazuje, że rozmiar nie ma znaczenia, gdy mówimy o mocy.
- Ciekawostki:
-Model Q3 zadebiutował w 2011 roku z silnikami 2.0 TFSI o mocach 170 i 211 KM oraz 2.0 TDI o mocy 140 KM. W 2013 roku pojawiła się odmiana RS Q3 z 2.5-litrowym TFSI, która miała pod maską 360 KM.
-Najnowsza odsłona pojawiła się w 2018 roku. Wtedy Q3 zyskało bardziej muskularny i sportowy wygląd. A w jego ofercie znajdują się silniki TFSI o pojemnościach 1.4, 1.5 oraz 2.0, a także znajdziemy 2-litrowe TDI.
Audi e-tron. Elektryczna rewolucja serii Q modeli Audi
Na koniec mamy wersję e-tron – pierwszy elektryczny SUV Audi. W wyposażeniu z opcjonalnymi kamerami zamiast lusterek, samochód ten jest jak statek kosmiczny na kołach. Po liftingu w 2022 roku, model e-tron przemianowano na Q8 e-tron.
- Ciekawostki:
-Pierwszy elektryczny SUV Audi, oferowany z napędem quattro o mocy 313 KM lub 335 KM. W 2020 roku do oferty dołączył model e-tron S o mocy 503 KM.
-Po liftingu w 2022 roku, e-tron zmienił się w Q8 e-tron i został wyposażony w nowe reflektory HD Matrix LED, światła laserowe ze zwiększonym zasięgiem. Dostępne są wersje o mocach 340 KM i 408 KM.
-Model Q4 e-tron, który zbudowany został na platformie MEB, zadebiutował w 2021 roku. Oferuje on dużą przestrzeń wewnętrzną i trzy warianty mocy – 170, 204 oraz 299 KM.
Czytaj także: Odświeżone Audi Q8. Nowa przyszłość technologii i nowoczesności
Seria Q od Audi to więcej niż tylko SUV-y. To połączenie komfortu, stylu i różnych innowacji. Od pionierskiego wersji Q7 po elektrycznego e-trona, każdy model ma coś, co przyciąga uwagę – czy to przez wygląd, osiągi, czy technologię. To rodzina samochodów, która pokazuje, że nawet w świecie zdominowanym przez SUV-y, można wyróżnić się na tle innych.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe producenta