Francuska marka samochodowa Peugeot wprowadziła zmiany w układach napędowych dla swoich modeli Peugeot 3008 Hybrid i Peugeot 5008 Hybrid. Samochody są teraz wyposażone w nową technologię napędu hybrydowego z instalacją 48V. Zaprojektowany przez Stellantis nowy system napędowy Hybrid, który trafił do oferty Peugeot 3008 i Peugeot 5008, zadebiutował właśnie w Polsce.
System Peugeot Hybrid 48V składa się z silnika benzynowego PureTech nowej generacji o mocy 136 KM, współpracującego z nową 6-stopniową, dwusprzęgłową, zelektryfikowaną skrzynią biegów z wbudowanym silnikiem elektrycznym. Cały układ połączony jest z akumulatorem trakcyjnym doładowywanym podczas jazdy, zapewnia dodatkowy moment obrotowy przy niskich obrotach i nawet o 15% niższe zużycie paliwa.
Podczas jazdy w mieście, SUV z nowym systemem Hybrid może przez ponad 50% czasu poruszać się wyłącznie w trybie elektrycznym. Wszystkie elementy wchodzące w skład nowego zespołu napędowego są umieszczone pod klapą silnika, z wyjątkiem akumulatora trakcyjnego 48 V, który jest zamontowany pod przednim lewym fotelem kierowcy.
PureTech 1.2 nowej generacji
Silnik benzynowy PureTech o pojemności 1.2 to nowa generacja jednostki napędowej opracowanej przez markę Peugeot. Został on specjalnie zaprojektowany z myślą o optymalnej współpracy z napędem hybrydowym.
Jest to 3-cylindrowa jednostka o pojemności 1199 cm3, która generuje moc 136 KM (100 kW) przy 5500 obr/min. Jego moment obrotowy wynosi 230 Nm już przy 1 750 obr/min.
Czytaj także: Nowy Peugeot 3008 – elegancki elektryk
Silnik ten współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii, która zdecydowanie poprawia jego kulturę pracy. Silnik wyposażony jest teraz w łańcuch rozrządu zamiast paska, co obniża koszty przeglądów.
Jedną z kluczowych cech nowego silnika jest jego działanie zgodne z cyklem Millera, co według zapewnień producenta, ma poprawić efektywność cieplną całego procesu spalania. Dzięki temu silnik ma być bardziej wydajny i ekologiczny. Sam silnik benzynowy 1,2 l PureTech jest zgodny z normą Euro 6.e, co oznacza, że spełnia on najnowsze obowiązujące normy emisji spalin.
Nowa skrzynia biegów Peugeot
W modelach 3008 i 5008 zastosowano nową zelektryfikowana, 6-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów skrzynię biegów e-DCS6 (Dual Clutch System), która została zaprojektowana specjalnie na potrzeby systemu napędów hybrydowych Peugeot Hybrid 48 V.
W obudowie skrzyni biegów umieszczony jest również silnik elektryczny, falownik i elektroniczny moduł sterowania, co pozwoliło zoptymalizować rozmiary i masę całego zespołu napędowego oraz zapewnić doskonałe parametry pracy podczas jazdy.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów e-DCS6 umożliwia płynną i szybką zmianę biegów, co przekłada się nie tylko na komfort jazdy, ale również zmniejszone zużycie paliwa. Dzięki temu, skrzynia biegów e-DCS6 zapewnia wyższą wydajność i większą przyjemność z jazdy.
Silnik elektryczny e-Motor
Silnik elektryczny e-Motor to kluczowy element całego systemu napędowego Peugeot Hybrid 48 V. Jest on zintegrowany ze skrzynią biegów e-DCS6, dzięki czemu umożliwia ona jazdę w trybie w czysto elektrycznym przy niskim zapotrzebowaniu na moment obrotowy i wspomaga pracę silnika spalinowego w celu ograniczenia zużycia paliwa.
Sprawdź również: Peugeot e3008. Zapowiedź nowego SUVa
W momencie, kiedy samochód zwalniania, silnik elektryczny pełni rolę generatora prądu – umożliwia doładowywanie akumulatora 48 V. Zintegrowany ze skrzynią biegów silnik elektryczny wspomaga także pierwszy rozruch silnika spalinowego w warunkach niskich temperatur. W pozostałych przypadkach uruchomienie silnika spalinowego możliwe jest poprzez użycie rozrusznika 48V.
Silnik e-Motor wykorzystywany jest do różnych celów w zależności od warunków jazdy. W trybie jazdy miejskiej, kiedy nie potrzebujemy wysokich obrotów, silnik e-Motor może samodzielnie napędzać samochód, umożliwiając jazdę w całkowicie elektrycznym. Podczas przyspieszania lub jazdy z wyższymi prędkościami, silnik e-Motor współpracuje z silnikiem benzynowym, dostarczając mu dodatkowego momentu obrotowego, co zwiększa wydajność i dynamikę jazdy.
Nowy układ napędowy Peugeot Hybrid został wprowadzony w zamian za silnik 1.2 PureTech 130 EAT8. W najbliższym czasie będzie on również dostępny w innych modelach marki Peugeot jak 208, 2008, 308, 308 SW i 408.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta