Hyundai Ioniq 5 N z napędem na wszystkie koła to pierwszy seryjny sportowy samochód elektryczny marki N, który jeszcze bardziej przyspieszy elektryfikację Hyundaia. Debiut IONIQ 5 N planowany jest na lipiec 2023 roku.
W przypadku Ioniq 5 N, Hyundai Motor połączył globalną platformę modułową dla aut elektrycznych (E-GMP) z technologiami i doświadczeniem marki N, wyniesionymi ze sportów motorowych. Pozwoliło to podnieść poprzeczkę w zakresie opracowania elektrycznego samochodu sportowego i przygotować grunt pod model, który stanie się idealnym wyborem dla fanów dynamicznej jazdy, w każdych warunkach, przez cały rok.
Inżynierowie marki N zoptymalizowali dwusilnikową architekturę E-GMP modelu Ioniq 5 pod kątem wysokich osiągów w każdych warunkach jazdy – nawet na zamarzniętych jeziorach Arjeplog – wykorzystując know-how w zakresie możliwości napędu na cztery koła, zademonstrowanych przez rajdowego Hyundaia i20 N WRC Rally 1.
Ioniq 5 N będzie pierwszym seryjnym pojazdem marki N z napędem na wszystkie koła (AWD). Zdolność Ioniq 5 N do pokonywania zakrętów jest dodatkowo wzmocniona przez system N Drift Optimizer, który integruje rozkład momentu obrotowego między przednimi i tylnymi kołami, a także sztywność zawieszenia, odpowiedni układ kierowniczy oraz system e-LSD (elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) w celu stworzenia trybu jazdy przeznaczonego do driftu. Pomaga on kierowcom na każdym poziomie umiejętności czerpać radość z jazdy w poślizgach i został zaprojektowany ze szczególną troską o kierowców, którzy po raz pierwszy rozpoczynają przygodę z driftowaniem.
Dzięki e-LSD, specjalnie dostrojonemu do Ioniq 5 N, elektroniczna jednostka sterująca monitoruje sygnały z czujników kół, aby dokładnie określić, kiedy dane koło wymaga dodatkowego momentu obrotowego, aby poprawić ogólną przyczepność pojazdu. Oznacza to, że e-LSD poprawia prowadzenie podczas pokonywania zakrętów i szybkiej jazdy na torze wyścigowym, a także w niesprzyjających warunkach jazdy, takich jak lód i głęboki śnieg. e-LSD zaprojektowany specjalnie dla Ioniq 5 N zapewnia szybszą reakcję i większą precyzję, co jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę szybsze generowanie momentu obrotowego przez pojazdy elektryczne, w porównaniu z pojazdami spalinowymi.
Ponadto Ioniq 5 N wykorzystuje funkcję rozdziału momentu obrotowego, która jest zoptymalizowana pod kątem różnych trybów jazdy, umożliwiając kierowcy wybór poziomu momentu obrotowego zarówno dla przednich, jak i tylnych kół. Rozwiązania N Torque Distribution i e-LSD współpracują ze sobą, aby rozdzielać moc na wszystkie koła w różnym stosunku i są specjalnie zaprojektowane, aby szybko reagować na natychmiastowe i płynne dostarczanie siły napędowej, tak charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta