Budowa drogi ekspresowej S11 to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce. Szczególnie istotne jest połączenie drogi S11 z A1, czyli autostradą, które ułatwi komunikację między Górnym Śląskiem a innymi regionami kraju. Opracowanie dokumentacji projektowej dla S11 od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie to kluczowy krok w realizacji tej inwestycji.
Nowe warianty rozwiązań wysokości węzeł Piekary Śląskie
Jak informuje GDDKiA, projektanci przygotują co najmniej trzy warianty geometrii węzła Piekary Śląskie. Każdy z nich będzie poddany mikrosymulacji ruchu, co pozwoli na ocenę jego przepustowości i funkcjonalności. Analiza ta ma na celu zweryfikowanie, które z proponowanych rozwiązań zapewni optymalny przepływ ruchu i najlepiej wpisze się w potrzeby lokalnej i międzymiastowej komunikacji.
Dokumentację projektową opracuje firma Multiconsult z Warszawy, z którą podpisano umowę o wartości 6,1 mln zł. Na wykonanie tej dokumentacji przewidziano 15 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Połączenie drogi S11 z A1 a zakres prac projektowych
W ramach koncepcji programowej uwzględniono budowę drogi ekspresowej S11 na odcinku węzeł Radzionków – węzeł Piekary Śląskie w wariancie II (tzw. wariant niebieski), który wskazano we wniosku o decyzję środowiskową (DŚU).
Dodatkowo dokumentacja obejmie:
- analizy i prognozy ruchu,
- dostosowanie przebudowywanej infrastruktury do planowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca,
- modernizację węzła Piekary Śląskie,
- przebudowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 911,
- budowę dodatkowych jezdni po obu stronach przyszłej S11,
- połączenie ekspresówki z drogami poprzecznymi,
- projekt obiektów inżynieryjnych, przepustów i infrastruktury ochrony środowiska.
Analiza przepustowości może jednak wymusić modyfikację pierwotnych założeń projektu, a w konsekwencji konieczność uzyskania nowej decyzji środowiskowej.
Dokumentacja projektowa dla S11, czyli podział i decyzje środowiskowe
W ubiegłym roku złożono wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla całej trasy S11 w województwie śląskim. W ramach procedury oceny oddziaływania na środowisko Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach wybrała najbardziej ekologiczną opcję dla pierwszego odcinka (od granicy woj. opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór), czyli wariant D. Ten wybór zaakceptowała GDDKiA.
Dokumentacja projektowa dla S11 została podzielona na trzy odcinki:
- Granica woj. opolskiego i śląskiego – granica powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego,
- Granica powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego – węzeł Radzionków,
- Węzeł Radzionków – węzeł Piekary Śląskie.
S11 węzeł Piekary Śląskie z A1 to kluczowe połączenie drogowe
Planuje się, że budowa drogi ekspresowej S11 na odcinku od granicy województwa opolskiego do węzła Piekary Śląskie obejmie 65 km i będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj” w latach 2028-2031. Warunkiem znaczącym jest tu uzyskanie decyzji środowiskowych i finansowania.
Parametry techniczne drogi ekspresowej S11
- klasa techniczna drogi: S,
- przekrój poprzeczny: 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu),
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m,
- szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m.

Duże znaczenie trasy dla transportu krajowego
Budowa S11 zapewni szybkie połączenie Górnego Śląska z Poznaniem i Pomorzem Zachodnim. Po zakończeniu inwestycji trasa S11 będzie miała ponad 580 km, a wraz z drogą S6 od Kołobrzegu do Koszalina aż 620 km. Pozwoli to na przejazd z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie w nieco ponad 5 godzin.
Inwestycja została już uwzględniona w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Realizacja całego przedsięwzięcia pozwoli na sprawniejsze przemieszczanie się między województwami, poprawi płynność ruchu i wpłynie na rozwój gospodarczy regionu. Teraz pozostaje czekać na zakończenie etapu projektowego i początek prac budowlanych.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe GDDKiA