Lexus RZ 450e jest pierwszym modelem Lexusa rozwijanym od samego początku jako BEV. Celem jest nie tylko zapewnienie korzyści płynących z bezemisyjnej, całkowicie elektrycznej jazdy, ale wykorzystanie potencjału BEV do ponownego odkrycia wrażeń z jazdy. Aby to osiągnąć, samochód przeszedł szeroko zakrojone testy i udoskonalenia w centrum Shimoyama w Japonii, które wkrótce stanie się nową globalną siedzibą Lexusa.
Budowa samochodu na zupełnie nowej platformie elektrycznej z akumulatorami otworzyła nowe możliwości projektowe i swobodę tworzenia wyglądu, który odróżnia Lexusa RZ 450e od innych pojazdów. Jednocześnie jego stylistyka jest ewolucją designu Lexusa “Next Chapter”, obejmującą motywy, które można zobaczyć w innych nowych modelach Lexusa, takich jak RX.
RZ mierzy 4 805 mm długości, z rozstawem osi 2.850 mm i krótkimi zwisami – 995 mm z przodu, 960 mm z tyłu. Całkowita wysokość wynosi 1 635 mm, a szerokość 1 895 mm (bez lusterek zewnętrznych). Pod względem wymiarów zewnętrznych i zajmowanych miejsc model plasuje się pomiędzy średniej wielkości modelami crossoverów Lexusa NX i dużych RX.
Nowe reflektory są ujednolicone z korpusem wrzeciona. Ultrasmukłe, podkreślają motyw Lexusa L świateł do jazdy dziennej, podczas gdy główne reflektory i kierunkowskazy są mniej widoczne. Tył prezentuje fajny, zaawansowany technologicznie wygląd z dzielonym spojlerem dachowym, który wydłuża przepływ do tyłu i przyczynia się do stabilnych osiągów samochodu. Wydłużony pasek świetlny LED na całej szerokości samochodu stał się znakiem rozpoznawczym designu Lexusa. Tutaj owija się wokół muskularnych tylnych ćwiartek geometrycznym wzorem i ma wyjątkowo cienką część środkową, która rzuca nowy napis LEXUSA na tylnych drzwiach w ostry relief. Rozstaw kół tylny został poszerzony do 1 627 mm (+15 mm w stosunku do rozstawu kół przednich), co jeszcze bardziej podkreśla wygląd samochodu.
RZ jest pierwszym modelem produkcyjnym wyposażonym w nową oś elektryczną Lexusa, zaprojektowaną do użytku w pojazdach typu BEV. Jest to kompaktowy, modułowy pakiet, który składa się z silnika, przekładni i jednostki sterującej mocą (PCU), umieszczonej pomiędzy napędzanymi kołami. RZ wykorzystuje zarówno przednie, jak i tylne e-osie, które współpracują z systemem sterowania napędem na wszystkie koła DIRECT4 (szczegóły poniżej) w celu dostosowania postawy, przyczepności i rozdziału mocy pojazdu do warunków jazdy. Osie elektryczne są ciche, wydajne i zapewniają precyzyjną moc. Przedni silnik wytwarza 150 kW, a tylny 80 kW, łącznie zapewniając maksymalną moc 230 kW. RZ osiąga doskonałą efektywność energetyczną, a zużycie paliwa wynosi 16,8 kWh lub 18,7 kWh na 100 km w cyklu mieszanym WLTP, w zależności od rozmiaru kół i specyfikacji samochodu.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta