Autobusy wodorowe Toyoty jeżdżą po Madrycie

Madryt staje się drugą po Barcelonie metropolią w Hiszpanii, w której autobusy wodorowe Toyoty H2.City Gold CaetanoBus i Toyoty będą wozić pasażerów komunikacji miejskiej. Bezemisyjny autobus z napędem na ogniwa paliwowe Toyoty wygrał pierwszy duży przetarg na tego typu pojazdy w stolicy Hiszpanii. CaetanoBus zrealizuje zamówienie na 10 autobusów do 2024 roku.

H2.City Gold to autobus niskopodłogowy z aluminiowym nadwoziem, który od 2024 roku będzie wyposażony w moduły ogniw paliwowych nowej generacji Toyoty o mocy 70 kW. Są one jeszcze bardziej kompaktowe, lżejsze i wydajniejsze oraz mają większą gęstość energii niż do tej pory. Nowe moduły ogniw paliwowych produkowane są w Europie w centrum badawczo-rozwojowym Toyota Motor Europe (TME) w Zaventem koło Brukseli.

Wraz z montażem ogniw paliwowych nowej generacji zespół badawczo-rozwojowy CaetanoBus wprowadził w modelu H2.City Gold pewne usprawnienia. Elektryczny napęd na ogniwa paliwowe został lepiej zintegrowany i jest bardziej wydajny, zapewniając większy komfort jazdy i niższe zużycie wodoru. Ponadto zamontowano system odzyskiwania ciepła wydzielanego przez ogniwa paliwowe, które jest teraz wykorzystywane do ogrzewania wnętrza autobusu.

Z myślą o bezemisyjnych pojazdach CaetanoBus i Toyoty madrycki przewoźnik zainwestował 10,8 mln euro w budowę generatora wodoru oraz zasilającej go instalacji fotowoltaicznej.

Wodorowe autobusy z napędem na ogniwa paliwowe Toyoty wożą już pasażerów w Barcelonie, zamówiły je też firmy transportowe Alsa i Avanza. CaetanoBus wygrał kilka przetargów publicznych w różnych miastach z Hiszpanii. Ponadto w europejskich miastach w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Portugalii i Danii jeździ już łącznie ponad 115 bezemisyjnych pojazdów wyprodukowanych w Portugalii.

W związku z rosnącym zainteresowaniem bezemisyjnymi pojazdami przez firmy odpowiadające za transport publiczny w 2024 roku Toyota i CaetanoBus we współpracy z Industria Italiana Autobus (IIA) rozpoczną we Włoszech produkcję nowego modelu miejskiego autobusu H2.City Power z elektrycznym napędem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty.

 


Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share