BMW, podobnie jak reszta marek, kontynuuje wprowadzanie na rynek nowych modeli elektrycznych, prezentując w Monachium nowy, w pełni elektryczny wariant kompaktowego samochodu Sports Activity Vehicle (SAV) – BMW iX1 eDrive20. Jest to młodszy brat dostępnej już wersji BMW iX1 xDrive30. Samochód oferuje spory zasięg i jest wyposażony w najnowszą technologię ładowania akumulatora. Poza tym nowy model wyposażony będzie w nowy system BMW iDrive z funkcją QuickSelect. Marka BMW cały czas rozszerza swoją ofertę samochodów elektrycznych i z pewnością za kilka lat zastąpią one wszystkie modele z tradycyjnymi silnikami spalinowymi. Póki co zobaczmy, co do zaoferowania ma nowy model iX1 eDrive20.
Bogate wyposażenie standardowe
Nowe BMW iX1 eDrive20 oferuje bogate wyposażenie standardowe, które obejmuje:
- system nawigacyjny BMW Maps – zaawansowany system nawigacji z różnymi funkcjami i opcjami
- dwustrefową klimatyzację automatyczną, która umożliwia indywidualne ustawienie temperatury dla kierowcy i pasażera
- systemy wspomagające kierowcę – chociaż szczegóły nie są podane, możemy się spodziewać różnych systemów bezpieczeństwa i asystentów jazdy.
- asystenta parkowania z kamerą cofania, który ułatwia manewrowanie i parkowanie pojazdu
- innowacyjne usługi cyfrowe obejmujące różne aplikacje i usługi dostępne przez system BMW iDrive
- nowy system BMW iDrive z funkcją QuickSelect oferujący intuicyjną obsługę i dostęp do różnych funkcji i usług
- oraz BMW Operating System 9, który umożliwia szybsze aktualizacje over-the-air i dostęp do wielu usług online, w tym aplikacji firm trzecich, rozszerzonej nawigacji i usług parkingowych.
Sprawdź również: BMW M5 Touring 2024. Powrót Legendy
Nowy system BMW iDrive z funkcją QuickSelect
Nowy BMW iX1 eDrive20 jest wyposażony w najnowszy system BMW iDrive z funkcją QuickSelect. System ten umożliwia szerszy zakres cyfrowej prezentacji i rozrywki, szybsze aktualizacje over-the-air, a także lepszy dostęp do wielu usług online, takich jak aplikacje firm trzecich, rozszerzona nawigacja i usługi parkingowe, oraz dodatkowe możliwości personalizacji.
Głównym elementem systemu wskazań i obsługi jest zakrzywiony wyświetlacz BMW. Obejmuje on wyświetlacz informacyjny o przekątnej 10,25 cala i wyświetlacz kontrolny o przekątnej 10,7 cala, które umieszczone są pod wspólną, zwróconą w stronę kierowcy, zakrzywioną szybą.
Najnowsza generacja systemu BMW iDrive ma nowy ekran startowy z funkcją QuickSelect, który oferuje ulepszony interfejs menu wzorowany na urządzeniach elektroniki użytkowej. Sama funkcja QuickSelect umożliwia bezpośredni wybór funkcji bez konieczności wchodzenia do podmenu, co sprawia, że system jest jeszcze bardziej intuicyjny w obsłudze, zarówno poprzez sterowanie dotykowe, jak i sterowanej za pomocą mowy.
Silnik i układu napędowy nowego BMW iX1 eDrive20
Nowe BMW iX1 eDrive20 jest wyposażone w silnik elektryczny o maksymalnej mocy 150 kW (204 KM), z chwilową funkcją boost. Zgodnie z normą WLTP samochód ma zasięg od 430 do 475 km. Układ napędowy bazuje na technologii BMW eDrive piątej generacji. Jednostka napędowa na przedniej osi dostarcza praktycznie natychmiastowy moment obrotowy, który wynosi 247 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 8,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 170 km/h.
Akumulator wysokonapięciowy umieszczony jest w podłodze i ma pojemność użyteczną 64,7 kWh. Samochód oferuje różne opcje ładowania, w tym szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 11 kW, co pozwala naładować akumulator od 0 do 100% w ciągu 6,5 h. Opcjonalnie możliwe jest ładowanie prądem przemiennym trójfazowym o mocy do 22 kW, co skraca czas ładowania do 3 godzin 45 minut. Ładowanie prądem stałym możliwe jest także z mocą nawet 130 kW, gdzie rozwiązanie to pozwala naładować akumulator z 10 do 80% w ciągu 29 minut.
Czytaj także: Nowa bardziej sportowa wersja BMW X1 M35i xDrive
Kiedy będzie możliwy zakup nowego BMW iX1 eDrive20?
Samochód będzie dostępny wraz z początkiem produkcji w listopadzie 2023 r. w sugerowanej cenie detalicznej 47 900 euro (z VAT). Pierwszych dostaw możemy się spodziewać na początku przyszłego roku. Samochód będzie produkowany w zakładach BMW Group w Ratyzbonie.
Opracowanie: Portal motoryzacyjny
Zdjęcia i materiały prasowe producenta