Toyota ogłosiła, że zupełnie nowa Toyota Prius piątej generacji będzie dostępny w Europie w formie wyłącznie PHEV o mocy 220 KM, oferując lepszą wydajność i dwukrotnie większy zasięg elektryczny niż jego poprzednik. Europejska premiera zelektryfikowanego modelu odbyła się 5 grudnia 2022 roku, a pierwsze dostawy rozpoczną się wiosną 2023 roku.
Pod względem designu Toyota Prius w specyfikacji UE nie różni się od wersji japońskiej. Piąta generacja jest wprawdzie najbardziej atrakcyjna wizualnie w historii Priusa, z ładniejszą i bardziej aerodynamiczną konstrukcją. Nowoczesne akcenty, cienkie oświetleniowe LED tworzą bardziej atrakcyjną bryłę pojazdu.
Projektanci Toyoty sprawili, że nowy Prius jest o 46mm krótszy, szerszy o 22mm i o 50mm niższy niż jego poprzednik, 19-calowe felgi aluminiowe znajdziemy w wyższych wersjach wyposażenia.
Wnętrze w kolorze czarnym posiada niższą pozycję siedzącą, kierownice wypełniono przyciskami sterującymi, duży ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 12,3 cala oraz wysoko zamontowany cyfrowy zestaw zegarów, który zmienia kolory zgodnie z powiadomieniami z systemu Toyota Safety Sense ADAS.
Nowy Prius bazuje na platformie GA-C drugiej generacji Toyota New Global Architecture (TNGA), która zapewnia mniejszą masę, większą sztywność i niższy środek ciężkości. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, który występował zarówno w formie hybrydowej, jak i hybrydowej plug-in, nowa generacja jest dostępna wyłącznie jako PHEV. Europejscy nabywcy mają dostęp do najmocniejszego układu napędowego o łącznej mocy 220KM, co stanowi znaczącą poprawę w porównaniu do poprzednika.
Toyota nie ogłosiła żadnych danych dotyczących osiągów, ale podejrzewamy, że zostaną one znacznie poprawione. Nowy system PHEV składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o pojemności 2,0 litra o mocy 146KM, pojedynczego silnika elektrycznego montowanego z przodu o mocy 158KM oraz nowego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13,6kWh, który jest zainstalowany pod tylnymi siedzeniami. Większa bateria i lepsza wydajność pozwalają nowemu modelowi zaoferować ponad dwukrotnie większy zasięg EV niż ustępujący Prius. Opcjonalnie Toyota oferuje ogniwa słoneczne na dachu, które dodatkowo zwiększają zdolność modelu do zerowej emisji przy użyciu energii słonecznej.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Źródło: zdjęcia i materiały prasowe producenta