Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6 to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Jak informuje GDDKiA, Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków obwodnicy o łącznej długości 49 km. Jest to przełomowy moment dla kierowców, którzy już w niedalekiej przyszłości skorzystają z nowej trasy.
Nowy etap realizacji inwestycji
Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone pod koniec września ubiegłego roku. Procedura obejmowała liczne konsultacje społeczne oraz ponowną ocenę oddziaływania na środowisko. Po zaledwie pięciu miesiącach Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję umożliwiającą przejście inwestycji do etapu robót budowlanych. Dzięki temu zatwierdzono rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości. Dodatkowo rozpoczną się także procedury odszkodowawcze dla właścicieli gruntów przejętych pod inwestycję, co jest dla nich ważną informacją.

Przetargi na wybór wykonawców
Proces wyboru firm budowlanych rozpoczął się w grudniu ubiegłego roku i wzbudził ogromne zainteresowanie wśród wykonawców. Na wszystkie trzy odcinki obwodnicy wpłynęło ponad 1600 zapytań przetargowych. Dokładna analiza tych ofert pozwoli GDDKiA na wybór najlepszej z nich, a podpisanie umów planowane jest na IV kwartał tego roku.
Plan budowy i harmonogram realizacji – obwodnica na odcinku Kołbaskowo-Goleniów
Wykonawcy będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze planowanych odcinków oraz zrealizować ich prace budowlane. Inwestycja została podzielona na trzy kluczowe fragmenty:
- Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km) – powstaną dwa węzły drogowe oraz 18 obiektów mostowych, w tym osiem przejść dla zwierząt,
- Dołuje – Police (11,9 km) – w ramach budowy powstaną dwa węzły drogowe oraz 14 obiektów mostowych,
- Police – Goleniów (23,4 km) – ten odcinek obejmie budowę tunelu pod Odrą, dwóch nowych węzłów drogowych oraz rozbudowę jednego istniejącego.
Tunel pod Odrą na obwodnicy Szczecina – najdłuższy tunel drogowy w Polsce
Najbardziej wymagającym elementem całej tej inwestycji jest tunel pod Odrą na obwodnicy Szczecina. Ten imponujący obiekt o długości 5 km będzie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. Zostanie on wydrążony przy użyciu maszyny TBM o średnicy niemal 15 metrów. Jego konstrukcja uwzględni 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły do ewakuacji w sytuacjach awaryjnych. Spód tunelu znajdzie się 51 metrów poniżej poziomu terenu, a jezdnia będzie na głębokości 45 metrów poniżej powierzchni gruntu.

Nowa droga to korzyści dla regionu
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina ma kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji w regionie. Nowa droga odciąży istniejącą infrastrukturę, redukując korki i przyspieszając przejazdy. Szczególnie skorzystają mieszkańcy Polic, którzy obecnie muszą pokonywać 58 km, aby dostać się do węzła Goleniów Północ. Dzięki nowej trasie dystans ten skróci się do 23 km, a czas podróży zmniejszy się kilkukrotnie.
Ponadto, trasa domknie ring wokół Szczecina, co poprawi skomunikowanie miasta z siecią dróg szybkiego ruchu. Nowy układ drogowy wpłynie również na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz komfort podróży.
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6 to strategiczna inwestycja dla Pomorza Zachodniego. Jej realizacja przyczyni się znacznie do usprawnienia transportu oraz rozwoju gospodarczego właśnie w tym regionie. Prace budowlane mają zakończyć się w 2028 roku dla odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police. Odcinek z tunelem pod Odrą zostanie oddany do użytku w 2032 roku. Dzięki nowej infrastrukturze, Szczecin stanie się jeszcze lepiej skomunikowany z resztą kraju, a także Europy.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe producenta