Wiadomości, premiery, porady motoryzacyjne.

Inteligentne wspomaganie prędkości. Co to takiego?

Czym jest inteligentne wspomaganie prędkości, inaczej znane jako ISA? Technologia ta może uczynić drogi bezpieczniejszymi poprzez zmniejszenie prędkości. Wpływ ISA, który ma pojawić się we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych w UE od lipca 2024r., będzie ogromny. Wyjaśniamy, jak działa ta funkcja i co to oznacza dla branży motoryzacyjnej.

Według Komisji Europejskiej nadmierna prędkość jest nie tylko niezwykle powszechna, ale także jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do około 10% wszystkich kolizji na świecie. Zmniejszenie średniej prędkości tylko o 1 km/h może spowodować zmniejszenie liczby wypadków śmiertelnych o 5%. Znaki prędkości, kamery foto i kampanie uświadamiające pomogły w pewnym stopniu uświadomić kierowców, ale teraz ISA może być kluczem do aktywnego zwalczania nadmiernej prędkości. Zbierając dane o lokalnych ograniczeniach za pomocą GPS lub kamery, inteligentny system dostosowania prędkości może ostrzec kierowcę, jeśli pojazd jedzie zbyt szybko. Można to zrobić na kilka sposobów, w tym dźwiękowe lub dotykowe sprzężenie zwrotne, naciskając pedał przyspieszenia na stopę kierowcy, a nawet ograniczając wtrysk paliwa.

Wszystkie te systemy mają na celu uświadomienie pasażerom samochodu ograniczenia prędkości. Należy jednak pamiętać, że ISA nie używa hamulców, a kierowca zawsze kontroluje pojazd. Każda opcja sprzężenia zwrotnego zawiera możliwość zastąpienia, dzięki czemu samochód może utrzymać prędkość w razie potrzeby. Od 6 lipca ubiegłego roku wszystkie nowe pojazdy wprowadzane na rynek UE muszą być wyposażone w inteligentny system dostosowania prędkości. Następnie, od lipca 2024 wszystkie nowe samochody sprzedawane w Unii Europejskiej muszą być wyposażone w ISA, co nie ma wpływu na pojazdy już zarejestrowane.

Mimo że technologia ma dobre intencje, ISA niekoniecznie może się okazać bezbłędna. Jeśli kamera systemu zarejestruje nieistotne znaki, takie jak te na drogach zjazdowych, powodując spowolnienie pojazdu, kierowca może opór do systemu i ewentualnie całkowicie wyłączyć technologię.

 


Opracowanie: Portal motoryzacyjny

Sprawdź także
Nasza witryna korzysta z ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie.
Total
0
Share