Droga ekspresowa S19 Babica – Jawornik, to na tej trasie powstaje obecnie najwyższa estakada w Polsce. Jest ona przykładem inżynierii i nowoczesnego budownictwa drogowego. Projekt realizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad obejmuje budowę estakady ES-26, która w najwyższym punkcie osiąga 80 metrów wysokości. Punkt ten sprawia, że jest to najwyższy obiekt tego typu w naszym kraju i przewyższa nawet wieżę Bazyliki Mariackiej w Krakowie.
Od wizji do realizacji całego projektu
Estakada ES-26 jest częścią drogi usytuowanej między miejscowościami Żarnowa i Godowa. Jest ona ośmioprzęsłową konstrukcją o długości 1082 metrów i szerokości 29 metrów. Jej projekt uwzględnia aspekty techniczne i funkcjonalne, ale również estetyczne, dzięki czemu konstrukcja harmonijnie wpisuje się w otaczający ją pagórkowaty teren przypominający krajobrazy Bieszczad. Wyzwanie stanowiło nie tylko posadowienie estakady w trudnym terenie, ale również zapewnienie jej stabilności a przede wszystkim bezpieczeństwa użytkowania. W najbardziej niekorzystnych warunkach geologicznych konieczne było wykonanie betonowych pali o średnicy 1,5 metra i długości dochodzącej do 42 metrów.
Sprawdź także: Droga krajowa DK91 w budowie. Rozpoczęcie prac na kolejnym odcinku pomiędzy Częstochową a Katowicami
Realizacja estakady ES-26 wymaga użycia ponad 80 tysięcy metrów sześciennych mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tysięcy ton stali, zarówno konstrukcyjnej, jak i sprężającej. Takie ilości materiałów świadczą o skali przedsięwzięcia i zaawansowaniu technologicznym projektu. Wysokość konstrukcyjna ustroju nośnego estakady, która wynosi maksymalnie 12,5 metra, pozwala na umieszczenie pod nią, oczywiście w przenośni, domu jednorodzinnego lub czterech słoni stojących jeden na drugim.
Droga ekspresowa S19 to ważna część infrastruktura drogowej
Projekt S19 Babica – Jawornik to nie tylko estakady, ale również kompleksowa rozbudowa infrastruktury drogowej regionu. W ramach inwestycji powstaje 11,6 km drogi ekspresowej o dwujezdniowym przekroju z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasem awaryjnym. Dodatkowo realizowane są obiekty inżynierskie takie jak wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik. Wszystko to przy ścisłym uwzględnieniu aspektów ekologicznych i minimalizacji wpływu na środowisko.
Duże wyzwania geologiczne
Budowa w regionie o skomplikowanej budowie geologicznej, charakteryzującym się zróżnicowanym ukształtowaniem terenu, stanowiła istotne wyzwanie. Przeprowadzone badania geologiczne, wiercenia i sondowania pozwoliły na dokładne rozpoznanie warunków podłoża, co było kluczowe dla zaplanowania i bezpiecznej realizacji projektu. Obszar ten charakteryzuje się występowaniem obszarów osuwiskowych, co wymagało szczególnego podejścia projektowego i wykonawczego.
Zobacz również: Droga ekspresowa S16. Wybrano wykonawcę odcinka Knyszyn – Krynice. Realizacja coraz bliżej
Kiedy pojedziemy nową estakadą?
Zgodnie z podpisaną umową roboty budowlane mają zostać ukończone w ciągu 26 miesięcy, czyli do września 2026 roku, nie licząc tak zwanych okresów zimowych. Projekt realizowany jest w systemie “Projektuj i buduj” przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe GDDKiA