Rozwój elektromobilności w Polsce zaczyna nabierać tempa. Kierowcy elektryków mogą już szykować się na ogromne ułatwienie w podróżowaniu po całym kraju. Otwarto właśnie oferty w przetargu na dzierżawę terenów pod nowe ładowarki samochodowe na MOPach. Jak informuje GDDKiA, aż 31 nowych stacji ładowania elektryków może pojawić się w strategicznych punktach przy autostradach i drogach ekspresowych. To przełomowy krok w stronę zielonej transformacji transportu drogowego.
Przetarg z ogromnym zainteresowaniem
Do przetargu przystąpiło aż siedem podmiotów, z czego pięć z nich wyraziło chęć budowy stacji ładowania na wszystkich 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP-ach). Wśród oferentów znalazły się znane firmy z branży elektromobilności: Fastned, Ekoen, Greenway Polska, konsorcjum Tesla Poland i Tesla Germany oraz Brand Rock i Plus International. Oferty częściowe złożyli również Allego Poland z Allego oraz Tauron Nowe Technologie.
Ocena ofert będzie prowadzona na podstawie dwóch głównych kryteriów:
- czynsz podstawowy – stawka za dzierżawę 1 m² powierzchni (50% oceny),
- czynsz od przychodu – procent od przychodów ze sprzedaży ładowania (50% oceny).

Gdzie powstaną nowe miejsca ładowania samochodów elektrycznych?
Nowe ładowarki samochodowe na MOPach zostaną zlokalizowane przy najważniejszych trasach kraju: A1, A2, A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61. W ramach umowy operatorzy będą zobowiązani do budowy i obsługi szybkich stacji ładowania zarówno dla pojazdów osobowych, jak i ciężarowych.
Dla samochodów osobowych planuje się:
- cztery punkty ładowania o łącznej mocy 600 kW,
- co najmniej dwa punkty o mocy 150 kW.
Dla ciężarówek:
- łączna moc minimalna 3600 kW,
- dwa punkty o mocy co najmniej 350 kW.
Wyjątek stanowi MOP Zbójecka Góra (S7), gdzie przewidziano 1500 kW dla ciężarowych z jednym punktem o min. 350 kW.
Umowy dzierżawy mają obowiązywać przez 20 lat, co daje stabilność inwestycyjną i gwarancję długofalowego rozwoju infrastruktury.
Lista MOP-ów objętych inwestycją, 31 nowych stacji ładowania elektryków
Inwestycją objęto 31 MOP-ów zlokalizowanych w całej Polsce, między innymi przy odcinkach:
– A1 – Starcza, Gorzelanka, Wierzchowisko (Śląskie)
– A2 – Ciosny (Łódzkie)
– A4 – Krajków, Prószków, Paszczyna, Chotyniec, Hruszowice
– S3 – Lisiny, Przybiernów
– S7 – Zbójecka Góra, Pepłowo
– S8 – Ochędzyn, Niwiska
– S17 – Niwa Babicka
– S19 – Kamień, Janów Lubelski
– S61 – Górki, Niekrasy
Kolejne stacje ładowania już w drodze
To jednak nie koniec dobrych wiadomości. Do końca 2025 roku na siedmiu dodatkowych MOP-ach wyposażonych w stacje paliw i gastronomię, mają powstać kolejne miejsca ładowania samochodów elektrycznych. Łączna moc ładowarek wyniesie co najmniej 300 kW dla każdego z MOP-ów. Miejsca te obejmują drogi:
- A2 – Ostrów Kania (Mazowieckie)
- S6 – Kamień (Pomorskie)
- S19 – Obroki (Lubelskie)
- S17 – Pilawa (Mazowieckie)

Co dalej? Kolejne przetargi już w przygotowaniu
W najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie przetargów na dzierżawę kolejnych 48 MOP-ów o funkcji komercyjnej, z których aż 16 już objęto postępowaniami. Inwestorzy będą zobowiązani do budowy nie tylko stacji paliw i punktów gastronomicznych, ale również stacji ładowania zgodnych z regulacjami AFIR – standardami sieci TEN-T.
Nowe ładowarki samochodowe na MOPach
Ekspansja infrastruktury dla pojazdów elektrycznych to nie tylko konieczność ekologiczna, ale i odpowiedź na rosnące potrzeby użytkowników dróg. Dzięki nowym inwestycjom w ładowarki samochodowe na MOPach, podróżowanie elektrykiem stanie się łatwiejsze, wygodniejsze i bardziej przewidywalne. Już niebawem 31 nowych stacji ładowania elektryków stanie się rzeczywistością, a to jest realny krok w stronę nowoczesnej i zrównoważonej motoryzacji w Polsce.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Materiały prasowe GDDKiA