Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Koreański producent samochodów Kia właśnie ujawnił ambitny plan rozwoju na nadchodzące lata. Nowa strategia biznesowa Kia „Plan S 2030” to odpowiedź na globalne trendy w motoryzacji, takie jak elektromobilność, zrównoważony rozwój i lokalizacja produkcji. Firma zapowiada również dynamiczny wzrost, znaczne inwestycje oraz ekspansję w nowych segmentach rynku, w tym debiut w kategorii pick-upów. Zatem sprawdzamy, jakie zmiany czekają markę Kia i czego mogą się spodziewać kierowcy na całym świecie.
Rekordowe plany sprzedaży i inwestycje
Według założeń strategii „Plan S 2030”, Kia planuje sprzedawać na świecie aż 4,19 mln samochodów rocznie do 2030 roku, z czego ponad 2,33 mln będą stanowiły pojazdy zelektryfikowane , czyli elektryczne oraz hybrydowe. Tylko w samych samochodach elektrycznych koncern chce osiągnąć sprzedaż na poziomie 1,26 mln egzemplarzy. To aż 56% całkowitej sprzedaży, co czyni elektromobilność kluczowym elementem przyszłości marki.
Wzrost sprzedaży będzie wsparty ogromnymi inwestycjami, ponieważ firma planuje przeznaczyć na rozwój ok. 25,8 miliarda euro, z czego aż 11,7 mld euro trafi na rozwój nowych technologii i pojazdów elektrycznych, SDV (software-defined vehicles), robotyki oraz mobilności powietrznej (AAM).

Więcej samochodów hybrydowych i elektrycznych w ofercie
Zgodnie z nową strategią, do 2030 roku marka Kia zamierza podwoić sprzedaż samochodów hybrydowych – z 490 tys. planowanych w 2025 roku do ponad 1 miliona sztuk rocznie. Jednocześnie firma będzie dalej rozwijać gamę modeli elektrycznych. Do znanych już modeli EV3, EV4 i EV5 dołączy także nowy EV2, a także samochody użytkowe PBV (Platform Beyond Vehicle), które będą produkowane w nowych zakładach w Korei Południowej.
W celu zwiększenia mocy produkcyjnych Kia planuje wzrost zdolności wytwórczych z 3,63 mln aut w 2025 roku do 4,25 mln w 2030 roku. Produkcja modeli będzie odbywała się lokalnie, w zależności od rynku. SUV-y średnie i duże trafią do Ameryki Północnej, kompaktowe SUV-y i hatchbacki – do Europy, natomiast Indie skupią się na lokalnej produkcji SUV-ów kompaktowych.
Pierwszy pick-up marki Kia – Tasman
Jedną z największych motoryzacyjnych niespodzianek przygotowanych przez Kia jest jej wejście na rynek pick-upów. Już wkrótce zadebiutuje Kia Tasman, pierwszy pick-up w historii tej marki. Samochód trafi najpierw na rynek koreański, australijski i wschodzące rynki, gdzie producent planuje sprzedaż na poziomie 80 tys. egzemplarzy rocznie oraz chce osiągnąć 6% udziału w rynku.
Ale to nie koniec, w Ameryce Północnej Kia zamierza wprowadzić elektrycznego pick-upa, którego sprzedaż ma wynieść 90 tys. sztuk rocznie, co pozwoli uzyskać 7% udziału rynkowego. To dowód na to, że producent nie tylko chce umocnić swoją pozycję w segmencie SUV-ów i aut elektrycznych, ale także wkroczyć śmiało do kategorii zdominowanej dotąd przez marki amerykańskie.
Nowe fabryki i lokalizacja produkcji
Jednym z filarów strategii „Plan S 2030” jest lokalizacja produkcji pojazdów elektrycznych. Korea stanie się centrum rozwoju i produkcji EV, Ameryka Północna zajmie się większymi SUV-ami, a Europa i Indie skupią się na modelach dostosowanych do lokalnych rynków.
Już teraz zakłady Kia w Gwangmyeong (EVO) produkują model EV3, a w marcu 2025 rozpoczęła się tam produkcja EV4. W 2025 roku w zakładzie Hwaseong ruszy produkcja modelu PV5, a dwa lata później zobaczymy nowy model PV7. Docelowo Kia planuje sprzedawać 250 tys. elektrycznych aut użytkowych PBV na całym świecie.
Jaki cele finansowe ma strategia biznesowa Kia?
Kia zakończyła ubiegły rok z rekordowym wynikiem 66 miliardów euro przychodu i 11,8% marży operacyjnej. W 2025 roku koncern chce sprzedać 3,22 mln pojazdów (wzrost o 4,1%) i osiągnąć przychód na poziomie 68,8 mld euro, przy marży zysku operacyjnego wynoszącej 11%.
Jednak do 2030 roku Kia planuje osiągnąć aż 104,4 mld euro przychodu oraz ponad 11 miliardów euro zysku operacyjnego, utrzymując wysoką rentowność powyżej 10%. Trzeba przyznać, że są to bardzo śmiałe założenia.

Strategia biznesowa Kia to odważna i kompleksowa odpowiedź na wyzwania, jakie stawia przed producentami przyszłość motoryzacji. Więcej samochodów hybrydowych i elektrycznych, pierwszy pick-up marki Kia, lokalizacja produkcji oraz rozwój innowacyjnych technologii – to elementy, które mogą znacząco wzmocnić globalną pozycję firmy. Dla nas – klientów, oznaczać to może jeszcze szerszą i nowocześniejszą ofertę, a dla rynku powiew świeżości i innowacyjności w najbliższych latach.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe producenta