Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Nissan GT-R R32 powraca jako elektryczna wersja R32 EV. To połączenie legendy z nowoczesnością. Czy zobaczymy go na naszych drogach?

Nissan GT-R R32
Nissan GT-R R32, źródło: Nissan

Tokyo Auto Salon 2025 stało się miejscem wyjątkowej premiery, która wywołała niemałe poruszenie wśród miłośników motoryzacji. To tam właśnie został zaprezentowany Nissan GT-R R32 EV w wersji elektrycznej. Projekt ten łączący klasyczną motoryzacyjną legendę z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Inicjatywa ta powstała w ramach eksperymentu zespołu badawczo-rozwojowego Nissana, który postawił sobie ambitny cel – zachować wyjątkowy charakter i osiągi kultowego modelu GT-R, ale jednocześnie dostosować go do obecnej technologicznej motoryzacji.

Połączenie pasji i innowacji

Za sterami tego przełomowego projektu stanął Ryozo Hiraku – inżynier specjalizujący się w elektrycznych zespołach napędowych, a zarazem pasjonat i były właściciel Nissan GT-R R32. Jego marzeniem było stworzenie wersji tego modelu, która mogłaby przetrwać kolejne dekady bez kompromisów związanych z tradycyjnym silnikiem spalinowym. „Chciałem, aby R32 GT-R pozostał ikoną również za 30 lat. Elektryfikacja to sposób na zachowanie jego dziedzictwa” – tłumaczy Hiraku.

Elektryczny R32 GT‑R to niezmienne DNA i moc nowoczesnego napędu

Z zewnątrz elektryczny R32 wygląda jak klasyczny Nissan GT-R i utrzymany jest w eleganckim kolorze Gun Metallic. Jednak pod jego nadwoziem skrywa się zupełnie nowy napęd. Oryginalny 2,6-litrowy silnik RB26DETT z podwójnym turbodoładowaniem ustąpił miejsca elektrycznej jednostce napędowej. Zamiast tradycyjnej jednostki benzynowej, R32 EV otrzymał dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 435 KM i momencie obrotowym 680 Nm. Energia ta dostarczana jest przez akumulator o pojemności 62 kWh, który został zapożyczony z modelu Nissan Leaf NISMO RC02. Bateria została umieszczona w miejscu tylnej kanapy, co pozwoliło na optymalne rozłożenie masy i zachowanie dynamicznego charakteru samochodu.

Elektryczny R32 GT‑R
Elektryczny R32 GT‑R, źródło: Nissan

Choć nowy R32 EV jest cięższy od pierwowzoru o około 370 kg, to inżynierowie zadbali o to, aby osiągi dorównywały oryginałowi. Dzięki natychmiastowej reakcji elektrycznych silników na naciśnięcie pedału przyspieszenia, samochód zapewnia wrażenia równie ekscytujące jak legendarny spalinowy Nissan R32 GT-R.

Nowoczesne zawieszenie i precyzyjny napęd

Jednym z największych wyzwań projektu było wierne odwzorowanie legendarnego systemu napędowego na cztery koła ATTESA E-TS. W wersji spalinowej to właśnie on zapewniał doskonałą przyczepność i stabilność auta. W R32 EV zastosowano nowoczesny układ napędu elektrycznego, który dzięki zaawansowanym czujnikom jest jeszcze bardziej precyzyjny niż oryginalny system.

Samochód wyposażono w sportowe zawieszenie NISMO oraz amortyzatory Öhlins, które redukują przechyły nadwozia i zapewniają stabilność jazdy nawet przy większej masie. Układ hamulcowy zapożyczono został z modelu R35 GT-R. To oznacza większe tarcze oraz zaciski monoblock, które gwarantują pewne i skuteczne zatrzymanie auta. Całość dopełniają 18-calowe felgi inspirowane oryginalnym R32, które podkreślają jego klasyczny charakter.

Fotele Recaro Nissan R32 EV
Fotele Recaro Nissan R32 EV, źródło: Nissan

Połączenie legendy z nowoczesnością to wyjątkowe wrażenia z jazdy

Choć wiele elektrycznych samochodów jest niemal bezgłośnych, to Nissan zadbał o to, aby elektryczny R32 GT-R zachował swój wyjątkowy dźwięk. W kabinie zastosowano system audio, który symuluje brzmienie legendarnego silnika RB26DETT. Dodatkowo zmiana biegów odbywa się za pomocą łopatek przy kierownicy, a system wibracyjny imituje uczucie pracy sprzęgła.

Wnętrze samochodu, choć wzbogacone zostało o nowoczesne rozwiązania, to mimo wszystko zachowuje stylistykę oryginalnego GT-R. Niemniej jednak, wskaźniki analogowe zastąpiono wysokiej rozdzielczości ekranami cyfrowymi, które dostarczają teraz kierowcy kluczowych informacji. Nowe fotele Recaro zapewniają sportowy komfort, a deska rozdzielcza utrzymana jest w duchu klasycznej wersji R32.

Czy nowy Nissan R32 EV ma szansę na produkcję seryjną?

Choć projekt R32 GT R na prąd jest jedynie eksperymentem, to zdobyta wiedza może wpłynąć na przyszłe modele elektryczne Nissana. Pojazd przeszedł rygorystyczne testy pod okiem Hiroyoshiego Kato – legendarnego kierowcy testowego Nissana, który współtworzył oryginalny model GT-R R32. To właśnie jego wskazówki pomogły dostroić dynamikę jazdy, aby zachować ducha kultowego GT-R.

Na chwilę obecną Nissan jednak nie planuje seryjnej produkcji R32 EV, ale projekt stanowi dowód na to, że przyszłość motoryzacji może czerpać inspirację z jej bogatej historii. „To nasz hołd dla legendy i krok w stronę przyszłości” – podsumował Ryozo Hiraku.

Wnętrze Nissana GT-R
Wnętrze Nissana GT-R, źródło: Nissan

Nissan GT-R R32 w nowej, elektrycznej odsłonie

Elektryczny R32 GT-R to unikalne połączenie klasyki z nowoczesnością, które udowadnia, że legendarne modele mogą odnaleźć się w erze elektromobilności. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym udało się zachować sportowy charakter i emocjonujące wrażenia z jazdy. Czy to początek nowego rozdziału w historii GT-R i marki Nissan? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – Nissan R32 EV to innowacja, budzi emocje wśród fanów motoryzacji na całym świecie.


Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe producenta

Sprawdź także
Czytaj więcej

BMW Concept Touring Coupe

Podczas otwarcia Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2023 BMW prezentuje jako światową premierę BMW Concept Touring Coupe. Dwuosobowe coupe…
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share