Do dyspozycji kierowców została oddana obwodnica Sianowa – jest to droga S6. Miasto można omijać po jego północnej stronie korzystając z odcinka 5,5 km dwujezdniowej trasy pomiędzy węzłami Sianów Zachód i Sianów Wschód. Drogowcy cały czas kontynuują prace przy realizacji następnego odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa, do węzła Koszalin Wschód. Ma być on gotowy w przyszłym roku.
Obwodnica Koszalina i Sianowa
W roku 2019 częściowo została oddana do ruchu obwodnica Koszalina i Sianowa wraz z odcinkiem S6 Goleniów – Koszalin. Na odcinku drogi od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód, musiał być zmieniony projekt drogi ze względu na skomplikowane warunki gruntowo-wodne. W miejscu, gdzie miał powstać wiadukt pod linią kolejową Koszalin – Gdańsk została zaprojektowana estakada o długości niemal 800 metrów przechodząca nad linią kolejową. Zaproponowane rozwiązania pozwoliły nowemu wykonawcy na realizację prac w tym trudnym obszarze, w którym występują napięte zwierciadła wód gruntowych z kilkoma poziomami wodonośnymi.
Czytaj także: AUTOSTRADA A2 I A4 ZA DARMO! DARMOWA A1 TYLKO NA WAKACJE.
Węzeł Sianów Zachód (Gorzebądz)
Zaawansowany zakres robót, który został zrealizowany na wysokości Sianowa przez pierwotnego wykonawcę, pozwoliło wcześniej zamknąć prace na jezdniach głównych. Nie było by jednak możliwe oddanie do ruchu tego fragmentu trasy bez ważnej realizacji węzła drogowego Sianów Zachód w okolicy Gorzebądza. Węzeł ten był realizowany jako oddzielne zadanie i został ukończony w tym samym czasie co sianowski odcinek obwodnicy.
Sianów bez korków
Dotychczas na DK6, kierowcy jeździli bardzo wąską ulicą Armii Polskiej prowadzącą przez środek starówki w Sianowie. Użytkownicy mieli do pokonania ciasne zakręty pod kątem prawie 90 stopni i wiele skrzyżowań oraz przejść dla pieszych. To wszystko powodowało, że ruch w tym miejscu był bardzo wolny powodując częste tworzenie się korków. Sprawiało to uciążliwości związane z hałasem, spalinami, a także napiętrzało problemy w ruch lokalnym dla samych mieszkańców. Obecnie po udostepnieniu kierowcom obwodnicy cały ruch samochodów ciężarowych ominie Sianów. Zyskają nie tylko kierowcy jadący nową drogą ekspresową, ale również, albo przede wszystkim mieszkańcy Sianowa.
Mosty i wiadukty na obwodnicy
Podobnie jak pozostała część obwodnicy Koszalina i Sianowa, nowa trasa jest drogą ekspresową dwujezdniową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Znajdują się na niej dwa węzły drogowe. Jednym z nich jest nowo powstały węzeł Sianów Zachód, który łączy S6 z drogą DW203 i obecną DK6 oraz węzeł Sianów Wschód wybudowany w ramach pierwszego kontraktu na budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa, który kierowcy użytkują częściowo już od 2019 roku. Na obwodnicy Sianowa wybudowane są dwa wiadukty nad obwodnicą, powstały dwa mosty oraz wiadukt w ciągu S6 nad biegnącą drogą lokalną. Na tym odcinku drogi S6 musiało zostać również wykonane wzmocnienie podłoża – w ramach tych prac zostały umieszczone kolumny przemieszczeniowe o łącznej długości 38 118 metrów.
Sprawdź również: TOYOTA WPROWADZI NOWE WODOROWE OGNIWA PALIWOWE W 2026
Prace na odcinku do węzła Koszalin Wschód
Na dalszym odcinku obwodnicy prowadzącym od węzła Sianów Zachód do węzła Koszalin Wschód, o długości około 4,3 km, cały czas kontynuowane są prace budowlane. Budowlańcy realizują tam najbardziej skomplikowany element całej inwestycji jakim jest estakada ES-119. Do budowy tego obiektu wykorzystywane są dwie metody – nawisowa i nasuwania podłużnego. Prawie ukończone jest już nasuwanie przęseł. Postępy w pracy widać także przy realizacji przęseł metodą nawisową. Prace prowadzone są również przy budowie wiaduktu nad obwodnicą w rejonie Skwierzynka oraz na wiadukcie w ciągu obwodnicy. Codziennie postępują również prace w rejonie węzła Koszalin Wschód, gdzie wykonywany jest nasyp z lekkiego kruszywa (keramzytu). Zakończenie prac na tym fragmencie budowanej drogi planowane jest na drugi kwartał przyszłego roku.
Cała budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa jest dofinansowana kwotą 370,8 mln zł, które pochodzą ze środków programu POIiŚ Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe GDDKiA