W roku 2023 PEUGEOT wprowadzi do swojej oferty nowe modele i technologie, które będą w pełni elektryczne. W ramach tego planu marka zamierza wprowadzić nowy system napędowy HYBRID, który został zaprojektowany przez Stellantis. System ten zostanie wprowadzony do modeli PEUGEOT 3008 i PEUGEOT 5008, a następnie do pozostałych modeli w ofercie. Ten nowy system będzie uzupełnieniem już istniejącej rodziny zelektryfikowanych zespołów napędowych, w tym napędów hybrydowych typu plug-in, napędów w 100% elektrycznych i napędów opartych na ogniwach paliwowych.
System PEUGEOT HYBRID 48V składa się z nowego silnika benzynowego PureTech o mocy 136 KM oraz nowej 6-stopniowej, dwusprzęgłowej, zelektryfikowanej skrzyni biegów z wbudowanym silnikiem elektrycznym. Ten system zapewnia dodatkowy moment obrotowy przy niskich obrotach i nawet o 15% niższe zużycie paliwa (z emisją CO2 od 126 g/km w modelu 3008 i od 128 g/km w modelu 5008). Podczas jazdy po mieście SUV z segmentu C z systemem HYBRID może przez ponad 50% czasu poruszać się wyłącznie w zeroemisyjnym trybie elektrycznym, co jest bardzo korzystne.
Kierowca otrzymuje informacje o funkcjonowaniu systemu HYBRID poprzez komunikaty wyświetlane na zestawie wskaźników PEUGEOT i-Cockpit®, a aktywacja różnych trybów jazdy odbywa się automatycznie. W trakcie normalnej jazdy oba silniki – benzynowy i elektryczny – pracują razem lub osobno, by zoptymalizować wykorzystanie energii. Podczas szybkiego przyspieszania silnik elektryczny dostarcza dodatkowej siły napędowej silnikowi benzynowemu przy niskich obrotach. Podczas hamowania silnik benzynowy wyłącza się, a silnik elektryczny staje się generatorem prądu, ładowanym akumulatorem trakcyjnym o napięciu 48 V. W mieście, na krótkich odcinkach i podczas manewrowania samochodem, wyłącznie silnik elektryczny zapewnia napęd, co oznacza, że pojazd porusza się bezemisyjnie.
Nawet o 15% mniejsze zużycie paliwa, co prowadzi do niższej emisji CO2, wynoszącej 126 g/km w przypadku modelu 3008 i 128 g/km dla modelu 5008. W porównaniu z tradycyjnym napędem benzynowym o podobnych parametrach, system HYBRID w SUV-ie z klasy C pozwala na oszczędność średnio 1 litra paliwa na każde 100 km (w cyklu mieszanym WLTP). Oszczędność ta jest szczególnie zauważalna w mieście (-2,5 l/100 km) i na trasach pozamiejskich (-0,7 l/100 km), podczas gdy zużycie paliwa na autostradzie pozostaje niezmienione. Skutkiem mniejszego zużycia paliwa jest średnie obniżenie emisji CO2 w modelach 3008 i 5008 o 20 g/km (w cyklu mieszanym WLTP). W przypadku wystarczająco naładowanego akumulatora, system HYBRID umożliwia ruszanie z miejsca, manewrowanie (np. podczas parkowania) oraz jazdę z niską prędkością (np. w przypadku dużego natężenia ruchu) w trybie 100% elektrycznym. Podczas jazdy po mieście modele PEUGEOT 3008 i PEUGEOT 5008 HYBRID mogą poruszać się wyłącznie w trybie elektrycznym przez ponad 50% czasu. Przy wyższych prędkościach (do 145 km/h) silnik spalinowy wyłącza się, gdy noga zdejmowana jest z pedału przyspieszenia podczas jazdy ze stałą prędkością lub w fazach zwalniania. Podczas przyspieszania przy niskich obrotach silnika spalinowego, silnik elektryczny dostarcza dodatkowego momentu obrotowego poprzez krótkotrwały “boost”, który pozwala zrekompensować opóźnienie turbosprężarki oraz uniknąć niepotrzebnych zmian biegów, co zapewnia większy komfort i dynamikę jazdy. Dodatkowo, przy energicznym wciśnięciu pedału gazu, silnik elektryczny dostarcza dodatkowe 9 kW (około 12 KM) mocy.
Każdy składnik tworzący powyższy innowacyjny układ napędowy został ulokowany pod maską silnika, poza akumulatorem trakcyjnym o mocy 48 V, którego pozycja znajduje się pod lewym przednim fotelem w samochodach PEUGEOT 3008 i PEUGEOT 5008.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta